Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktsäkerhet

Featured Replies

Publicerat

En säkerhets fråga som har malt i mina tankar ett tag, hur gör ni andra när det gäller att veta vart de andra befinner sig under en jaktdag, säsklit under bockjakten när det är kul vapen som används, under älgjakten så är det mer självmarkerande och vid jakt med hnd så hörs drevet, tänkte försöka få ihop ett enkelt och bra sätt att notera vem och vart de jagar på marken, jaktstugan är en naturlig plats men ligger i lite av ett hörn längst bort, det får inte bli för avancerat och krångligt. Vi är 15 man och har 2000ha så telefon går bort, åtminstone till alla möjligtvis till jaktledaren.

Loggbok är ett alternativ.

Karta med nålar är ett annat.

Hur gör ni andra?

Publicerat

Har ju just blitt medlem i ett lag som har liknande problem, 9 jägare och en mark.

De/Vi kör med karta och ringar helt enkelt in ett område eller om det nålas kanske där man tänker jaga för dagen.

I just premiären så har de redan utvalda platser så lile jag får nog hitta mig en egen markbit att vara på.

Ska nog skjuta fler och större bockar i alla fall en de där gubbarna :D

Problemet med att ha en karta är ju att man hela tiden måste åka till jakt stugan för att markera revir varje gång.

Jag har för mig att det på jaktkarta.se finns just den funktionen så att varje medlem kan se kartan hemifrån och markera ett område redan hemma. Det förutsätter ju att alla kan och vill hantera det så.

Det är inte roligt att smyga runt ängarna och inte veta om det sitter en skytt i tornet på andra sidan.

Här hemma är det mycket enklare, vi är inte många och jag bor på marken. Vi bestämmer helt sonika var vi vill vara, nästan bara jag som är ute dag två och framåt ändå :D

/Lasse

Publicerat

i slakteriet har vi en pärm med karta, på kartan är 15(eller nåt) olika områden inmarkerad

Bokning av område sker i pärmen med område, namn på jägare, datum och ev. morgon alt. kväll om man vet att man bara ska jaga ett av alternativen.

bokning skall ske innan man beträder marken så man vet var ev. gubbar i laget håller hus, sen håller man sig på sitt område.

funkar skitbra.

ex: 18/5 område 3, johan

Publicerat
  • Författare
i slakteriet har vi en pärm med karta, på kartan är 15(eller nåt) olika områden inmarkerad

Bokning av område sker i pärmen med område, namn på jägare, datum och ev. morgon alt. kväll om man vet att man bara ska jaga ett av alternativen.

bokning skall ske innan man beträder marken så man vet var ev. gubbar i laget håller hus, sen håller man sig på sitt område.

funkar skitbra.

ex: 18/5 område 3, johan

Låter som något som fungerar i praktiken också, tänkte göra en loggbok och ha vid torpet på en väderskyddad plats, fler förslag och ideér!

Publicerat
Låter som något som fungerar i praktiken också, tänkte göra en loggbok och ha vid torpet på en väderskyddad plats, fler förslag och ideér!

Tjena !

Jag registrerade en .se domän (www.jaktweb.se) där jag lagt upp passkarta, gästbok, bildgalleri m.m. I gästboken meddelar man vart och när man skall jaga...BUSENKELT.

SE domänen kostar ca. 150kr /år vilket är överkommligt.

/Fredric

Publicerat
Tjena !

Jag registrerade en .se domän (www.jaktweb.se) där jag lagt upp passkarta, gästbok, bildgalleri m.m. I gästboken meddelar man vart och när man skall jaga...BUSENKELT.

SE domänen kostar ca. 150kr /år vilket är överkommligt.

/Fredric

För någon som kan lägga upp hemsidor ja :D Själv är man värdelös på detta :D

har man många äldre med i jakaget kan detta sett stöta på problem, jag skulle bara älska det men det är ju jag.

/Lasse

Publicerat
För någon som kan lägga upp hemsidor ja -_- Själv är man värdelös på detta <_<

har man många äldre med i jakaget kan detta sett stöta på problem, jag skulle bara älska det men det är ju jag.

/Lasse

Ja, jag förstår problemet...Att sätta upp sidan kan man givetvis hjälpa till med men det svåra kanske kan vara att få dessa "icke internetvana" personerna att besöka sidan för att "boka" sina besök.

Det fungerar ypperligt hos oss då alla vet hur man gör.

/F

Publicerat
  • Författare
Ja, jag förstår problemet...Att sätta upp sidan kan man givetvis hjälpa till med men det svåra kanske kan vara att få dessa "icke internetvana" personerna att besöka sidan för att "boka" sina besök.

Det fungerar ypperligt hos oss då alla vet hur man gör.

/F

Skulle vara kanon om nu inte 2/3 av laget har problem att byta kanal på jaktradion, det får nli om några år när tekniken nått ut i bushen <_<

Publicerat

Vi brukar hålla oss inom våra spårområden som vi har under älgjakten då brukar det bara bli 2-3 personer man behöver hålla koll på och detta görs ganska lätt via telefon!!

// Salle