Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grand basset griffon vendeen

Featured Replies

Publicerat

Någon som har erfarenhet av att jaga med denna ras? Har själv en petit men är nyfiken. Det finns ju någon enstaka grand med jaktmeriter nu har jag förstått. Vore trevligt om någon vill dela med sig av eventuella upplevelser av den stora.

• 4 months later...
Publicerat

Hej!

Tyvärr verkar det klent med vetskapen om den rasen. Den är ju väldigt ovanlig i Sverige, så jag antar att du får söka utomlands eller höra direkt med ngn kennel som föder upp dem.

Jag vet inte, men är de inte ganska lika petiten även till sinnet? Lite lugnare kanske?

Fast inte så lugn som en "hound" förstås. :)

Publicerat

Jag har en grand basset tik på två år som kommer från koberg. Driver rådjur/hjort/älg med grovt fint skall, blir mer och mer jaktintresserad, och det går inte fort då hon är otroligt spårnoga. Drevtider allt mellan 5-25 minuter.

Driver inte gris, (låtsas om som de inte finns, äckliga??), räv är ganska ointressant.

Min uppfattning är att den fungerar ungefär som en petit men kanske lite smidigare i terräng, har jagat med båda sorter.

Tycker dock att hon är lite sen (jaktintresset) men det kommer, hon är väldigt försiktig vid viltkontakt "point blank" (tillskillnad från min chihuahua/jack russel, där är det pang på :) ).

/s

Publicerat

I rasens hemland är rasen ganska lite i jämförelse med många andra drivande raser. Troligtvis finns det betydligt fler hundar utan papper än med? men om man ser på deras jaktprov, så håller de indviderna som startar där mkt bra klass! (Bla på då också på Vildsvin)

Jag känner väl inte till rasen speciellt väl, men av vad kan utläsa från stamtavlorna på dom hundar som finns här i sverige, så skulle det nog behövas få in lite linjer från de hundar som är jaktprovsmeriterade där nere?!

En som jag vet vill försöka att utveckla rasen jaktlig genom att få i dom här linjerna i rasen, är Eva Torffvit

http://www.rantafej.se/