Publicerat Maj 17, 200917 yr Hej. Jag har betalat handpenning hos Jaktia för ett nytt paket bestående av: Tikka T3 Lite 308Win Fästen: QR Baser+ringar , quickrelease SACO för 2000:- Sikte: Bauer 3-9x42 belyst för 3495:- + lite andra tilbehör, men efter att ha studerat massor av trådar och fått svar från andra medlemmar på olika forum tar jag tillfället här att fråga er kunniga medlemmar här om detta sikte verkligen är så dåligt som andra säger och vad jag ska ha istället. Står massor av negativt om detta sikte från Bauer.... När jag provade Bauer i butiken så kändes det bra i allafall, jag såg bra i det m.m. Kom med rekommendationer på vilket sikte jag skall ha istället till samma pris, möjligen nån 1000 lapp dyrare, men inte mer. Bauer 3-9x42 kostar 3995:-( jag får köpa den för 3495:-) Kravet är att det ska vara samma, dvs 3-9x42 eller snarlikt samt vara belyst och passa en jägare med glasögon. Kan man hitta något sådant nytt på marknaden? OBS: Gärna länkar på nätet också, men endast inköp från Sverige. Sedan om jag inte har fel så passar alla sikten på de fästen jag köper, Quickrelease från SACO, baser+ringar QR. Stämmer det att alla sikten passar på dessa fästen? Snälla hjälp mig nu innan jag får vapnet så kanske jag kan byta, det är bråttom om jag ska hinna ändra. Tack för all hjälp
Publicerat Maj 17, 200917 yr Hej du ! Jag har ingen erfarenhet av Bauer men jag skulle nog hellre gå på en Zeiss Conquest utan belysning. Har haft ett par av denna modell och tycker helt klart att de är prisvärda...Vet ej hur pass beroende du är av belyst riktmedel dock. http://www.pnjakt.se/se/art/carl-zeiss-conquest-3-9x40.php OBS: 1" tub /Fredric
Publicerat Maj 17, 200917 yr Författare Hej du !Jag har ingen erfarenhet av Bauer men jag skulle nog hellre gå på en Zeiss Conquest utan belysning. Har haft ett par av denna modell och tycker helt klart att de är prisvärda...Vet ej hur pass beroende du är av belyst riktmedel dock. http://www.pnjakt.se/se/art/carl-zeiss-conquest-3-9x40.php OBS: 1" tub /Fredric När det gäller belyst sikte eller inte så har jag aldrig använt belyst innan, men när jag prövade kikasiktet i affären och fick se hur det var att ha en röd prick i mitten också utöver krysset så att säga så tyckte jag att det var så käckt. Att kunna ändra styrkan på belysningen i 3 lägen lät väldigt bra. Har ni erfarenhet av belysta sikten? Då jakt oftast sker i skymning så inbillar jag mig att ett belyst sikte borde vara bättre, eller har jag fel??? Skall som sagt ha vapnet som allround, främst till rådjur, vildsvin och lite älg ibland. Då jag innehar ett "jaktiakort" och ämnar använda det så är det enbart hos jaktia jag kan handla tyvärr. Har ni några förslag hos jaktias sortiment av kikarsikten som jag bör välja istället för Bauer?? Länk: www.jaktia.se
Publicerat Maj 17, 200917 yr När det gäller belyst sikte eller inte så har jag aldrig använt belyst innan, men när jag prövade kikasiktet i affären och fick se hur det var att ha en röd prick i mitten också utöver krysset så att säga så tyckte jag att det var så käckt. Att kunna ändra styrkan på belysningen i 3 lägen lät väldigt bra. Har ni erfarenhet av belysta sikten? Då jakt oftast sker i skymning så inbillar jag mig att ett belyst sikte borde vara bättre, eller har jag fel??? Skall som sagt ha vapnet som allround, främst till rådjur, vildsvin och lite älg ibland. Då jag innehar ett "jaktiakort" och ämnar använda det så är det enbart hos jaktia jag kan handla tyvärr. Har ni några förslag hos jaktias sortiment av kikarsikten som jag bör välja istället för Bauer?? Länk: www.jaktia.se Hittar inga kikarsikten på deras hemsida. Men det kanske är jag som är dålig på att leta...
Publicerat Maj 17, 200917 yr När det gäller belyst sikte eller inte så har jag aldrig använt belyst innan, men när jag prövade kikasiktet i affären och fick se hur det var att ha en röd prick i mitten också utöver krysset så att säga så tyckte jag att det var så käckt. Att kunna ändra styrkan på belysningen i 3 lägen lät väldigt bra. Har ni erfarenhet av belysta sikten? Då jakt oftast sker i skymning så inbillar jag mig att ett belyst sikte borde vara bättre, eller har jag fel??? Skall som sagt ha vapnet som allround, främst till rådjur, vildsvin och lite älg ibland. Då jag innehar ett "jaktiakort" och ämnar använda det så är det enbart hos jaktia jag kan handla tyvärr. Har ni några förslag hos jaktias sortiment av kikarsikten som jag bör välja istället för Bauer?? Länk: www.jaktia.se en belysning kan vara underbar eller värdelös det är svårt att veta i butiken, men den bauer jag testade gillade jag inte alls. belysningen bör också ha mer än 3 steg tycker jag.
Publicerat Maj 17, 200917 yr Författare Hittar inga kikarsikten på deras hemsida. Men det kanske är jag som är dålig på att leta... Titta i vänsterkolumnen när du är inne på förstasidan på Jaktia, där klickar du dig vidare på kikarsikten.
Publicerat Maj 17, 200917 yr Om du har tight budget skulle jag satsa på fast kikarmontage, jag har Warne, kanonkvalitè kostar under 1000lappen. Då har du en tusing till att lägga på ett bättre sikte. Tycker överlag att Jaktia har höga priser.............Köp bössan där och beställ optik och fästen på annat håll, du spara garanterat slantar.
Publicerat Maj 17, 200917 yr Utan att ha provat ett Bauer så tror jag inte mycket på dom. Ett belyst sikte för under 3000 kan inte vara så bra, om du förstår vad jag menar. kvalitet kostar, bättre att lägga pengarna på ett icke belyst sikte med bättre optik en ett med sämre optik och belysning. jag vet att du skrev att du ville köpa det där, men kolla efter ett begagnat kvalitets sikte istället, jag är säker på att du blir nöjdare med det. På jakt med skapligt ljus så funkar säkert Bauern ok. men när du ska vaka på gris så tror jag inte den funkar längre, prova att gå in i ett helt svart rum med den och tänd belysningen, du ska inte kunna använda den som ficklampa som det går att göra med många av de billigare siktena. /Lasse
Publicerat Maj 24, 200917 yr Författare Tack för ALLA svar här... Jag har som sagt köpt en Tikka T3 Lite, dvs utan riktmedel, 308Win. Jag ska ärligt säga att jag har inte pengarna för att köpa kvalitets sikten, jag vill givetvis köpa dessa för 15-20000:-, sett att man kan få begagnade för runt 7-9000:-, läs Swarovski eller Zeiss, jag älskade Swarovski när jag tittade in i optiken, helt underbar optik och stjärnklar. Men budgeten säger stopp helt tyvärr. Men då jag kikat här på forumet och ser att många skriver här om dessa "kinakopior" och att de KANSKE håller, men oftast inte, och jag fäste mig speciellt vid ett inlägg på forumet att det håller för ett skott kanske men sedan har siktet ändrat sig så man får till vådaskott istället nästa gång. Hur vanligt är det att de sk kinakopiorna och billiga nya sikten inte är skottfasta? Jag kommer ju att satsa på riktigt bra fästen som följer med bössan, Leupold QR SAKO 30mm. Tar gärna emot tips här av er. Nu till min andra fråga: Har hittat ett gammalt kikarsikte i hyllorna här hemma, ett Reitz 3-9x40, och funderar lite högt här till er alla, kan jag använda det så länge på min Tikka och under tiden spara in lite mer pengar för ett ordentligt sikte? Skall skjuta lite vildsvin i augusti, det är mitt mål närmast och då kanske jag klarar mig med min Reitz? Vad jag verkligen vill ha är ett belyst sikte, med belyst kors eller cirkel med punkt, mil-dot gillar jag bla, således inte enbart en punkt i mitten, med 50 optik, sedan storlek vet jag inte riktigt vad jag ska ha, kanske 2,5-9, eller vad tycker ni?