Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Injagning TJT

Featured Replies

Publicerat

Hej

Har en liten ettrig tyskterriervalp hemma nu. Han kommer vara 8 månader i oktober när jakten börjar.

Tycker ni det är för tidigt att börja jaga med den redan i höst??

Eller ska man ta det lugnt och bara göra några släpp i år.

Att inte släppa alls i år kommer vi (jag ;) ) nog inte klara av.

Med grytbiten hade jag nog tänk vänta tills nästa säsong dock.

Några tips på injagningen. Vill ju inte ha en som driver i 3 tim som nån här på forumet prata på, inte heller någon "5 minuters" hund.

Mvh

Publicerat

Du behöver inte vänta någe längre då du... Stoppa ner den igryt eller släpp på rådjur eller älg eller va som tänkt.

Har en tysk nu på 12 månader, sprängt räv och skällt grävling drivit älg å rådjur och hare med bravur. Börja driva vid 6 månader dock tyst två första dreven. Och hon är otroligt mjuk så kör på du, när jaktsäsongen börjar ska de smälla ;)

Tips på injagnig...

1. För att få lite hjälp på traven släpp direkt på spåren efter vilt som du sett... Obs bara i början i fall du ska ha en bra jakthund!

2. Åk och släpp på ett ställe där du vet de finns villt och bara sitt så hon lär sig ta upp själv, då hon kan det kommer resten gratis ...tillbakagången bör hon normalt ha lärt sig innan hon fått upp, de brukar iallafall va så. Om du är osäker så finns de superbra peilar för normalt sett så har tyskar bra sök och inte rädda för att dra iväg för att hitta vilt.

3. Drevtiden på tyskar kan variera kraftigt man kan lära dom att driva länge eller kort vilket som passar bäst enligt en själv.

Min driver tills hon tappar bort är de en hare så brukar de resultera i att hon kommer tillbaks oftast...älg o rådjur blir de oftast lite längre turer med men vill också ha henne så..

Lycka till!!! komm ihåg att mycke tid i skogen ger en bra hund..

Tysk Jakterrrier kan oftast jaga från start verkar de som, i mina ögon helt otroliga hundar!