Publicerat Maj 14, 200917 yr hej kompisar vid vägföreningsmötet igår luftade jag möjligheten till att lagligt skjuta bort de typ 10 skatorna som inte bara skiter ner mitt fina svarta papptak och väcker mig 04.45, utan också tar alla ägg i fågelbona. det mottogs positivt med stöd av paragraf 27 och Mr fiberclass svar. då berättades det att grannarna springer runt med luftgevär och försöker decimera. inte så bra ansåg jag, det får vara enligt regler och jag gör det härmed. Jag söker nu ammunition till 22:an som passar för att skjuta på svartfågel i villaområde. det bästa hade varit ett skjutavst på max 30m och att kulan stannar i fågeln alt kommer ut och mer eller mindre faller till marken. finns detta? vad heter den då? tack på förhand /Kalle
Publicerat Maj 14, 200917 yr hej kompisar vid vägföreningsmötet igår luftade jag möjligheten till att lagligt skjuta bort de typ 10 skatorna som inte bara skiter ner mitt fina svarta papptak och väcker mig 04.45, utan också tar alla ägg i fågelbona. det mottogs positivt med stöd av paragraf 27 och Mr fiberclass svar. då berättades det att grannarna springer runt med luftgevär och försöker decimera. inte så bra ansåg jag, det får vara enligt regler och jag gör det härmed. Jag söker nu ammunition till 22:an som passar för att skjuta på svartfågel i villaområde. det bästa hade varit ett skjutavst på max 30m och att kulan stannar i fågeln alt kommer ut och mer eller mindre faller till marken. finns detta? vad heter den då? tack på förhand /Kalle Jag är i samma ärende men fick nej av kommunjägaren tills den 1/7 eller åtminstonne till vi ser att skatungarna kommit ur boet. Jag har planer på att resa upp ett par plyfaskivor mot staketet och sedan mata ner dem framör eller något liknande. Ammo måste vara mycket långsam om man ska våga skjuta utan kulfång. CCI har en långsamt laddad hålspets vet jag men vette tusan om de stannar i en skata. Jag har inte hunnit kolla upp det än själv. Följer den här tråden med intresse!
Publicerat Maj 14, 200917 yr Med reservationer för att jag har dåligt minne men visst är det som så att man även under skyddsjakten måste använda ammo som uppfyller energi och anslagskraven för klassen, dvs all kort/zimmer och sub ammo faller egentligen bort för användning här. En följd av detta är då att man får sätta upp/planera sin skjutning, enklast är väl kanske att man skjuter från inne i ett hus/byggnad, det sväljer ljuder om man tycker att det stör och sedan ser man till att Terra Firma är kulfånget, med detta kommer man runt bekymren med genomslag osv. Men det är ju som alltid diskretion och samverkan klarar det mesta, ett konkret ammotips är RWS Subs som inte bara skjuter ruggigt tight i varje fall i de 22:or jag brukat men som också har en osedvanligt stor hålspets. /Christian
Publicerat Maj 14, 200917 yr När jag är i byn o pangar så kör jag med CCI Quik-Shok den kulan delar sig i tre vid träff o det blir bara fragment som åkervidare vid genomslag vissa 22or gillar ju inta snabba kulor o Quik-Shok tillhör dom snabbaste. Mvh.
Publicerat Juni 6, 200917 yr Nej Vid skyddsjakt så är det lite andra regler som gäller vid avlivning av vilt. Men det kan Hipshot utantill och det bästa är nog att han eller någon annan skyddsjägare reder ut begreppen.
Publicerat Juni 6, 200917 yr Naturvårdsverkets författningssamling ISSN 1403-8234 Naturvårdsverkets föreskrifter och Allmänna råd om jakt och statens vilt; NFS 2002:18 19 § Utan hinder av vad som anges i 14 och 16 § får kulpatroner med beteckning 5,6 x 15 R, om E 10 uppgår till minst 40 Joule (.22 Long Zimmer eller motsvarande), användas vid skyddsjakt med stöd av jaktförordningens bilaga 4 efter råttor, mullvad, sorkar (dock inte bisam), möss, stadsduva, skata, kaja, björktrast, pilfink eller gråsparv. Vid jakt bedriven inom samlad bebyggelse på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet, får kulgevär avsedda för patroner i kaliber 5,6 x 36R (.22 Hornet, klass 3) användas vid jakt efter rådjur. Detta är väl vad som gäller.. Dock, söker ni en 22 patron som stannar i en skata så får ni det otroligt svårt. Kulvikten är helt enkelt förstor även i en 22 kort kula. Fördelen dock med 22 kort kulan är att den är så pass lätt att den i praktiken inte orsakar någon större skada då den dimper ned givet att man skjutit rätt upp typ. Fälla kan vem som helst använda på sin tomt men ska man skjuta skatorna i fällan så är det nog en god idé att först ha avtalat med någon som har skottlossningstillstånd innan man laddar fällan. Den här tilltalade kommunjägaren tyckte nog som så att problemet inte var av så pass stor karaktär att det fanns skäl att skjuta skatorna då de har ungar. När de väl är ute så är de väl rätt lätta att hitta och då torde det gå lite enklare. Sen är dilemmat med just skatorna sånt att det är revirhävdande fågel vilket innebär att skjuter man en eller två på våren så fylls det snabbt på med nya fåglar i revriet givet att det är ett bra revir med gott om käk. Skatorna är små fåglar och kräver inte så värst mycket näring så de kan i princip bilda revir vart som helst. Mvh!
Publicerat Juni 6, 200917 yr Funderat lite till.. De där 22 kort patronerna, Zimmer med mera har jag aldrig fått att skjuta i någon bössa jag haft. Fick iofs en ask av Jörgen här nyligen, kan dra ngr smällar här på tomten och testa dem på skoj.. tänkte ändå skjuta lite luftgevär så då kan jag lufta Kvadden med. Flexen... Tycker du inte Quick Shock smäller lite väl mycket? Dock, givet att de splittras även i en liten fågel så är konceptet faktiskt rätt intressant! Tänk om man finge tag på en dämpare som tog väck mynningsknallen även från supersonic plugg! Ska iaf skaffa dämpare till den kommande Horneten, tänkte satsa på samma gänga där som jag har nu på 22:an och luftgeväret. Med lite flyt så får jag den nya dämparen att dämpa även snabba patroner. Då ska jag nog testa den här QS patronen på skoj.. Har dock svårt att se att den skjuter bättre och är effektivare än Winchesters Sub.. Mvh!
Publicerat Juni 6, 200917 yr Det brukar inte fungera något vidare med short i ett lr läge. Friflykten blir för lång helt enkelt. Fälla är nog det bästa om än inte lika kul. Luftgevär är ett bra alternativ om man har rätt att använda det för det finns alltid någon gnällspik som anmäler om dom ser det annars. Finns inte en skata som klarar ett välplacerat blypiller i motorrummet och dom lär sig snabbt att hålla avstånd.
Publicerat Augusti 4, 200917 yr Ett 22 kalibrigt luftgevär med ett V0 om minst 180m/s får man lagligt använda vid skyddsjakt på ex skata. I ex Örebro så anser polismyndigheten att de inte är att räkna som eldvapen och skottlossningstillstånd inte behövs. Dessa är idag licenspliktiga och det är tjurigt att få licens på skyddsjakt om man inte är kommunjägare. En del får det med intyg att de har privata uppdrag. Men det finns en gråzon här. Innan -92 så var licensgränsen för luftgevär 200m/s oavsett kaliber och de som är +10joule och kräver licens idag får fortfarande innehas utan licens. Det finns inget bindande krav att man måste ha jägarexamen, inte heller att vapnet skall ha en licens. Då kan Olle eller Nisse som äger ett sådant BSA .22 eller .25 från 1990 lagligt utöva skyddsjakt så länge de har jakträttsinnehavarens uppdrag och att skyddsjakten för övrigt är motiverad. Per Risberg (jurist NVV?) fick just denna fråga fast jag tror det gällde råttor i det här fallet och han kunde själv konstatera att det faktiskt är en lucka i lagen. Att jag tar upp det är att en 22 eller 25 kalibrig diabol i 180-200m/s är jäkligt effektiv på avstånd upp till 30-35m. Sen blir kulbanan för dålig. Den tappar också farten snabbt så det blir enklare att utföra jakten säkert. Även en klen 22lr går +1km och har rejält med kraft på 300m medans en 180m/s diabol knappt kommer så långt. Att skjuta diaboler med högre hastighet brukar inte sällan ge sämre skottverkan. De som ligger runt 180m/s är momentant dödande och jag har en teori att den slår ihjäl fågeln innan kulan tränger in i maskinrummet för att stansa ett prydligt litet hål igenom den. Tror att det faktisk hänger ihop med fjäderdräkten som fördelar energin över en större yta. Man brukar höra direkt i träffen om det blev önskad effekt. Det smackar till rejält och inte sällan brukar det komma ett skrik ifrån pippin när luften slår ur den i träffögonblicket. Det finns en hake, det är svårt att jaga skata på avstånd under 30m. Hinner de lära sig så är det lögn i h-e att komma åt dom. Fattar inte hur skarpsynta o svårlurade de är. Har man tur som en tokig så fäller man en och dess kompisar får tokspel och ska börja hacka på sin döda kamrat. Då kan man hinna nypa ett helt magasin med skator (8st) innan de fattar vad som händer, och de ligger formligen på hög.
Publicerat Oktober 25, 200916 yr nu har de här inget med effekt i djuret att göra men med min 22lr har jag skjutit rws zimmer ammo o även winchester zimmer ammo o bägge sorterna ger hål i hål träffbilder på 30 meter o däröver har jag inte testat med dom då jag annars bara jagar fågel med CCI sub HP som funkar bra! dock genomskott på skata. men de är med min ringa erfarenhet angående ammon då jag inte skjutit över 400smällar med zimmer ammo. men men iaf en fingervisning att de kan skjuta bra i vissa bössor