Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare 6,5x55 - rekyl?

Featured Replies

Publicerat

Tjena! Snabb fråga: Ljuddämpare på en 6,5:a, hur stor blir rekylen? Likt .222R?

//

Gabbe

Publicerat

Det beror på vapnets vikt och stockning vilken dämpare samt vad den laddas med, men som en 22lr blir det inte mer likt en 6br.

Publicerat

Ganska lik en 222rem skulle jag säga, i allafall min då har jag en Vmac3 dämpare och bössan väger en del.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Någon mer?

Mina tankar riktas mot RCC dämparen T40.

RCCs hemsida

//

Gabbe

Publicerat
Någon mer?

Mina tankar riktas mot RCC dämparen T40.

RCCs hemsida

//

Gabbe

Min dämpade .308 har lägre rekyl och knall än min odämpade .222Rem.

Publicerat

En polare till mig har stalon dämpare med med vakfront på sin blaser.Rekyl och knall mer som 22 lr än en 222a ,riktigt trevlig att panga med.

Publicerat
En polare till mig har stalon dämpare med med vakfront på sin blaser.Rekyl och knall mer som 22 lr än en 222a ,riktigt trevlig att panga med.

samma här. lr ja kompisen då.. me nkör på sin tikka m65 6,5x55 med hyfsat stor/tung glugg på bössan.. smällen o rekylen tycker jag kan dras jämnt med den lite vassare ammo till 22lr

underbart o ha! du kommer inte ångra dig om du skaffat en. dock blir vapent lite tynge då finns de lösningar på de = gym :)

Publicerat

Kräver ljuddämpare licens?

Publicerat

Ja

Publicerat
Ja

Följdfrågor:

-Hur söker man den licensen? Jag menar det står ju inget om det på den vanliga licensansökan.

-Krävs särskilda omständigheter för att den ska bli beviljad?

-Tar den sökta licensen någon plats i den juridiska vapengarderoben?

Publicerat
Följdfrågor:

1-Hur söker man den licensen? 8i 9 Jag menar det står ju inget om det på den vanliga licensansökan.[/i]

2-Krävs särskilda omständigheter för att den ska bli beviljad?

3-Tar den sökta licensen någon plats i den juridiska vapengarderoben?

1 Andra är nog bätre på att svara här. Typ dom som har sökt :)

2 Inte för kl1-2 vapen men därimot för kl 3-4 vapen

3 Nej

Mvh Anders Hj

Publicerat
Följdfrågor:

-Hur söker man den licensen? Jag menar det står ju inget om det på den vanliga licensansökan.

-Krävs särskilda omständigheter för att den ska bli beviljad?

-Tar den sökta licensen någon plats i den juridiska vapengarderoben?

Lättast är att den firman man köper dämparen av fyller i sina uppgifter och skickar den till dig och du fyller i dina och sedan lämnar in den till polisen. Det är samma blankett som för vapen.

nej det krävs inga särskilda omständigheter men här nere ville de gärna att man skrev i ansöka att den var för att förhindra hörselskador.

Licensen tar ingetn plats i vapen garderoben.

Nyss inkommen efter att ha provskjutit min dämpare till 222an för första gången.

Har bara ett ord för den :D

Lasse

Publicerat

Enda orsaken till att du redan sitter på nätet kan bara vara att du sköt slut på ammo i blåsten :D Jävlar vad det susade i luren, tack för att du ringde :D

Publicerat
Enda orsaken till att du redan sitter på nätet kan bara vara att du sköt slut på ammo i blåsten :D Jävlar vad det susade i luren, tack för att du ringde :D

Jag har INTE slut på ammo, gjorde bara av med ca 30 :D

Nu ska jag ut med äldsta dottern en sväng o kika på djur. Kommer snart in igen....

/Lasse

• 3 years later...
Publicerat

Hur är det med prestandan på en 6,5 om man nu skulle kapa pipan för en ljuddämpare?

Skulle vilja ha en på min T3 och man vill ju inte att den blir "slö".

Jag vill ju ändå kunna skjuta på tavlor 350meter bort utan problem.

Sen vill jag ju inte att pipan känns svinlång om man kör okortat med dämpare på..

Nån som har erfarenhet om detta?

Publicerat

Hur är det med prestandan på en 6,5 om man nu skulle kapa pipan för en ljuddämpare?

Skulle vilja ha en på min T3 och man vill ju inte att den blir "slö".

Jag vill ju ändå kunna skjuta på tavlor 350meter bort utan problem.

Sen vill jag ju inte att pipan känns svinlång om man kör okortat med dämpare på..

Nån som har erfarenhet om detta?

Antar att du har 60 cm pipa på T3:an.

Jag tycker att 60 cm är minimum för 6.5X55. Vid kortare pipa får du högre knall, större eldkvast och lägre utgångshastighet.

Men för skytte på 350 m har det ingen betydelse om du har 55 eller 60 cm pipa.

Publicerat

Okej. Jag tyckte att den här såg jävligt smidig och fin ut. Annan kaliber men tänkte bara på utseendet..

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=15685&avd1=1

Kanske är olämpligt att korta pipan överhuvudtaget? Om det blir "stötigare smäll"??

Publicerat

Du lär inte höra skillnaden med dämparen på. Inte lär du uppleva någon skillnad i död eller annat på "normala" håll även om du kapar ner pipan till max.

3m/s per cm har jag för mig. Drar du av 10cm så tappar du 30m/s Mätbart men inte märkbart..Om man nu inte ligger på en väldigt hög nivå men låg du där så skulle du inte ha frågat :thumbsup:

Kapa efter behov o vilja, kalibern gör det du planerat för den ändå..

//

Publicerat

Jag har en Stalon Whisper med vakfront på min T3 varmint 6,5.

Det sitter en ganska tung kikare på den iof. Men med den ligger jag kvar i målet när skottet går (Varmintkulor) å blir ingen mynningsflamma när det är mörkt ute.

Jag har inte kapat pipan. Den kändes lite lång i början men det är en vanesak.

Använder ju bössan till pyrsch, vak och lockjakt typ å jag är nöjd  :smile:

Publicerat

Jag har en Stalon Whisper med vakfront på min T3 varmint 6,5.

Det sitter en ganska tung kikare på den iof. Men med den ligger jag kvar i målet när skottet går (Varmintkulor) å blir ingen mynningsflamma när det är mörkt ute.

Jag har inte kapat pipan. Den kändes lite lång i början men det är en vanesak.

Använder ju bössan till pyrsch, vak och lockjakt typ å jag är nöjd  :smile:

Precis så var det även för mig då jag skjöt sierra hp 85 grains, skjöt på ägg på 160m häll och kunde ligga kvar i målet efter avfyrning, då hade även jag en stalon men en sako 75a.

så även en liten dämpare gör underverk!

Publicerat

Det är underbart att ha dämpare vid vak. Sköt en räv förra vintern, jag kunde se päls yra i luften efter skottet trots att det var mitt i natten (snö och stjärnklart dock). 

Publicerat

Precis så var det även för mig då jag skjöt sierra hp 85 grains, skjöt på ägg på 160m häll och kunde ligga kvar i målet efter avfyrning, då hade även jag en stalon men en sako 75a.

så även en liten dämpare gör underverk!

Du låter nästan uppeggad Ozzian ?!
Publicerat

Okej. Jag tyckte att den här såg jävligt smidig och fin ut. Annan kaliber men tänkte bara på utseendet..

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=15685&avd1=1

Kanske är olämpligt att korta pipan överhuvudtaget? Om det blir "stötigare smäll"??

Du jämför äpple och päron. Den bössan är en 8x57 och har inte samma behov av piplängd för att funka bra, likt 308. bara för att skriva ett ovetenskapligt inlägg så kan man säga att ju rakare hylsa du har desto mindre öppningstryck och mynningstryck får du om man inte laddar på hårt. så om du exvis byter krut i din 6,5x55 till 203B och kortar pipan kommer mynningsflamman bli betydligt mindre och pipan kan kortas av den anledningen. till förlusten av hastighet. 

därutöver, om du kapar pipan så blir ev precisionen för +350m sämre, långa kulor som används i 6,5x55 behöver farten och längden på pipan för att stabilisera riktigt bra.

Publicerat

Du låter nästan uppeggad Ozzian ?!

det står ju inte heller att han träffade dem  :biggrin:

Publicerat

Du jämför äpple och päron. Den bössan är en 8x57 och har inte samma behov av piplängd för att funka bra, likt 308. bara för att skriva ett ovetenskapligt inlägg så kan man säga att ju rakare hylsa du har desto mindre öppningstryck och mynningstryck får du om man inte laddar på hårt. så om du exvis byter krut i din 6,5x55 till 203B och kortar pipan kommer mynningsflamman bli betydligt mindre och pipan kan kortas av den anledningen. till förlusten av hastighet.

därutöver, om du kapar pipan så blir ev precisionen för +350m sämre, långa kulor som används i 6,5x55 behöver farten och längden på pipan för att stabilisera riktigt bra.

Intressant! Så en 45-70 med rak hylsa har då inte så farlig rekyl som man kan tro? Om man menar rekyl med mynningstryck?

Vill ju ha bästa möjliga prestanda på bössan så det kanske blir till att vänja sig vid längden plus dämparen. Eller bara skita i dämparen... När börjar man få mynningsflamma då? När man kapa ca decimetern eller? Antar att ammunitionsval spelar in med?

Jo jag är väldigt ny inom ämnet. :)