Hoppa till innehåll

Hantverk


Jonti

Recommended Posts

Tjenixen såg att det startats upp en ny avdelning här på forumet.. Eftersom många av er tycks vara snittsiga med såväl handladdning som vapensmide och kolvmakeri tänkte jag kika om inte fler sysslar med hantverk som hobby eller rent av yrkesmässigt? Med hantverk menar jag nog det mesta som i folkmun betecknas som hantverk, även kolvmakeri är välkommet men helst något lite extra, har ni bild på vad ni håller på med eller vad ni gjort så vore det ännu trevligare  ;D

Jag själv sysslar till största delen med handgravyr på lite olika matterial och obiekt, just nu är jag mest inne på glas.. Jag använder mig av en elektronisk gravyrpenna med roterande gravyrstifft för mina gravyrer men har planer på att prova på stickel och liknande..

Tänkte passa på att visa några exempel av vad jag gjort och blivit nöjd med..

( Ni som häckar på robsoft har nog sett det mesta redan.. )

deer.jpg

rose.jpg

girl.jpg

lady.jpg

wolf.jpg

hammer.jpg

Ovan var några av mina första gravyrer gjorda med en klumpig dremel i alu-plåt..

grimreaper_engrave.jpg

aelg.jpg

lax2.jpg

rose_01.jpg

I glas och plexiglas gjord med min nya gravyrpenna från proxxon

Blev visst en hel del bilder dessa, lite jobbigt för er med modem kanske  :-[

Slutligen, hoppas vi får se en hel del intressanta bilder av olika hantverk som kan inspirera och lära!

Mvh Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till den bästa jakt som fins, Kaninjakt med iller!  ;D Det går även att använda till räv men då är de andra dimensioner, det grön bruna nättet på första bilden skulle lämpa sig då des brottstyrka är på 65kg medan bomulls näten är på 8kg.

Mvh Lalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar  ;D

Ingen annan som har något att visa eller berätta om?

Det är väl en fullfjädrad vapengravör som kan mäta sig med isf. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mja lite överdrift där nog ;)

Tänkte mera på knivmakare och liknande :)

Kanske det men det är svårt att jämnföra på bilder så här. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fint arbete jonti, hållt på länge eller?

Mja började väl i början på Augusti tror ja så inte har jag hållt på allt för länge..

Snart klar med mina 6st glas med fiskmotiv :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag en tidsperiod där det råder inspirationsbrist för gravyr så tänkte ge mig an lite andra projekt tills vidare..

Morsan och farsan hade tagit med en träkista från Saivomuotka som morsan morbor tillverkade ett antal av då han ännu levde.. Kistan i sig är ju en rätt enkel och tidlös modell, fast den är inte helt klar ännu, därför tänkte jag avsluta arbetet han lämnade efter sig..

Kistan är tillverkad 1989 och i vad man kan kalla halvfabrikat, alltså färdigbyggd men inte behandlad och inte beslagen monterade..

01.jpg

Bild på kistan i sin helhet som den ser ut nu..

02.jpg

Beslagen som låg i kistan..

03.jpg

Signatur och årtal inbränt på insidan

04.jpg

En annan kista han gjorde 1983 fast välanvänd och med beslagen monterade..

Tanken är nu sådan att jag ska göra något kul med den, har funderat på allt möjligt som att gravera, fräsa, lägga horninlägg och vad man nu hittar på.. Eller helt enkelt måla den och sen måla dit nått passande motiv..

Det är nämligen det ni ska hjälpa mig med tänkte jag, alltså att avgöra vad jag ska göra med denne  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjusiga flugor Beretta!  ;D

Sysslade själv förut lite med flugbindning men aldrig riktigt fått till det, köpte förra sommaren ett flugspö också men använt det några få dagar i brist på fiskekamrater här i kring..

Har du lite fler bilder på flugor? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blev man sugen på att rota fram sitt bindningsett  ;D

Ska när jag får tid/ork gravera ett gammalt hagelgevär som ska till skrot om nu ingen råkar vela köpa den eller nått sånt.. Mest som övningsobiekt som brorsan låtit mig prova på att gravera på den :)

Kan lägga upp bilder senare..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att min flugbinding inte direkt e nå å skryta med. Ungefär som andra handladdar.

De ska fungera men inte mer helt enkelt! (handladdning kräver lite mer precision)

Ett nödvändigt ont pga marknadens priser  ;D

Men laxflugor e alltid vackra att titta på!

Mkt tjusiga Beretta!

Jag tror LAXEN hugger för att den förälskar sig i flugan o inget annat!  ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Till den bästa jakt som fins, Kaninjakt med iller!  ;D Det går även att använda till räv men då är de andra dimensioner, det grön bruna nättet på första bilden skulle lämpa sig då des brottstyrka är på 65kg medan bomulls näten är på 8kg.

Mvh Lalle

Skicka över ett par tusen av de där näten till mig......står upp över öronen med kaninjävlar här hemma >:(....22:an går varm på kvällarna... ;)

Mvh

Vildhog

(kanske skulle byta till Rabbit istället) ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit lite sömnigt på kreativ fronten, enda vettiga jag gjort är väl att fiffla lite med kolven till Cg'n men annars har det varit sömnigt.. Men här om veckan vände det, en lärare som sett mina gravyrer hade tipsat "qube-uf" om att jag sysslar med handgravyr, vilket resulterade att vi dealade lite om den saken.. Företaget inriktar sig på att sälja olika handtillverkade halsband av pärlor etc och därtill ett speciellt studentsmycke. Smycket i fråga är en kvadratisk metallplatta i 18x18mm där texten "Student 2006" ska stå, i en mordern kubisk teckenstil som matchar företagets logo, förvisso något udda stil men vill dom ha det så.. Nåväl dom fick själva skriva på smycket i den teckensnitt dom vill ha så graverar jag, sagt och gjort idag testade jag gravera mina 3 första och den 3'e var väl också den mest lyckade.. Är dom nöjda med detta resultet, blir det ett obestämt antal beroende på hur många kunder som beställer.

testgravyr.jpg

Dom 2 första, inte så lyckade men det blir nog bättre sen..

testgravyr2.jpg

Den 3'e är graverad och liksom första bilden finns ett typexempel på hur texten är

Länk till tjejernas företag för den som vill ta en titt

http://www.qube-uf.tk/

Mvh Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Blev inget av halsbanden och ärligt är jag lite glad för det, tyckte inte idén var speciellt bra.

Började föresten idag på ett nytt projekt.

dragon_mirror.jpg

Bilden är bara skissad på spegelns baksida och även spegelvänd så det blir rätt på andra sidan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...