Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tomhylsorna kastas inte ut ordentligt, vad är fel?

Featured Replies

Publicerat

Under senaste besöket på skjutbanan började studsaren jävlas lite med mig. Den ville inte kasta ut tomhylsorna ordentligt, de puttades ut lite halvdant och låg ibland kvar i bössan ovanför magasinet (kommer inte på den korrekta termen för denna vapendel). Jag var tvungen att tippa bössan så de ramlade ut. Bössan har alltid slungat iväg dem fint förut. har testat efteråt med andra patroner än övningsammon med samma resultat :D

Vapnet är en 30-06 Carl Gustaf / Sauer i bra skick, alltså ingen jättegammal sliten bössa...

Är det ngn som känner igen felet? Finns det ngt man kan göra själv?

mvh david

Publicerat

Jag har samma problem med min ( frugans) Brno CZ 452 Varmint 22LR, jäkligt irriterande och jag kommer fan inte på vad som är felet. :wub:

Publicerat

Även jag har samma problem med min Brno, men det är en 222á.

Vad kan problemet vara...??

Publicerat

är det ejektorn som är glapp? tagit upp bössan och putsat alla delar och försök igen =)

Publicerat

Jag vet inte hur det ser ut på de aktuella bössorna men är det en fjäderdriven utkastare i slutstycket? Det vore det första ställe jag skulle kika på. Rost, dålig smörja, smuts etc.

Andra fasta klackar där utkastet drivs av repeteringen kan ju gro igen av intorkad smörja, smuts (vax och krossat glas från tändsatsen på 22or). Då kan det bli så att klacken inte går i läge.

Jag har fixat problemen på en hel del olika bössor men hittills har aldrig någon varit trasig, bara igengrodda av allt tänkbart från linolja till rost.

Mikael

Publicerat

Har det börjat nu helt plötsligt så skulle jag som Micke-71 var inne på se över vården av slutstycket, skitigt och osmort är en bra grund till problemet, på en del bössor så är det lite känsligt om basen på kikarsiktet går över och tomhylsan studsar tillbaka, rengöring och smörjning funkade bra på min Tikka, det kan i vissa fall vara slitage.

Publicerat
  • Författare
Har det börjat nu helt plötsligt så skulle jag som Micke-71 var inne på se över vården av slutstycket, skitigt och osmort är en bra grund till problemet, på en del bössor så är det lite känsligt om basen på kikarsiktet går över och tomhylsan studsar tillbaka, rengöring och smörjning funkade bra på min Tikka, det kan i vissa fall vara slitage.

Med risk för att verka mer korkad än jag egentligen är :wub: , menar ni att man ska plocka isär slutstycket och rengöra eller bara putsa på utsidan? Det sistnämnda har jag gjort. (borstat, oljat in och putsat)

Ska plåta slutstycket när jag kommer hem från jobbet och publicera här.

David

Publicerat
  • Författare

så här ser det ut:

post-3783-1242230722_thumb.jpg

Publicerat

Kärvar utstötaren då du trycker in den?

Publicerat
  • Författare
Kärvar utstötaren då du trycker in den?

Om utstötaren är den där lilla konen uppe till vänster på bilden så Nej. Den fjädrar fint när jag trycker på den.

Publicerat

När släpper slutstycket hylsan?

Med den typen av utdragare och utstötare du har så ska inte hylsan släppa från slutstycket innan den är helt fri,om utdragaren är lite sliten så kan den ibland tappa taget om hylsan när denne lämnar patronläget.

Kolla om det inträffar att slutstycket ibland kommer ut utan hylsa med ett gäng repeteringar.

Ett stalltips är att detta har med antingen utdragaren eller utstötaren att göra.

/Micke

Publicerat
  • Författare
När släpper slutstycket hylsan?

Med den typen av utdragare och utstötare du har så ska inte hylsan släppa från slutstycket innan den är helt fri,om utdragaren är lite sliten så kan den ibland tappa taget om hylsan när denne lämnar patronläget.

Kolla om det inträffar att slutstycket ibland kommer ut utan hylsa med ett gäng repeteringar.

Ett stalltips är att detta har med antingen utdragaren eller utstötaren att göra.

/Micke

Slutstycket greppar fint om hylsan och verkar släppa den i rätt läge. Har hittills inte märkt att den kommer tillbaka "tomhänt". Däremot så slängs inte hylsan iväg, den "viks ut / puttas" över kanten utan nämnvärt "engagemang".

Är ju såklart inte så lätt för någon att säga vad felet är utan att ha sett den miserabla show som utspelas efter varje skott. Jag får väl ta med bössan till teknikern som vanligt folk ^_^

Tack!

David

Publicerat
Om utstötaren är den där lilla konen uppe till vänster på bilden så Nej. Den fjädrar fint när jag trycker på den.

Går den lätt att trycka in då? Fjädern kan ha gått av. Den ska va riktigt trög att trycka in.

Publicerat
  • Författare
Går den lätt att trycka in då? Fjädern kan ha gått av. Den ska va riktigt trög att trycka in.

Ja, den är trög och verkar fjädra bra. Fick använda en tandborste ^_^ för att trycka in den...

• 3 weeks later...
Publicerat

Tja!

Inte för att verka taskig, men har du aldrig tagit isär slutstycket för rengörning kanske det är dax :D

Efter att jag fick klick på min fars Sako 222:a för många år sedan, är jag noga med att alltid rengöra slutstycket.

Problemet då verkade det som det smörjmedlet han använt frös/stelnade lite för mkt vid -15.

// S