Publicerat Februari 3, 200521 yr Vad är bästa kulan för att skona skinnet ? Skall ladda upp ett gäng 222 till räv och bäverjakt, och jag vill helst bara ha hål in... några har rekomenderat Nosler Balistic Tip, finns det någon blötare kula ? som dessutom har bra precition....
Publicerat Februari 3, 200521 yr Skulle nog söka efter en 45gr Varmintkula, Sierra och Speer har väl några på sitt program?, jagar du upp den i 970+ så lär den ha avsedd effekt, Balistic tip tror jag håller i hop för bra.
Publicerat Februari 3, 200521 yr Har testat en 55 gr sierra hp, uppskrämd. Det var kalas på bäver, men räven fick ett utgångshål modell handboll.
Publicerat Februari 4, 200521 yr Om jag inte missminner mig helt så tillverkar Berger en 35grs FBHP MEF kula. Borde gå att få upp hastigheten mot 4000-4200fps (1200-1280 m/s) med runt 23-25grs Rel7. Blir garanterat inga utgångshål.. Har dock för mig att kulvikten måsta vara minst 50grs för att klara klass 2, och 40grs för klass 3, men jag kan minnas fel. Det finns många tillverkare av varmintkulor, och alla är nog ganska sköra bara dom laddas tillräckligt snabbt.
Publicerat Mars 27, 200521 yr Har hört att hornady 35 gr v-max kulan inte ska ge genomslag i räv i högre hastigheter. Har provskjutit den i min k -hornet med nedslående resultat. En 40 mm spränggranat hade gett samma resultat. Det mest explosiva i kulväg borde vara blitz kulorna från sierra men en räv är inte grov tvärsöver. Bäver är en annan sak skjuter helst med 85 grains sierra hp runt 900 m/s och det ger inte genomslag. Bävern är som en cementsäck att skjuta i. Du får testa dig fram men jag tror inte att det går att optimera bäver och räv med samma kula.
Publicerat Mars 29, 200521 yr Helmantel är alldrig fel på räv Hålet ut sys lätt med 1-2 styngn om man vill
Publicerat April 10, 200521 yr Författare Helmantel är alldrig fel på rävHålet ut sys lätt med 1-2 styngn om man vill Nu är det inte riktigt räv jag tänker på... och jag vill ha väldigt mycket död i skottet, och inget utgångshål (förhoppningsvis)
Publicerat April 11, 200521 yr Är det bäver du är ute efter och har cal .224. Satsa på en hålspets vilken som helst av de amerikanska så får du det resultat du söker. Min 6,5 -06;a ger inte genomslag med 85grains sierra och en .224 - .243 kula gör det garanterat inte heller. Se bara till att farten är nog hög så att kulan splittras fullständigt.
Publicerat Juli 4, 200520 yr Jag skickar iväg Noslers Ballistic Tip 55gr i (vill jag minnas) 960 m/s och den är suverän på att pulverisera bäverskallar utan att orsaka genomslag. MVH /HerrBerg
Publicerat September 2, 200520 yr Jag provade hornadys v-max kula i min 6.5-06 på räv. utgångshålet sträckte sig från nosen till svansen. kunde lika gärna matat den med en handgranat Den kulan gjorde 1000+..
Publicerat September 13, 200520 yr V max kulan har jag övergett efter första försöket i min 6,5-06;a efter att ha fått samma resultat på bäver. Det är inte många grains eller m/s hit eller dit som behövs för att resultatet inte ska bli som man tänkt sig.
Publicerat September 13, 200520 yr Jag sköt en vildkatt med Sierra Varminter 60 grain som gjorde 1030 m/s i .243:an och kulan stannade i kissen. Detta var ett sidoskott förövrigt och en katt är inte speciellt grov. Möjligen att någon kota i svansspetsen var hel, annars kändes det som det var mest flytade materia kvar i det skinnet när man bar katten ;D Jo det vart faktiskt knall o fall ;D ;D Mvh!