Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vapen på moppe

Featured Replies

Publicerat

Igår hade jag tänkt åka till ett spicialställe för att jaga bäver, men trots att jag körde med 4-hjulsdrift och jättehög bil o allt så var vägen alldeles för vårsjuk. Det var bara till att vända om. Då började jag fundera på vad lagar och regler säger om att ta sig till jaktmarken med moped eller motorcross. Får man frakta vapen på moppe? Motorcykel? cross? Får man frakta vapnet med terrängfordon typ fyrhjuling el argo på ej snötäckt väg men ej ändå farbar med bil?

Publicerat

När vapen medförs i motordrivna fordon skall de vara oladdade (inga skott i patronläge eller fast magasin), nedpackade och om det lämpligen kan ske (för vapen som är lätt delbara), isärtagna. Dessutom får man endast medföra vapen i fordon på allmän plats om det är befogat (tex för transport till och från jakt).

Om man hämtar fälld björn, älg, hjort och vildsvin får man köra i terräng och då får man samtidigt medföra vapen vid färd med motordrivet fordon i terräng. Det finns vissa undantag som meddelats av vissa länsstyrelser för tex färd med snöskoter, men detta får ni kontrollera med berörd länsstyrelse. Dessutom får viss bevakningspersonal, vissa handikappade för viss jakt, den som arbetar inom vilthägn samt kommunala skyddsjägare, medföra vapen vid färd i terräng med motordrivet fordon, dock krävs dispens för länsstyrelsen för att färdas i terräng (den senare dubbelregleringen har vi föreslagit ändras).

Reglerna är således samma för bilar, mopeder eller 4-hjulingar osv. I praktiken får man dock lösa detta lite olika. Cykeln däremot ligger utanför och jag själv jagar ganska ofta med cykeln, fast jag kliver av innan jag skjuter...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.