Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägarexamen - Avståndsbedömningen

Featured Replies

Publicerat

Jag läser i böckerna om skjutbart vilt/avstånd med hagelvapen. Dels är det olika siffror för bly och stålhagel, dels så har jag hört att det i vissa fall är 20 meter som gäller.

Fråga:

Ska man ta hänsyn till ammunitions sort på uppsjkutningens avståndsmoment?

Gäller uppgifterna i böckerna, (tryckta 2007) köpta i höstas?

Publicerat

jag tog examen för 20 år sen,

svaret blir således realitets relaterat och inte examensspecifikt,

men absolut bör man justera avstånden efter hagelstorlek och metallen i laddningen.

20 meter låter som ett max avstånd på rå i vinterpäls, när jag tog examen var rekommendationen 25 meter.

/C

Publicerat

Ställ frågan innan du gör provet.

"Vad är det för ammo jag jagar med? Så jag vet om det är 20 eller 30 meter som är mitt maximala skjutavstånd"

Mina erfarenheter är dock att det är ganska självklara avstånd på målen. Antingen är det 20 eller så är det 40 meter. De är inte så elaka att de ställer ett på 26 och ett på 32 meter.

M.v.h. Strömming

Publicerat
  • Författare

Anledningen till att jag ställer frågan är att jag har varit lite "otrogen" min klubb där jag tar jägarexamen. Jag var till en annan bana i närheten igår. Där överhörde jag ett samtal över min kaffekopp. Gubbarna suckade som tusan för att de skulle vara tvugna att flytta järnrören där de sätter viltmålen. Eftersom jag gillar att ligga på förhand så letade jag rätt på deras "avståndsbedömningsbana" och hittade ett antal järnrör. Några mål står på 5-10 meter andra på 19-21 meter och sedan ytterligare ett antal på 35-40 meter.

Då tänkte herr Humlegård såhär

-Det lär ju inte vara käpparna för de kortaste avstånden som ska flyttas utan snarare de i mitten, för om något är ändrat så är det väl inte så att de har utökar skotthållen utan snarare minskat. Isåfall hamnar ju avstånden på 21 meter på gränsen ifall man anser att 20 meter är övre gränsen för ett säkert hagelskott...

Publicerat

Den frågan kommer jag ihåg speciellt!

stod 25 meter i boken men kursledaren nästan skrek 20m! 20!

tog det 07 btw

Publicerat

Gjorde själv avståndsbedömningen för ett par veckor sedan på Järlövs skyttebana och skjutbara mål stod max 20m ifrån skytten och övriga på min 30m avstånd.

Publicerat

Numera finns det en rekommendation även från Naturvårdsverket på 20 meter som max för hagel på rådjur (och 40 m för slug på de arter som är godkända), vilket ger litet mer tyngd åt just det avståndet.

Publicerat
  • Författare

Är det alltså 20 meter på rådjur oavsett hagelsort samt 25 meter på exempelvis fågel och hare samt 40 meter med slug mot exempelvis vildsvin.

Publicerat
Är det alltså 20 meter på rådjur oavsett hagelsort samt 25 meter på exempelvis fågel och hare samt 40 meter med slug mot exempelvis vildsvin.

Hej!

Det skiljer lite på rek och provet.

På provet gäller 20m på rådjur samt flygande and/Gås övriga mål är 30m max. Då den avståndsbedömningen bara gäller "grundprov hagelvapen" så skall det inte presenteras något annat än vilt som får jagas med "grundprov hagelvapen"

Mvh

Petter

Publicerat
  • Författare
Hej!

Det skiljer lite på rek och provet.

På provet gäller 20m på rådjur samt flygande and/Gås övriga mål är 30m max. Då den avståndsbedömningen bara gäller "grundprov hagelvapen" så skall det inte presenteras något annat än vilt som får jagas med "grundprov hagelvapen"

Mvh

Petter

Tack Petter!

Var kan jag läsa om detta. Det är inte så att jag tvivlar på dig utan snarare att jag vill kunna motivera mina beslut inför morgondagens provförättare. "Nya jägarskolan" verkar ju inte vara till någon hjälp här...

Publicerat

När jag tog examen för ett par år sedan så var avståndsbedömningen ruskigt enkel, målen som var skjutbara var på mellan 10-25m och de som var för långt bort var mellan ca 35-60m.

Känslan av att dom verkligen ville att man skulle klara det var ganska stor hehe. B)

Publicerat

När jag tog jägarexamen för två år sedan så skulle man endast avstå att "skjuta" på rådjuret i avståndsbedömningen. Övriga djur var skjutbara.

Publicerat

Det har tyvärr varit litet av en långbänk när det gäller föreskrifter om jägarexamen och anvisningarna till banor och provledare. Man har i flera år varit på gång med att trycka en ny version sedan det kom nya föreskrifter 2005. Följande är vad som redan kommunicerats ut, och som därmed ska gälla sedan flera år:

0-15 m: inga figurer uppsatta

Mål på 15-20 m: OK att skjuta

21-29: inga fgurer uppsatta

30-40: figurer som ej får beskjutas!

Alltså: det är OK att skjuta på allt i intervallet 15-20 m, annars inte. Att skilja mellan ungefär 20 m och ungefär 30 m skall rimligen med viss övning inte vara något större problem. Står Humlegaards figur på 21 m så får man anta att den som satt upp figuren, eller Humlegaard, mätt fel, och att den anses stå på 20 m.

Med de gamla reglerna så var figurer skjutbara upp till 30 m, men det var länge sedan. Man kan dock tänka sig att någon enstaka bana, eller kanske mer troligt instruktör, inte uppfattat ändringen. Enklast är väl att bara innan provet uttala att man utgår ifrån att det är de nya reglerna som gäller, alternativt protestera om ngt dyker upp i zonen 20-30. När det gäller rådjur och fågelsilhuett så finns det tvingande bestämmelser i föreskrifterna från 2005.

Publicerat
  • Författare
0-15 m: inga figurer uppsatta

Mål på 15-20m : OK att skjuta

21-29m: inga fgurer uppsatta

30-40m: figurer som ej får beskjutas!

Alltså: det är OK att skjuta på allt i intervallet 15-20m , annars inte. Att skilja mellan ungefär 20 m och ungefär 30 m skall rimligen med viss övning inte vara något större problem.

Står Humlegaards figur på 21 m så får man anta att den som satt upp figuren, eller Humlegaard, mätt fel, och att den anses stå på 20 m.

Tack, klart och tydligt!

• 2 years later...
Publicerat

Jag fick idag bittert erfara att de nya reglerna inte verkar tillämpas överallt ännu. Min provledare stegade ut figurerna i skogen och jag avstod ett skott som han stegat upp till 28 meter. Personligen är jag inte säker på att den var inom 30 meter om det hade mäts med måttband. Inte fick jag använda skjutkäpp vid högviltsprovet heller. Ja, jag är bitter...

• 2 months later...
Publicerat

Får man andvända en Halvautomat under uppskjutning på hagelprovet? Säker vapen hantering vet jag ska ske med ett brytvapen.

S.

Publicerat

ja

• 1 month later...
Publicerat

Vad kostar alla proven? Var för sig? Har hört lite olika? Skrivning och uppskjutning.

S.

Hittade!

• 2 weeks later...
Publicerat

Någon som kan va snäll och förklara för mig?

Tjejen håller på med jägarexamen och har kommit till den praktiska biten.

Säker vapen hantering klarade hon och likaså Avståndsbedömningen. Men hon klarade inte Duvorna där de vart 3 av 6. Och likaså Haren där hon inte klarade den högergående. Den vänstra fanns hagel i så de räckte gott och lite där till.

Nu ska hon göra omprov. Och dom säger att hon måste göra om allt? då hon inte klarat alla del moment? Alltså 340kr till. Vad är de då dom kallar delmoment? Räcker det inte med att göra om skjutningen? Är inte riktigt med då de är lite svårt att höra vad hon säger mellan gråten och allt snörvel.

S.

Publicerat

Eftersom hon kuggat två delmoment på delprovet grudprov hagel måste hon göra om hela delprovet. Det är fel att säga att hon inte klarat delproven på hageldelen. Delmoment är rätt bedömning.

Vänligen

J

Någon som kan va snäll och förklara för mig?

Tjejen håller på med jägarexamen och har kommit till den praktiska biten.

Säker vapen hantering klarade hon och likaså Avståndsbedömningen. Men hon klarade inte Duvorna där de vart 3 av 6. Och likaså Haren där hon inte klarade den högergående. Den vänstra fanns hagel i så de räckte gott och lite där till.

Nu ska hon göra omprov. Och dom säger att hon måste göra om allt? då hon inte klarat alla del moment? Alltså 340kr till. Vad är de då dom kallar delmoment? Räcker det inte med att göra om skjutningen? Är inte riktigt med då de är lite svårt att höra vad hon säger mellan gråten och allt snörvel.

S.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.