Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken zeiss?

Featured Replies

Publicerat

Har en Diavari 3-12x56 T* #40 sedan tidigare & vill nu ha en ny kikare på min Sako 222.

Vill kunna vaka bock & räv & ha den på banan o skjuta på lite håll.

Vet inte vilket jag ska välja, har funderat på en 6-24x56T* med asv som tillägg.

Men så är jag lite nyfiken på den nya riktmedlet Rapid z 5 som redan har kulbanekompensator i riktmedlet, någon som har erfarenheter av det riktmedlet?

Nackdelen då är att den bara finns i 3-12x56.

Publicerat
Har en Diavari 3-12x56 T* #40 sedan tidigare & vill nu ha en ny kikare på min Sako 222.

Vill kunna vaka bock & räv & ha den på banan o skjuta på lite håll.

Vet inte vilket jag ska välja, har funderat på en 6-24x56T* med asv som tillägg.

Men så är jag lite nyfiken på den nya riktmedlet Rapid z 5 som redan har kulbanekompensator i riktmedlet, någon som har erfarenheter av det riktmedlet?

Nackdelen då är att den bara finns i 3-12x56.

Tja, är det en 6-24 så har du ju targetrattar till att börja med så där kan du avståndskompensera direkt. Vidare skulle jag nog satsa på en mildot så har du avståndskompensering direkt ("vid 12x skär kulbanan första doten vid XXX meter, andra doten vid YYY meter, etc). Lysande glugg dock, om du inte tycker att den tynger ned din .222a så är det bara perfekt om man tycker att investeringen är hanterbar.

Publicerat

Min ringa uppfattning efter att ha utforskat Rapid systemet för en vän, det är för övrigt det samma som Swarrarna har och som motsvaras av Shepard och Horus i USA är att man skjuter snabbare med en mildot,

avhållet är otroligt exakt, 12 x 10 cm mellan dotarna osv,

man ställer antingen in rätt x eller håller av y cm,

har man mer tid är det trots allt mest exakt att skuva exempelvis 86 klick på ratten om 1 klick är .5 cm på 100 meter och så vips slår man rakt i på 470 meter.

en mildot är också en renare riktplatta dvs mindre att bli förvirrad över under stress.

/C

Publicerat
  • Författare

JAg får kura lite på detta, kanske känna o klämma lite på olika riktmedel...men det skulle vara kul om någon har erfarenheter o delamed sig av när det gäller rapid z5?

Publicerat

Gabriel,

här har du några åsikter och utvärderingar

personligen föredrar jag min belysta nr 43 ie mildot varje dag, föredrar den tom över en TMR som jag har i min Mark 4,

men TRM:en är grymt precis i avhåll och skruva.

/C

Publicerat

Om du har en liten nätt 222:a så skulle jag hellre kika på Conquestserien. Framförallt 4,5-14x44 eller möjligen 6,5-20x50 är mkt lättare än en 6-24x56 och gör inte bössan topprank. Jag hade en 6-24x56 på min sako varmint 6ppc och det var optimalt, men på en standard eller lättviktsmodell är den för stor. Har du tur kan du annars hitta en 5-15x42 Victory med 1" tub och så kan du sätta på en ASV (kulbanekompensator). Den kikaren är optimal för vakjakt och långa håll med en lätt bössa, tycker jag. Själv har jag provat men gillar inte julgranar som riktmedel utan använder avståndsmätare och kulbanekompensator och håller mitt i med riktmedel 4, 44 eller z-plex.