Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hundrädd valp.. vad göra?

Featured Replies

Publicerat

Valpen har varit säkerheten själv och har varit trygg i alla situationer. Tex så la hon sig och sov på gågatan mitt bland alla människor och hundar medans jag pratade med en bekant. Men för en vecka sen var det en hund som smitit och sprang rakt mot henne. Den var ju bara glad men valpen blev förskräckt. Efter det har hon inte varit sig själv med andra hundar. hon är som vanligt tills dom är närmare än 5m men då blir hon hur nervös som helst. Allt annat är som vanligt. tex luktade hon på en älgskalle modell förra året och det var enbart spännande. Ingen rädsla där inte.

Hur ska man gå vidare? Är det nått att vara orolig för? är det vanligt att valpar får perioder när dom är lite nervösare? Har försökt träffa lite hundar men tyvärr känner jag ingen med hund som kan hjälpa mig så hon får träffa nån lite längre tid. Hon är ju bara 13 veckor så jag försöker att inte göra så stor sak av det men funderar ändå lite

Publicerat

Ta med valpen till "säkra" hundar. Dvs sådana du vet uppför sig städat. Helst inga valpen träffat förut. Framför allt ska du inte göra ngn stor affär av om valpen blir rädd. Detta under förutsättning att du vet hur de andra uppför sig

Publicerat
  • Författare

men det är ju som svårt att träffa nån hund när hon drar åt helt annat håll när man kommer för nära. Vill ju inte tvinga in hon för det kan väl inte va så bra

Publicerat

Kör hem till andra eller låt dom komma till er

Publicerat

Kom på någon av våra måndagsträningar om ni vill träffa snälla hundar? :D

Just nu är vi oftast bara mellan 3-5 stycken som sluter upp. Det går ju att hålla sig på avstånd och göra det positivt och odramatiskt med hundmöten. Min vorsteh är kanske ingen höjdare att konfrontera fysiskt för han är så burdus :D (överdrivet glad och flamsig) men det går säkert att hälsa på de andra och överhuvudtaget socialträna.

Publicerat
  • Författare

Kommer jag definitivt att göra men jobbar eftermiddag i veckan också men nästa dyker jag upp om det blir

Publicerat

Blir nog hur som helst ingenting till veckan, är bortrest ett par dagar. Men det är bara hojta sen så får du veta var vi håller till. :D

Publicerat

Valpar är signalkänsliga, man får titta lite på sitt eget kroppsspråk, hur gör du när valpen blir orolig? oftst så tittar man på valpen för att se reaktionen, tittar då valpen på dig så har man givit första siganlen att det här är inte tryggt, att ta ett steg framåt mot den kommande hunden och ta första kontakten är naturligt för en hund att ledaren checkar läget först och talar om om det är ok eller ej, ha blicken på den hund som kommer och börjar du titta dig om så signalerar du osäkerhet för att du letar flyktvägar, tittar du på övriga flocken så söker du stöd hos flocken, små saker man gör omedvetet men har betydelse.

Kommer det fram en hund igen så ta kommandot, att träffa bra hundar går bra men först ska du ta kontakten med ägaren och sen dennes hund, helst nån försiktig hund, hanar kan oftast vara bättre inget generellt då det finns undantag, hemma är valpen socialt tryggare än på annans mark.

Det är inte roligt och går att fixa till med lite tips och trix.

Publicerat

Jag hade låtit det bero. Jag är tveksam till att det ger något för en valp att hälsa på för den okända hundar. Om du har någon/några hundar i grannskapet, eller annan hund, som den kan träffa regelbundet välj ut den som "kompis".

Publicerat
Jag hade låtit det bero. Jag är tveksam till att det ger något för en valp att hälsa på för den okända hundar. Om du har någon/några hundar i grannskapet, eller annan hund, som den kan träffa regelbundet välj ut den som "kompis".

Just detta med att hälsa på kreti och pleti är jag inte så mycket för heller. Däremot att socialträna i grupp, vistas bland hundar, befinna sig i närheten av dem, träna möten och göra det på ett odramatiskt sätt kan vara en bra grej för alla tror jag. :D

Hatar när folk alltid ska fråga "får dom hälsa?". Svaret blir oftast nej. Vi har några utvalda hundar i bekantskapskretsen som han får umgås med fritt, i övrigt ska han inte tro att man ska hälsa på alla - tvärtom ska han helst ignorera allt som rör sig om inte JAG presenterar en social konfrontation.

Publicerat
  • Författare

Håller helt klart med. lite dåligt skrivet av mig men det är ett par hundar som min äldre vovve brukar träffa ibland. Det är dom jag har försökt introducera lite. Annars är hon sitt vanliga "tuffa" jag igen.. förutom det där med hundarna då.

Publicerat
Just detta med att hälsa på kreti och pleti är jag inte så mycket för heller. Däremot att socialträna i grupp, vistas bland hundar, befinna sig i närheten av dem, träna möten och göra det på ett odramatiskt sätt kan vara en bra grej för alla tror jag. :D

Hatar när folk alltid ska fråga "får dom hälsa?". Svaret blir oftast nej. Vi har några utvalda hundar i bekantskapskretsen som han får umgås med fritt, i övrigt ska han inte tro att man ska hälsa på alla - tvärtom ska han helst ignorera allt som rör sig om inte JAG presenterar en social konfrontation.

Att träna i grupp är kanonbra, men jag kör aldrig någon social träning med andra hundar vid träning, då är det bra husse som gäller. Det blir kanske i och för sig en social träning på sätt att andra hundar ska man inte bry sig om utan fokusera på uppgiften (tänk om det gick lika snabbt och lätt att lära jyckarna det som att skriva den raden... B) ). Sen är det säkert bra som passivitetsträning att bara vistas bland andra hundar.

Jag gör precis som du, några "kompisar" övriga får vara. Tycker det är ok med dem som frågar, men de med lösspringande hundar "som bara vill leka och hälsa"... :D . Har man en unghund med 180 i benen och som ibland tycks balansera mellan vansinne och toltalt vansinne är det mycket arbete som gått till spillo efter en sådan händelse.

Publicerat
Håller helt klart med. lite dåligt skrivet av mig men det är ett par hundar som min äldre vovve brukar träffa ibland. Det är dom jag har försökt introducera lite. Annars är hon sitt vanliga "tuffa" jag igen.. förutom det där med hundarna då.

Det kan säkert vara bra, annars träffar hon väll hundar så det räcker om du har flera?

Skönt att hon återhämtat sig, ser fram emot berättelser om framstegen i älgskogen :D

Publicerat
Att träna i grupp är kanonbra, men jag kör aldrig någon social träning med andra hundar vid träning, då är det bra husse som gäller. Det blir kanske i och för sig en social träning på sätt att andra hundar ska man inte bry sig om utan fokusera på uppgiften (tänk om det gick lika snabbt och lätt att lära jyckarna det som att skriva den raden... :o ). Sen är det säkert bra som passivitetsträning att bara vistas bland andra hundar.

Jag gör precis som du, några "kompisar" övriga får vara. Tycker det är ok med dem som frågar, men de med lösspringande hundar "som bara vill leka och hälsa"... :blush: . Har man en unghund med 180 i benen och som ibland tycks balansera mellan vansinne och toltalt vansinne är det mycket arbete som gått till spillo efter en sådan händelse.

Precis så menar jag också! :lol:

Min hund är högtempad och "0-100 på en sekund", dessutom sprallig och glad till sättet så på gruppträning fungerar de andra hundarna som störning, han får aldrig hälsa på dem. För mig tillhör det den sociala träningen på så vis att hunden lär sig uppträda snyggt bland folk/hundar/liv och rörelse. :blush:

Håller med om lösspringande hundar, det är skillnad om folk frågar först. Värst är de som stövlar fram och tar för givet att de ska leka. Häromdagen kom det fram en labbe i flexikoppel till oss, ägaren menade "men de vill ju leka!". Själv höll jag vorstern tryckt vid sidan och försökte gå undan för att hon skulle se mitt missnöje, men icke. Jag frågade om det var en tik, men nej "det är en hane på två år" kvittrade hon, och jag tackade min hund för att han - jämnårig hane med mycket hormoner - var vänlig mot den. Det kunde lika gärna ha sagt PANG och blivit slagsmål (särskilt då han ju var i kort koppel! ;) ). Är det dumhet eller okunnighet undrar man... :D

Publicerat
Just detta med att hälsa på kreti och pleti är jag inte så mycket för heller. :lol:

Ja tänk om vi människor skulle tvingas hälsa på alla vi möter.

Publicerat
Ja tänk om vi människor skulle tvingas hälsa på alla vi möter.

Precis. Om vi dessutom hade ett krav att bete oss glatt och vänligt mot alla!

Bara tanken på hundars språk, hur de känner lukten av adrenalin osv, och alla små signaler vi aldrig ser och uppfattar... Vi kräver att de ska vara snälla vid alla möten, till och med när en främling ger dem fingret. :lol:

Publicerat

du får komma till älvsbyn så hon får träffa min genomsnälla stövartik,skulle nog göra gott