Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3 Lite 308 Win

Featured Replies

Publicerat

:rolleyes: Hej alla kunniga jägare och skyttar här på forumet. :lol:

Jag är helt ny på detta forum och tänkte fråga er om mitt inköp som jag gjorde på Jaktia i Kållered idag 15 maj 2009.

Känner mig väldigt nöjd och är glad, men vill gärna höra era synpunkter på mitt val av vapen samt tillbehör, för och nackdelar och annat matnyttigt.

Jag skall främst jaga vildsvin, rådjur och annat småvilt, men ibland kan en älgkalv komma i vägen också.

Ge gärna synpunkter på priset också. Får betala 17.000:-, la handpenning idag med 10%.

Jag prutade ned det med nästan 3000:- så jag känner mig nöjd..

Inköp:

Tikka T3 Lite 308 Win

Bauer 3-9x42 belyst ( Kunde inte köpa Zeiss eller Leupold pga oerhört mycket högre pris, vet inte mycket om Bauer, men kändes bra att kika i, även med glasögon som jag har.)

QR(quickrelease) baser + ringar SAKO ( Sitter oerhört stabilt i vapnet säger många, QR ska det vara för att kunna byta mellan olika sikten enkelt.)

Vapenremvärd ca 500:- enligt jaktia

1st ask med 50st övningsammunition

2st ask med 20st jaktammunition

Montering värde 500:-

Jag valde mellan Lite och Battue, men då jag endast ska skjuta med kikarsikte så behövdes inte öppet sikte , då föll battuen.

Nu skall det bli väldigt intressant vad alla ni här ute tycker om mitt val.

Väntar på många reflektioner och tar tacksamt emot alla synpunkter från er alla här.

Publicerat

Ett bra paket, men spontant tycker jag att det låter dyrt...............

Har dålig koll på Bauer, inte vidare känt märke..........skulle hellre köpt ett beg. sikte av bra kvalitè. Eller ett av ett känt märke. Det är ju en jävla skillnad på pris mellan Leupold och Zeiss åxå.

Vill inte grusa ditt lyckorus, men hade hellre köpt en beg.studsare och satsat på bättre optik. För 17 papp får du ju ett kanon paket begagnat........

Publicerat

Känns vapnet som det är gjort precis för dig och siktet anpassat för just din syn så spelar priset ingen roll!

En bössa för 30 papp nedlägger inte vilt bättre än en för 4000, dock är det inte enkelt att hitta just den där bössan som sitter som en handske.

Grattis till ett bra köp och du lär inte bli missnöjd! Storebrorsan till din Tikka landar på över 20000 bara för bössan (Sako) och det är inte så mycket som skiljer.

Dock har jag ingen aning om siktet men du kan ju återkomma med en recension när du har invigt riggen! :wub:

Publicerat
  • Författare
Känns vapnet som det är gjort precis för dig och siktet anpassat för just din syn så spelar priset ingen roll!

En bössa för 30 papp nedlägger inte vilt bättre än en för 4000, dock är det inte enkelt att hitta just den där bössan som sitter som en handske.

Grattis till ett bra köp och du lär inte bli missnöjd! Storebrorsan till din Tikka landar på över 20000 bara för bössan (Sako) och det är inte så mycket som skiljer.

Dock har jag ingen aning om siktet men du kan ju återkomma med en recension när du har invigt riggen! :wub:

Tack för svaret, jag lovar att återkomma när jag pangat med bössan och siktet.

Lämnar in licensansökan på måndag till polisen så får vi se hur lång tid det tar att få allt klart.

Jag känner att denna bössa passade mig bra i formen och när jag la an mot axeln.

Det enda som andra klagar på i Tikkan är plast magasinet som tydligen inte alltid funkar felfritt.

Undrar om man kan beställa något i plåt nånstans ifrån...(tål att tänkas på:wub::))

Publicerat

Du behöver inte vara orolig över magget.. om du nu inte ska hålla på och drämma det i backen! för normal jakt och skytte kan jag garantera att det håller, men ska du nu skaffa fler mag så köp du ett till, kan aldrig vara fel att ha åtminstone två! :wub:

Publicerat
  • Författare
Du behöver inte vara orolig över magget.. om du nu inte ska hålla på och drämma det i backen! för normal jakt och skytte kan jag garantera att det håller, men ska du nu skaffa fler mag så köp du ett till, kan aldrig vara fel att ha åtminstone två! :blink:

Tack för svaret.

Jag kommer att få med ett extra magasin också i priset, ett 5-mag, så har jag ett extra utöver det 3-mag som följer med.

Ska bli underbart när jag får vapnet. Bara polisen blir klar med licensen, de brukar ju ha en förmåga att dra ut på tiden....

Alltid kul att höra allas reflexioner över detta vapen, säkert många som skjutit med Tikka och kan ge mig synpunkter..

Även om kaliber valet, jag ville ha ett allround vapen med mycket att välja på i ammunition. Då verkar ju 308 vara ett bra val.

(kan ju nämna att jag haft 6.5 och 30-06 och ville inte ha dessa kalibrar igen)

Publicerat

Jag tycker att Tikka T3 är de bössor man får mest för pengarna om man ska köpa nytt. De har de egenskaper jag värderar högst nämligen bra precision och bra trycke. Sedan så passar kolvarna mig.

Jag har en Tikka T3 supervarmint i kaliber .308 Win som jag är ruskigt nöjd med och så har jag en Tikka T3 hunter i kaliber 30-06 som jag också är nöjd med men bara skjutit 13 skott med än så länge.

Det enda som har hänt med mina är att skyddshylsan av plast bak på slutstycket sprack på .308:an dock så tror jag att det var något sorts fel på den från början.

Jag tror du kommer bli riktigt nöjd.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Äntligen har jag hittat det slutliga paketet, lite dyrare, men med mycket bra sikte..

Tikka T3 Lite 308 win 11495:-

Trijicon AccuPoint 1,25-4x24 6500:-

Leupold QR fästen och ringar 2000:-

Extra magasin för 5 patroner ingår

Vapenfodral, hårt, som passar med sikte 895:-

1 ask med 50 patroner ingår

Bärrem ingår

Läskstång med tillbehör ingår

Slutpris ca 21.000.- ( handlar av Jaktia då jag är kund där, därav kanske inte billigaste priset på marknaden men hyfsat pris hoppas jag i alla fall)

Ett dyrare paket än vad jag satsat på från början, men då var det ju med Bauer 3-9x40 sikte, men det sa massor här att jag skulle glömma, satsa mer på bättre sikte, och det har jag gjort nu..

Vad tycker ni om detta val????

Kommer längre fram att även införskaffa ett Trijicon AccuPoint 2,5-10x56, men det tar jag längre fram.

Väntar nu bara på licensen, lämnat in den för drygt 1,5 vecka sedan