Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

göra egen inomhus skjutbana

Featured Replies

Publicerat

nu i min nattliga sömnlöshet sätter hjärnan igång på funderingar och jag funderad får man skjuta inomhus?

står det nånstans i reglerna att man inte får ?

finns ju många inomhus banor för 22 skytte har sätt reportage tex olympiska skytten juha hirvi sköt inomhus på en idrottgård! ? varför skulle man inte få ha en liten bana hemma ?

bygga upp i källaren en kulfångare och ordentligt ventilation?

skulle man kontakta polisen och ha dem inspektera det ? eller ryker alla licenserna ? behöver man ens ha dom i inspektera detta ?

bara en fundering inte alltid man har möjlighet att slippa ut till banan specielt vintertid.

Att köra en oplogad skogsväg några kilometrar är väldigt risky business. senaste gången jag var där var det plogat! och jag fasstnade endå! <_< ( okey det var is på backen och bilen gled ner och fasstnade inte mitt fel helt! :rolleyes: )

bara nån fundering.

vad har ni för syn på saken ?

Publicerat
  • Författare

ingen ? :|

Publicerat

Polisen har inte med skjutbanor att göra. Skjutbanor faller inom miljö, då främst bly/bullerutsläpp.

Så tillståndet du behöver ska komma från tekniska/miljö. I form att ett bygglov.

Publicerat

Kör på! Hade gjort en direkt om jag haft möjlighet. Du behöver väl inte berätta att du har en skjutbana, se bara till att du ventilerar ordentligt men det nämnde du ju.

Publicerat
  • Författare
Kör på! Hade gjort en direkt om jag haft möjlighet. Du behöver väl inte berätta att du har en skjutbana, se bara till att du ventilerar ordentligt men det nämnde du ju.

skulle gärna göra det men är lite rädd. bor ju ändå i "stan" int direkt i centrum men endå tätbebyggnad. men skulle ha bra möjlighet att laga en säker skjutbana i källaren.

Publicerat

Tillstånd behövs ju egentlien inte förrän någon klagar. Hör dig för innan på kommunen hur de rekommenderar at man går tillväga.

Publicerat

Detta gäller för publika skjutbanor, kanske även försvarets, även om jag tror att det senare faller inom fortV.

Såvitt jag förstod det så var det en högst privat anläggning det var frågan om här.

Publicerat
  • Författare
Detta gäller för publika skjutbanor, kanske även försvarets, även om jag tror att det senare faller inom fortV.

Såvitt jag förstod det så var det en högst privat anläggning det var frågan om här.

japp väldigt privat, bara jag. Eventuellt min far och närmaste kompisar + andra som svarar på annonserna :rolleyes: inträdes avgift 20 €

Publicerat

Jag är inte säker på att ni har rätt.

En granne till mig har en liten pistolbana i trädgården och den var han tvungen att få besiktigad av SSO.

Nu vet jag inte vem som fastställde att den måste besiktigas.

Men SSo godkände den och det är bara han själv som nyttjar den.

/Rune :lol:

Publicerat

Man skall dock vara medveten om att krävs synnerligen rejäla anläggningar för att ventilera en skjutbana. Bly ÄR inte nyttigt... och det är en hel del bly & andra tungmetaller som kommer ut i gasform från tändsats och när krutgaserna träffar exponerat bly i kulbasen. Läste en artikel i Rifleshooter för en del år sedan om hur de testat amerikanska inomhusbanor, och konstaterat att man i en del fall låg på över 600 gånger gränsvärdet, trots industriella ventilationsanläggningar.

Publicerat

Ventilationen ska omsätta luften var 6:e till var 10:e minut. Luftflödena ska vara linjära.

Det blir ju inte några problem om man bygger en bana för en person i ett kalt rum utan bänkar och skit.

Räkneexempel:

2x2x10 meter ger 40m3 som ska omsättas 6-10ggr/tim. Dvs en fläkt som drar runt 5m3 i minuten i mål änden av rummet och ventiler som släpper in luften bakom skytten. Kan man sedan ljuddämpa lokalen så att ingenting hörs ut så är problemet löst. Det finns färdiga "kulfång" (duk och gummikross) att köpa.

Publicerat
  • Författare

ventilationen har jag tänkt som följande att själva själva kulfångarna kommer ha en ventilation som leder luften rakt ut och vid själva "skyttestationen" ha en annan skild ventilation som leder direkt ut. två intag en pipmynningen och vid kammarn.

sedan skulle det vara måttligt "skytte" inget 300 skott i timmen x 5 timmar. mera som en ask om dan ungerfär. om ens det.

men allt detta är ännu långt ifrån då jag inte ens äger ännu min 22 :lol: den jag hade är såld ;)

Publicerat
skulle gärna göra det men är lite rädd. bor ju ändå i "stan" int direkt i centrum men endå tätbebyggnad. men skulle ha bra möjlighet att laga en säker skjutbana i källaren.

Om jag förstår dig rätt så ligger du inom det som kallas "detaljplanerat eller samlat" område och då blir det nog inte helt lätt.

I princip krävs ju bygglov för större förändringar typ

Bygglov krävs för att

uppföra byggnad och göra tillbyggnad.

ta i anspråk byggnader helt eller delvis för väsentligt annat ändamål.

inreda ytterligare bostad eller lokal.

utföra nöjespark, djurpark, idrottsplats, skidbackar med liftar, campingplats, skjutbana, småbåtshamn, friluftsbad, motorbana, golfbana, begravningsplats, tunnel och bergrum.

Att du fixar en bra ventilation tror jag säkert men vad gör du av den bortventilerade luften?

Myndigheten har säkert synpunkter på det om du bor inom stadens hank o stör. Du kan ju behöva en häftig luftreningsanläggning plus tillstånd av Miljö betr deponi av filter etc.

Men SSO är nog en bra infokälla, tror knappast att frågan är ny.

Bor man på landet är det ju mycket lättare, inga krav alls.

Så lite beroende på var du bor...... :lol:

Bor du i Finland så har jag noll koll på vad som gäller

Publicerat

Annars kan jag snacka med kompisen så fixar han en sån här.

http://www.thesmithofodin.com/products/ind...=2&pageid=4

40 fots sjöcontainer som är inredd med kulfång och diverse reaktiva mål. Kostnad :mellow:;)

MEN! Du slipper bygglov då den är flyttbar B) Kan lova det är riktigt skoj stå å panga i den med pistolen. Har tyvärr inte provat dom reaktiva målen utan bara på tavla. Det är fint skjuta i en sån när det är vinter o kallt.

Publicerat
Annars kan jag snacka med kompisen så fixar han en sån här.

http://www.thesmithofodin.com/products/ind...=2&pageid=4

40 fots sjöcontainer som är inredd med kulfång och diverse reaktiva mål. Kostnad :mellow:;)

MEN! Du slipper bygglov då den är flyttbar :D Kan lova det är riktigt skoj stå å panga i den med pistolen. Har tyvärr inte provat dom reaktiva målen utan bara på tavla. Det är fint skjuta i en sån när det är vinter o kallt.

:D:lol: gillade det lilla tillägget

"samt fragmenterande spränggranat"

helt i min smak B)

Radium, vik en plats åt mig så fort du är klar att köra..... :P

Publicerat

Terve!

Ifall du fortfarande bor i Finland, så skulle jag definitiv avråda från att skjuta utan tillstånd i källaren! Jag förstod det som en allmän källare i stil med dom "bombutrymmen" som vi har i nästan alla hus? Efter skolskjutningarna så är det politiska klimatet väldigt "torrt krut" gentimot skytte.. Och mina fd. kollegor är väldigt "snabba" med att ta bort licenser, speciellt med hänsyn till det åtalet som kommisarien uppe i Österbotten fick, efter den sista skolskjutningen..

Nä. Jag skulle nog hellre skaffa en hyfsad ljuddämpare och skjuta ute i "skogen"?! En 22. med ljuddämpare är ju väldigt tyst.. Och med detta sagt.. IFALL det är din privata källare dit INGEN har tillgång... Hur kan någon veta om du plinkar med en ljuddämpad 22 där...? :mellow:

Publicerat

Men är det inte alltid bäst att vara seriös och öppen? Speciellt i finland med tanke på vad som hände där?

Kan man motivera som seriös jägare och sportskytt att man vill ha "säker" och "inskyddsfri" träning för att förbättra sina skjutegenskaper som jägare och sportskytt, samt kanske t o m få det hela godkänt, borde man nog framstå som seriös och ligga tämligen bra till.

Är det något jag har lärt mig alla dessa år med flyttar mellan diverse länder med vapen är att ärlighet varar längst och att man får mer hjälp än vad man tror!

Go for it Radium!

Publicerat
  • Författare
Terve!

Ifall du fortfarande bor i Finland, så skulle jag definitiv avråda från att skjuta utan tillstånd i källaren! Jag förstod det som en allmän källare i stil med dom "bombutrymmen" som vi har i nästan alla hus? Efter skolskjutningarna så är det politiska klimatet väldigt "torrt krut" gentimot skytte.. Och mina fd. kollegor är väldigt "snabba" med att ta bort licenser, speciellt med hänsyn till det åtalet som kommisarien uppe i Österbotten fick, efter den sista skolskjutningen..

Nä. Jag skulle nog hellre skaffa en hyfsad ljuddämpare och skjuta ute i "skogen"?! En 22. med ljuddämpare är ju väldigt tyst.. Och med detta sagt.. IFALL det är din privata källare dit INGEN har tillgång... Hur kan någon veta om du plinkar med en ljuddämpad 22 där...? :mellow:

det är en gemensam källare vi delar hus med ett pensionärs par. bäst är väl nog att helt och hållet skita i iden. skulle inte bli förvånad om licenserna skulle ryka bara man skulle fråga om lov av polisen. "jahas varför måste du ens träna och ännumera träna hemma ? massmördare ! vi kan likagärna hålla alla vapen och bara låna ut när ni ska jaga älg. annat behövs inte jagas. "

tror jag kanske har större chans att få vägen till skjutbanan plogad ;)

jaa vad skall man göra?

jälvigt detta man måste vara livsrädd om allting för annars ryker licenserna :D.

nå bäst är väl att fråga. tar dom mina licenser så lämnar jag detta sketna land och flyttar över till 6vapenigarderobenlandet B)

Publicerat
  • Författare
Terve!

så du är föredetta polis? ;) eller fåt tjänst i ett annat län? mm dom är snabba att ta bort och jävligt slöa att ge licenserna nuförtiden. du har ingen aning hur jag fick knarra att få licensen till hagelgevär nr2 B)

Publicerat
det är en gemensam källare vi delar hus med ett pensionärs par. bäst är väl nog att helt och hållet skita i iden. skulle inte bli förvånad om licenserna skulle ryka bara man skulle fråga om lov av polisen. "jahas varför måste du ens träna och ännumera träna hemma ? massmördare ! vi kan likagärna hålla alla vapen och bara låna ut när ni ska jaga älg. annat behövs inte jagas. "

tror jag kanske har större chans att få vägen till skjutbanan plogad ;)

Aha, gemensam källare... där rök nog den chansen...

Det är lite enklare med gård på landet :mellow:

Kan nog hålla en större skjuttävling i min lada!

Kan du inte träna med luftgevär/pistol?

Det gjorde jag inne i min lägenhet när jag var yngre. Hade bana genom hela lägenheten som min pappa fixade när jag var 10 bast.

Publicerat
  • Författare
Aha, gemensam källare... där rök nog den chansen...

Det är lite enklare med gård på landet :lol:

Kan nog hålla en större skjuttävling i min lada!

Kan du inte träna med luftgevär/pistol?

Det gjorde jag inne i min lägenhet när jag var yngre. Hade bana genom hela lägenheten som min pappa fixade när jag var 10 bast.

såklart skulle det gå =) men var e charmen då man inte känner lukter av krut ? :/ får väl stoppa in ett par skjutna 308 i vardera näsborr medan jag skjuter :lol:

kommer än ihåg förra gången jag sköt med luftgevär så blev jag polisanmäld hade tydligen "skjutit" grannens bil fönster... jag sköt mot måltavla med kulfångare i en helt annan riktning :lol: skönt att flytta gnällande grannar är förbannade irriterande :lol:.

Publicerat
Men är det inte alltid bäst att vara seriös och öppen?

Jo definitivt!!! Det var ju vad jag försökte säga..

Att åka ut i skogen (eller någon passande sandgrop) lär inte vara sådär jättesvårt? Självklart åker man till sådana marker där man har rätt att skjuta! Men fortfarande är det enklare (mer möjliga områden) att skjuta på med en ljuddämpad .22:a än t.ex. en större älgstudsare.

Radium: Lycka till med sökandet efter en bra skjutbana! Och sen kan du följa mitt exempel o flytta till Sverige ifall det känns för kärvt där hemma i Finland.. ;)

Publicerat
Radium: Lycka till med sökandet efter en bra skjutbana! Och sen kan du följa mitt exempel o flytta till Sverige ifall det känns för kärvt där hemma i Finland.. B)

Likaledes önskar jag o välkommen över pölen men tror inte det är lättare här. ;)

Skulle du ändå gå för altrnativet med containern lova att höra av dig....... :o

Publicerat
  • Författare
Skulle du ändå gå för altrnativet med containern lova att höra av dig....... B)

:P måste komma ihåg öronskydden :P i dom kontainers måste det ha oljud :P