Publicerat Maj 18, 200917 yr Jaha! Nu har jag varit på skjutbanan och skjutit på 90m och 150m med min ruger..På 90m så skjuter den 5skotts samlingar på ca 15-20mm men på 150m så blir det kokkobahia runt 50-70mm samling åt alla håll!! Jag skjuter med harris benstöd och beanbag så det är ju stabilt..Är det kanske så att Ruger inte duger Kan ju nämna att jag hade med min blaser r93 med harris benstöd och 30-06 den skjuter 15-20mm på 90m och runt 20-25mm på 150m och då har jag endast skjutit 30skott totalt med den å inte vant mig vid vapnet ens... Blev så less på rugern så jag tror fan jag byter in den mot en 6,5 pipa till blasern..
Publicerat Maj 18, 200917 yr Skjuter bössan 15-20mm på 90 meter skall den fungera även på 150, hur många serier har du testat på varje avstånd?
Publicerat Maj 19, 200917 yr Instämmer med Lars här, ammo eller skjutteknik/vindläsning/vapnets naturliga skjutbarhet är det som har öppnat upp din träffbild. Lätta kulor i 6 mm är vindkänsliga(re) än exempelvis en 168 grains SMK från en 30-06. Men därmed inte sagt att du inte skall byta vapen om ni inte trivs ihop. /Christian
Publicerat Maj 19, 200917 yr En vild gissning kan vara att kulan blir "överstabiliserad" Hastigheten sjunker medans rotationen kvarstår... Eller så är den kanske dåligt stabiliserad och det ger effekt först efter en bit.... Prova andra kulor. Mikael
Publicerat Maj 19, 200917 yr Författare ok! jag sköt först en 5skotts serie på 150m då spred den ca 50mm (Norma fmj 80gr) fabriksladdat! Detta har jag jagat med tidigare iår på toppjakten och skjutit ett 20tal orrar med på avstånd upp till 200m Jag flyttade då till 90m för att testa att det inte är nå konstigheter med vapnet, sköt en 5skotts serie där spridning låg på ca 15-20mm provade även skjuta 3skott på 90m med federal powershock med spridning på ca20mm flyttade åter till 150m varpå jag sköt 3st norma med en spridning på 50mm samt 2skott federal med spridning 40mm och lågt.. sista serien började pipan kännas varm så jag avbröt. Jag hade samma underlag för benstöden hela tiden dvs hård äng.. Tycker vapnet skjuter sämre sen jag hade det hos en vapensmed för tryckbyte till ett timney??!! Han hade haft bort kikaren så jag börjar undra om nått ligger i spänn eller?? Tycker inte jag borde skjuta så dåligt på 150m som resultatet visade igår. ps använder en 6-24x weaver kikare med paralaxjust så den borde ju duga på dessa håll,sedan så har jag skrubbat pipan riktigt ordentligt innan jag åkt till banan.. Men visst behövs träning på banan när hållen blir längre det kan jag hålla med om..
Publicerat Maj 19, 200917 yr Justerar du in parallaxen så att den stämmer på avståndet du skjuter på?
Publicerat Maj 19, 200917 yr Författare Jo jag skruvade fram bästa skärpa på paralaxen på det avstånd jag sköt..Har även kollat stockskruvarna.. ang vinden så kan den vara en felkälla faktiskt,vi hade en jämn vind som låg rakt bakifrån men den kunde vinkla till lite snett bakifrån..och låg väl gissnings vis på 3ms..Jag misstänker nästan vinden på första serien men spridningen låg inte direkt åt nå visst håll.. Sen kan det ju vara så att det handlar om rekylupptagning med benstöden men jag försökte tänka på att ha samma axelkontakt samt hålla bössan likadant.. Jag har skjutit in bössan på 90m med 16x förstoring men sköt med 24x på 150m vallen kan detta månne ha betydelse? Även när jag jagat så har jag använt 16x hela tiden å orrarna har ju oftast trillat ner iaf.. Jag måste ta mig tid å fara nån morgon då det är helt vindstilla å testa ett par serier igen.
Publicerat Maj 19, 200917 yr Jo jag skruvade fram bästa skärpa på paralaxen på det avstånd jag sköt.. Det är inte säkert att bästa skärpa = parallaxfri. På min Conquest får jag ställa in vredet på 800 yards när jag skjuter på 300 meter. Nu är det säkert inte detta som spökar, men för att kolla parallaxfriheten så måste du röra ögat fram och tillbaka i sida eller höjd i siktet och kolla så att hårkorset inte rör sig i förhållande till målet.
Publicerat Maj 19, 200917 yr Här kommer ytterligare en vild gissning men du har trots allt blandat och gett lite mellan olika mantlar och fabrikat, de gör på sig i 6 mm rör, kanske inte kan svara för hela spridningen men för en del, du har inte haft någon moly behandlar ammo i pangen? jag tror på samverkande effekter här, låt någon annan skjuta din pang som inte får veta i förväg vad du tycker om den! Slutligen hur många skott har pipan gått? /C
Publicerat Maj 19, 200917 yr Författare ja nog märker man att man är nybörjare på detta Ja det här med paralaxen var iaf 200yds men jag har ju ett brytnings fel på höger öga som visserligen är korrigerat med glasögon,men ibland så tycker jag ögat får svårt i kikarsiktet det börjar bli suddigt och oskarpt men ibland så har jag undrat om det är kikaren som gör detta,är inte rikigt nöjd med weavern!! ska testa detta med att kolla upp å i sida för att se vad som händer.. Jag har endast skjutit med federal och norma fmj då dessa är dom enda som skjuter bra i bössan..Pipan har väl gått ca 250skott..
Publicerat Maj 19, 200917 yr ja nog märker man att man är nybörjare på detta Ja det här med paralaxen var iaf 200yds men jag har ju ett brytnings fel på höger öga som visserligen är korrigerat med glasögon,men ibland så tycker jag ögat får svårt i kikarsiktet det börjar bli suddigt och oskarpt men ibland så har jag undrat om det är kikaren som gör detta,är inte rikigt nöjd med weavern!! ska testa detta med att kolla upp å i sida för att se vad som händer.. Jag har endast skjutit med federal och norma fmj då dessa är dom enda som skjuter bra i bössan..Pipan har väl gått ca 250skott.. ge bössan en chans till du har inte skjutit så många serier och det behöver inte vara mycket vind för att det ska synas på tavlan.