Publicerat Maj 13, 200917 yr Beställde nyss hem ett skjutstöd i teleskopmodell. Blir väl en 35cm ihopfällt (ca 160cm utfällt) och väger inget. Tänkte att det kan komma till pass när man sitter på sin ryggsäck och väntar och ungefär vet vart djuren kommer. Någon som har erfarenhet av denna I-landsmanick?
Publicerat Maj 13, 200917 yr Beställde nyss hem ett skjutstöd i teleskopmodell. Blir väl en 35cm ihopfällt (ca 160cm utfällt) och väger inget. Tänkte att det kan komma till pass när man sitter på sin ryggsäck och väntar och ungefär vet vart djuren kommer.Någon som har erfarenhet av denna I-landsmanick? jag köpte en här vid årskifeftet och torr träningen har varit underbar. såg en film med jokke småland där han ger några tips med monopod skjutstöd. en var att man skall skjuta med stödet fasst vid foten så kan man röra på vapnet bättre utan att siktlinjen åker upp eller ner. som jag skall demonstera med mina magiska talanger i photoshop:P
Publicerat Maj 13, 200917 yr Författare jag köpte en här vid årskifeftet och torr träningen har varit underbar. såg en film med jokke småland där han ger några tips med monopod skjutstöd.en var att man skall skjuta med stödet fasst vid foten så kan man röra på vapnet bättre utan att siktlinjen åker upp eller ner. som jag skall demonstera med mina magiska talanger i photoshop:P Mycket pedgogiskt Man ska alltså dessutom hålla i stödet och inte i bössan? Intressant. Ska bli kul och prova. Har du provat stödet praktiskt under jakt? Hur det funkar mot rörliga mål osv...
Publicerat Maj 13, 200917 yr jag köpte en här vid årskifeftet och torr träningen har varit underbar. såg en film med jokke småland där han ger några tips med monopod skjutstöd.en var att man skall skjuta med stödet fasst vid foten så kan man röra på vapnet bättre utan att siktlinjen åker upp eller ner. som jag skall demonstera med mina magiska talanger i photoshop:P Fina gubbar du hade ritat
Publicerat Maj 13, 200917 yr Mycket pedgogiskt Man ska alltså dessutom hålla i stödet och inte i bössan? Intressant. Ska bli kul och prova. Har du provat stödet praktiskt under jakt? Hur det funkar mot rörliga mål osv... nej inte ännu . men den skall komma i pass på älgjakten. och lite träning på skjutbanan . än sålänge har jag bara torrtränat hemma. men själv håller jag i den att jag har handen i öglan och håller halft om halft bössan och stödet ganska långt fram på pipan. (jag har dock en fullstock så jag vet inte hur det påverkar träffpunkten på vanliga gevär med normal stock )
Publicerat Maj 13, 200917 yr Fina gubbar du hade ritat ähh. det var inget. några minuters streck målande och lekte lite med olika shaders . men funderat på att skaffa en muspenna sånskulle sita fint
Publicerat Maj 13, 200917 yr Jag bara råkade inhandla ett sådant förra hösten Kan säga att jag är ganska nöjd med det, lite svårt att snabbt ändra skjuthöjden men annars ger den ett bra stöd. Jag sköt ett rådjur på ca 100-130 meter stående med detta stöd samt en räv på nära det dubbla sittandes på baken med stödet i lägsta läget. Smidigt att ha med sig, brukar använda det som vandringkäpp när jag går. Jag lutar min käpp åt andra hållet , alltså mot kroppen och inte från som dina bilder visar, vet inte om det spelar någon roll men jag tyckte att jag fick bättre stöd om jag kan luta mig lite mot vapnet. /Lasse
Publicerat Maj 13, 200917 yr Författare nej inte ännu . men den skall komma i pass på älgjakten. och lite träning på skjutbanan .än sålänge har jag bara torrtränat hemma. men själv håller jag i den att jag har handen i öglan och håller halft om halft bössan och stödet ganska långt fram på pipan. (jag har dock en fullstock så jag vet inte hur det påverkar träffpunkten på vanliga gevär med normal stock ) Testade nyss dina tips. Tyvärr kom frugan hem just när jag övade i vardagsrummet. Hennes åsikt att jag ägnar jakt för mycket tankekraft lär inte ha svalnat direkt
Publicerat Maj 13, 200917 yr Testade nyss dina tips. Tyvärr kom frugan hem just när jag övade i vardagsrummet. Hennes åsikt att jag ägnar jakt för mycket tankekraft lär inte ha svalnat direkt :lol: Du kan vara lugn för att hon inte är ensam om den tankegången /Lasse
Publicerat Maj 13, 200917 yr Jag bara råkade inhandla ett sådant förra hösten Kan säga att jag är ganska nöjd med det, lite svårt att snabbt ändra skjuthöjden men annars ger den ett bra stöd. Jag sköt ett rådjur på ca 100-130 meter stående med detta stöd samt en räv på nära det dubbla sittandes på baken med stödet i lägsta läget. Smidigt att ha med sig, brukar använda det som vandringkäpp när jag går. Jag lutar min käpp åt andra hållet , alltså mot kroppen och inte från som dina bilder visar, vet inte om det spelar någon roll men jag tyckte att jag fick bättre stöd om jag kan luta mig lite mot vapnet. /Lasse kanske ger bättre ströd om det är stilla sående mål=) men mot rörliga mål tycker jag det är bättre med käppen mot kroppen. då är den "lika lång" om du siktar mot höger eller vänster eller rakt =)
Publicerat Maj 13, 200917 yr Vet inte om jag tänker galet? Men rekylen gör ju att om du har stödet som du visar, så lyfter ju pipan kraftigare i och med att rekylen drar bössan bakåt och stödet tvingar upp bösspipan, man bör således skjuta lite högt. Kulan hinner iofs igenom pipan innan det blir för mycket rörelse (antar jag). Men det är hur jag resonerar när jag använder stöd så jag vill gärna ha det som du kryssat över då borde inte stödet påverka lika mycket. Men samtidigt får du som sagt ett stadigare stöd om du har det mot foten som du ritat. Rörigt men ni förstår nog vad jag menar. A
Publicerat Maj 13, 200917 yr Vet inte om jag tänker galet? Men rekylen gör ju att om du har stödet som du visar, så lyfter ju pipan kraftigare i och med att rekylen drar bössan bakåt och stödet tvingar upp bösspipan, man bör således skjuta lite högt. Kulan hinner iofs igenom pipan innan det blir för mycket rörelse (antar jag). Men det är hur jag resonerar när jag använder stöd så jag vill gärna ha det som du kryssat över då borde inte stödet påverka lika mycket. Men samtidigt får du som sagt ett stadigare stöd om du har det mot foten som du ritat. Rörigt men ni förstår nog vad jag menar. A kulan hinner nog lämmna pipan innan den ens rör sig . i princip är det ingen skilland skottmässigt on man skjuter med stödet eller utan.vinkeln på hur stödet är kommer nog inte påverka nåt. om det gör det är det nog väldigt lite. och enligt din teori skulle man borde skjuta lägre om pipan hinner röra på sig före kulan lämmnat pipan och inte högre alltså det är samma teori som att "curve the bullet" det går bara inte då kulan lämmnat pipan innan vapnet hinner röra på sig.
Publicerat Maj 14, 200917 yr Metoden som JS visade på filmen var ju för att bättre kunna "svinga" mot rörligt vilt med stödet. Men har man ett stillastående vilt borde stödet vara helt lodrätt. Men sen kommer givetvis det skjutergonomiska in i bilden som måste provas fram. Har ett likadant själv. Jag tycker att det funkar bäst vid fasta situationer. Precis som Skurebo sa tar det för lång tid att justera höjden för att funka optimalt som pürsh-stöd. Där är fortfarande skogspinnen eller kvastskaftet en bättre lösning. /Må
Publicerat Maj 14, 200917 yr Metoden som JS visade på filmen var ju för att bättre kunna "svinga" mot rörligt vilt med stödet. Men har man ett stillastående vilt borde stödet vara helt lodrätt. Men sen kommer givetvis det skjutergonomiska in i bilden som måste provas fram.Har ett likadant själv. Jag tycker att det funkar bäst vid fasta situationer. Precis som Skurebo sa tar det för lång tid att justera höjden för att funka optimalt som pürsh-stöd. Där är fortfarande skogspinnen eller kvastskaftet en bättre lösning. /Må har då ingra problem med höjden . skjut geväret lite framså sänkts pipan. dra stödet bakåt så höjs pipan. eller med lite våld /lite löst fasst satt låst är det bara att pressa stödet ihop tralaa