Publicerat Maj 11, 200917 yr Hej Har ni några tips på var man hittar billig övningsammo? Jag tänker vanlig helmantlad 30-06 samt hagel för lerduvor. Hittills har jag enbart köpt på banan i Malmö men det blir ju en rejäl slant efter ett tag. mvh David
Publicerat Maj 11, 200917 yr HejHar ni några tips på var man hittar billig övningsammo? Jag tänker vanlig helmantlad 30-06 samt hagel för lerduvor. Hittills har jag enbart köpt på banan i Malmö men det blir ju en rejäl slant efter ett tag. mvh David För vanlig ammo 308-6,5-55 och 30-06 kanjag inte köpa billigare en på banan. Annan ammo blir det nog på Torsbo eller liknande ställen som har bra pris om man köper stora mängder. /Lasse
Publicerat Maj 11, 200917 yr HejHar ni några tips på var man hittar billig övningsammo? Jag tänker vanlig helmantlad 30-06 samt hagel för lerduvor. Hittills har jag enbart köpt på banan i Malmö men det blir ju en rejäl slant efter ett tag. mvh David Hej David, Normalt låter ju klubbarna den rabatt som dom får vid stora partier slå även för medlemmarna. Men det kan ju vara så att klubben lägger på en avgift för att täcka kostnader för klubben. Då blir det ju en smaksak om du vill betala en högre medl. avgift alt bidraga med pengar via ammo inköpen. Personligen laddar jag all ammo själv (inte .22 eller hagel), en kul hobby o du kan skräddarsy din ammo så som du vill ha den (laddutrustning o kronograf är ju ett måste men brukar finnas hos de flesta klubbar) Om det blir billigare vet jag inte, kanske men du får inte räkna din egen tid då. Men jag vill gärna ha samma ammo för övning som för jakt. Mvh Kjell
Publicerat Maj 11, 200917 yr Författare Ja, kanske gnällde jag lite för mycket, lite för fort nyss. Efter att ha kollat närmare på de större sajterna verkar 9:- patronen (som banan tar) inte så farligt jämförelsevis. Men en heldag på banan med studsaren är ju inte att tänka på tyvärr Får väl införskaffa en 22:a och ha som träningsvapen. Tack!
Publicerat Maj 11, 200917 yr Ja, kanske gnällde jag lite för mycket, lite för fort nyss. Efter att ha kollat närmare på de större sajterna verkar 9:- patronen (som banan tar) inte så farligt jämförelsevis. Men en heldag på banan med studsaren är ju inte att tänka på tyvärr Får väl införskaffa en 22:a och ha som träningsvapen. Tack! Så illa behöver det ju inte vara.... Hylsor får du antagligen gratis, kulan kostar typ 3:- för en 308 / 30-06 krut 1:50 tändhatt :50 Så, kan du låna en laddmaskin o inte "värdesätter" din egen tid så grejar du en övningspatron/jaktpatron för ca 5 spänn, en nätt vinst på 4:- per avfyrning dvs du är nästan nere i ½ priset mot vad du ger till klubben. Är ni då några stycken som slår er ihop så är 4-5 spänn ingen omöjlighet för komponenterna. Men vad jämför du med? Enl pris från Vapex kostar ju en Norma Jaktmatch 6:- och en jaktpatron mellan 20 - 28:- per styck. Vill du skjuta jaktmatch lönar det sig knappt att ladda själv, vill du skjuta "full house" ammo så blir det väldigt lönsamt. Men .22an är ju ett fullgott träningsredskap o känns väldigt skönt att dra av 2-300 skott utan att det svider
Publicerat Maj 11, 200917 yr Om du är intreserad av 44Magnum´s förslag så fins det flera på forumett som kan hjälpa dig I vilkett område bor du? Mvh Anders Hj
Publicerat Maj 11, 200917 yr Vill man skjuta billigt på exempelvis älgbanan så får man handladda och planera sina inköp. Mina älgbanesmällar har kostat mig 2.23 till 2.55kr/st i 30-06. Mer premiumsmällar som skjuter submoa ligger de sista 200st på 3.80st. Bara synd att jag inte slog till o köpte mer kulor innan priset steg med nästan 100% Men då måste man vara med när det dyker upp komponenter till rätt pris annars är det dyrare. Trap ammon köper jag nere hos Kjells för 1.49st och då blir det några kartonger så att säga, senast 22lr också men de sköt inge bra i min bössa, inte i första provskjutningen i alla fall så de får en chans till annars blir det hos NRT i fortsättningen då de har rätt 22 ammo till bra pris. Men först måste jag skjuta slut på de 2000 jag köpte. Vill man skjuta mycket så måste man vara lite snål om man inte har låga omkostnader i övrigt eller tjänar bra med pengar. Med 1.49 för trapammo, 50öre för 22lr, 2,23 för 30-06 och duvor för ca 60öre så kostade skjutandet likförbannat ett par tusen den sista månaden och 800-1000kr i bensin till o från skjutbanan.
Publicerat Maj 11, 200917 yr Har inte Torsbo/Kjells vapen övning till 30.06 för runt 5:- ???? Har för mig jag sett det i annonser?? Bra mycket billigare än 9:-...............hutlöst pris i en klubb...........
Publicerat Maj 11, 200917 yr Jo jag har sett att de säljer färdigladdad Selleri & Bacon för något sådant men då kan det lika gärna kvitta. Kulorna är det inget större fel på förutom att stålmanteln under överdraget är lite hårdare så man får stanna ett par grain under i laddvikten. Men jag tror att de säljer Remington UMC också för strax under 6kr. Fortfarande ett dyrt nöje. Men handladdning är ingen garanti för att det ska bli billigare. För mig har det definitivt blivit det då jag sparade in pengarna för utrustningen första säsongen och har sedan laddat för att använda. Men för de som måste prova alla 200 sorters kulor med olika laddningar så blir det dyrare än att bara gå på affären och köpa en kartong jaktammo och ett storpack Remington UMC.
Publicerat Maj 12, 200917 yr Författare Om du är intreserad av 44Magnum´s förslag så fins det flera på forumett som kan hjälpa dig I vilkett område bor du? Mvh Anders Hj Tyvärr har jag tummen mitt i näven och klister på fingrarna annars verkar ju detta onekligen vara ett vettigt alternativ ur kostnadssynpunkt. 5:- st som någon ovan hittat 30-06 för kan jag leva med, men måste man inte köpa typ 1000st för att få det priset? My search for the cheapest ammo continues... David
Publicerat Maj 13, 200917 yr Inte helt säkert det här,men jag tror jaguargruppen tar 1300kr för 200st remington 30-06..