Publicerat Oktober 24, 200520 yr När jag köpte min Krico 22WM fick jag med bl a några askar Hirtenberg med blyspets. Någon som har erfarenhet av dessa eller annan blyspetsammunition i 22WM. Borde vara lite snällare än hålspets i viltet, eller vad tror ni?
Publicerat Oktober 24, 200520 yr Jag brukar skjuta med 22wm blyspets på Orre samt tjäder med mycket gått resultat. Ingen köttförstöring samt att fåglarna flög inte vidare, utan föll rakt ner. Har skjutit tjäder upp till 150meter, fast med optimala förhållanden.
Publicerat November 22, 200520 yr Använder Ni Hirtenberger då, Hallen? Bollar vidare på Petta's inlägg då jag har problem att finna både snäll och precis ammunition till min Krico 300. Bäst skjuter för tillfället billig PMC hålspets (5 st inom ett frimärke på 80 m/20 x förstorning), men ack vad den trasar... Har testat både helmantel av olika slag samt någon blyspets men de sprider från snusdosa till som attan i min bössa. Min Farbror Krico verkar väldigt kinkig på ammunition. A.Dahlman rosade i A.om J&V Federals ammo med tung kula. Testat den Petta/Hallen?
Publicerat November 23, 200520 yr Författare Ang. Federals tunga 22WM kula. Brorsan skjöt en räv med den bakom bogen på ca. 40 meters avstånd. Utgångshål något större än ingången. Räven sprang ca 30 meter efter skottet. Verkar som den är "snäll" således. Själv har jag inte testat den ännu.
Publicerat November 23, 200520 yr PMC finns ju även i blyspets. Jag har jagat en del ripa med 22WM och testat massor med ammo till den (dock en Hirtenberg). Det jag kom fram till var att i min Krico så sköt PMC:n bra samt att den var hyfsat snäll mot viltet om avståndet översteg 30m. Har nu bytt bort 22WM: till fördel för en 22Hornet, ett byte jag inte ångrar.....
Publicerat November 23, 200520 yr Det verkar som om jakten på rätt .22 WM ammunition fortsätter. Kanske inte med samma tjusning som drivna handladdare säkert upplever...Federal skall testas-helt klart! Var finner man Hirtenberger? Alternativa kalibrar/vapen finns ju såklart, men trots ammunitionsproblem har jag separationsångest när det gäller min Krico-funderar t.o.m. på att snida ny kolv till den. För att glida ännu längre bort från ämnet var trycket egendomligt dåligt då jag köpte Kricon. Går säkert att fixa tänkte jag, och blev förvånad då det vid demontering föll ut en mindre hög med metallspån ur tryckeshuset. Hmmm...
Publicerat November 26, 200520 yr 22WM ÄR SÄKERT BRA OM MAN INTE SKA JAGA MED DEN;) Sälj skiten och köp en riktig bössa ! ;D :D Jag provade Federal i min och den sköt bra men slog sönder massor, finns väl en modell med lite tyngre kulor i det fabrikatet ochså så det kanske kan vara en variant....