Publicerat Oktober 23, 200520 yr Vi jagade älg idag i Uppland. Marken är på ca 700 ha och vi har en riktigt bra hälleforsare som vi jagar med. Passen lottades ut och vi begav ut vid 8-tiden i morse. En fick det riktiga generalpasset, det kanonbra bakpasset där älgen vanligtvis smiter förbi, och som vanligt tog det en stund att ta sig dit. Föraren släppte hunden och efter ca 45 min - en timme blev det upptag. Vi hörde gångskall och sedan ståndskall vid generalpasset. Hunden stod still med älgarna ca 1 timme och tills slut började vi undrar varför han inte skjuter. Några ropar på honom och han svarar inte så vi tror att snart smäller det. Tills slut tröttnar älgarna och skenar, hunden följer en kalv som löper förbi en annan skytt som ej skjuter pga av att hunden är för nära. Vi blåser av jakten ca 2 timmar senare, nu är klockan ett på dan. Vi frågade vad som hade hänt och varför han ej sköt och idioten svarade att han upptäckte när han lämnade bilen att han hade glömt patronerna till studsarn och tyckte att det var så pinsamt att fråga på radion om någon kunde låna ut patroner till honom. Han har 30-06, Oryx, och det hade tva st andra också. Hunden hade stått med ko och dubbelkalv i 45 minuter 40 m från honom. Vad tänker man på då? Bra sätt att förstöra dagen för alla andra. Hade han sväljt lite stolthet hade någon kunnat låna honom liknade skott eller ropat på en passgrane som hade kunnat smyga på skallet men inte då... Jävla Idiot!! > > >
Publicerat Oktober 23, 200520 yr Författare Jo men vi får inte så många skottchanser på älg , inte pga av att det är ont om älg utan vi är så få som jagar, och det blir ingen rådjursjakt för våra älgar är skjutna och vi har ca 10 mil till marken så när det finns en chans så hoppas man att det smäller. Jag vet att detta verkar snarstucket men ibland förstår jag inte hur folk tänker. Visst är det männskligt att glömma men när man kan lösa problemet enkelt så ska man göra detta. vi är ju faktiskt ett lag och det hade varit betydligt roligare att ha en historia om en skjuten med lånad ammunition än vad vi har idag.... Sedan att det regnade gjorde inte saken bättre!