Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare till 223.

Featured Replies

Publicerat

Jag har funderat på att skaffa en ljuddämpare till min 223a. Vad tror ni om en dämpare på en bössa med den kalibern?

Jag vet inte mycket om dämpare och mottar tacksamt all info om olika konstruktioner och märken.

Vad är skillnaden mellan en teleskop och en frontmonterad dämpare?

Publicerat

Det var ännu en test i nya vapentidningen, du kan ju börja där.

Teleskopmodellen bygger mindre i längd i och med att den går in en bit på pipan.

Publicerat
Det var ännu en test i nya vapentidningen, du kan ju börja där.

Teleskopmodellen bygger mindre i längd i och med att den går in en bit på pipan.

Hej,

I vilken vapentidning? Inte i Sverige så får be dottera köpa. :P

Publicerat
  • Författare

Jag har sett testet i Vapentidningen och den dämpare som verkar intressant är ju A-tec. Men det är ju lite av en djungel. Vill ha lite mer "kött på benen" och att få läsa om folks egna erfarenheter ger mig mer än tabeller sida upp och sida ner.

Annars skulle jag inte vända mig till detta forum.

En teleskop dämpare kanske är att föredra då det blir stadigare eller?

Publicerat
Hej,

I vilken vapentidning? Inte i Sverige så får be dottera köpa. :lol:

Den som heter "Vapentidningen", nummer 3 -09.

Publicerat
Den som heter "Vapentidningen", nummer 3 -09.

Ok, tackar.....

Nr 3 kommer först 22 Maj i tidningshyllorna ser jag. :lol:

Publicerat

Valet beror väl mest på vilka krav man själv ställer. Ska den vara lätt eller tung dämpa maximalt eller inte skjuts det mycket med dämparen så kanske slitstyrkan bör vägas in?

Jag tycker personligen att teleskop dämpare är en fördel för både balans och styrka sedan skulle jag välja någon med stål i gänga och första baffeln.

Publicerat

Det här med ljuddämpare är en riktig djungel. När vi pratar bössor finns det ganska många som har erfarenhet av en hoper olika vapen och som mer eller mindre objektivt kan uttala sig om fördelar respektive nackdelar med de olika varianterna.

När det gäller ljuddämpare är situationen en annan och det är väldigt få som har någon bredare erfarenhet.

För egen del har jag bara egen erfarenhet av två olika dämpare nämligen BR och ATec standard (den senare finns inte längre). I båda fallen handlar det om teleskopdämpare men när det nu var dags att skaffa en dämpare till min lilla 6x45 (samma hylsa som 223rem) så valde jag en frontmonterad dämpare, nämligen en ATec CMM6 i aluminium. Anledningen var kanske främst att jag var nyfiken på de praktiska skillnaderna och hittills måste jag säga att jag är nöjd med mitt val men då har jag än så länge bara kunnat testa balansen vid anläggning och torrklickning.

Om man bara ser på frågan rent teoretiskt är egentligen frontdämparna en "bättre" konstruktion. Grunden till detta uttalande är att det egentligen bara är två faktorer som påverkar hur effektiv en ljuddämpare är, nämligen den verksamma volymen och bafflarnas förmåga att bromsa krutgasernas framfart på effektivast möjliga sätt. I och med att inget rör för pipan stjäl utrymme som annars kunde användas till bafflar på en frontdämpare så utrymmet användas på effektivaste sätt i dylika. När det gäller teleskopdämparna så känner jag inte till någon modell som har bafflar även i den bakre kammaren d v s bakom mynningen utan detta utrymme tjänstgör "bara" som expansionskärl. Detta innebär att en frontdämpare kan göras både mindre och lättare än vad en teleskopdämpare med samma ljuddämpning kan.

Den andra lilla invändningen mot teleskopdämparna är att de isolerar den delen av pipan som löper inne i dem, konsekvensen blir att pipa och dämpare snabbare blir varma och långsammare svalnar än vad som är fallet med frontdämpare.

Kontentan är alltså att om man bara tittar till vilket som är den teoretiskt bästa konstruktionen så går min röst till frontdämparna men nu är det såklart inte bara teorin som styr och precis som Lars m fl redan kommenterat finns det en del praktiska fördelar med teleskopdämparna.

För det första så kommer ljuddämparens tyngdpunkt att hamna längre bak än vad motsvarande frontdämpare gör vilket innebär att vapnets balans som regel påverkas mindre av en teleskopdämpare även om det varierar kraftigt mellan olika modeller.

Dessutom så känns det utan tvekan som att en teleskopdämpare sitter mer hållfast med tanke på att det inte är så mycket av dämparen som sticker ut framför mynningen, dessutom får den såklart stöd även av styrningen som sitter längst bak på dämparen.

Summa summarum tror jag att det är betydligt större skillnader mellan olika fabrikat än vad det är mellan teleskop-frontmonterade dämpare och det viktigaste är nog att fundera på hur du kommer att använda din dämpare och vad som är viktigast för dig.

Henrik