Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågspel

Featured Replies

Publicerat

Vad tror ni om mitt bågsåel enligt kamraträddningsprincipen. Snöre och några lätta små karbiner (under 100 g). Litet och lättpackat. Om jag skruvar upp lemskruvarna och riggar mitt spel med utv 1:3 så fixade jag utan problem att byta sträng. Det tar ca 5-10 minuter. Prusik-knutarna går fint att backa under belastning. Det enda som känns lite sådär är lösningen eller knuten runt lemmarna/hjulaxlarna. Men det känns inte som det blir någon felbelastning....

Totalkostnad ca 75 kr. Dessutom ganska kul å göra själv och in't köpa färdigt.

post-2892-1242744770_thumb.jpg

Publicerat

Hmm.. Ja du.. Ser lite vådligt ut! :D

Inget jag skulle rekommendera men funkar det för dig så.. :D

Publicerat
  • Författare
Hmm.. Ja du.. Ser lite vådligt ut! :D

Inget jag skulle rekommendera men funkar det för dig så.. :D

Vådligt ? Om du fastnar i bergen och ringer fjällräddningen så kommer jag och spelar upp dig med nästan samma grejor. Har lite andra karbiner bara. Håller att rädda vilken bågjägare som helst med. Det här skall ju bara hålla 35 kilo....

Publicerat

Det är just därför jag håller mig på backen!! :D

Skämt å sido..

Det verkar funkar om man vet hur man ska göra knutarna men hur många gör det.

Säkert finns det fler bergsklättrande bågjägare än dig men jag tror inte de är så vanliga. :D

Så jag rekommenderar hellre mer beprövade metoder än ett båghaveri om man har gjort knutarna fel. :D

Vådligt ? Om du fastnar i bergen och ringer fjällräddningen så kommer jag och spelar upp dig med nästan samma grejor. Har lite andra karbiner bara. Håller att rädda vilken bågjägare som helst med. Det här skall ju bara hålla 35 kilo....
Publicerat
  • Författare
Det är just därför jag håller mig på backen!! :D

Skämt å sido..

Det verkar funkar om man vet hur man ska göra knutarna men hur många gör det.

Säkert finns det fler bergsklättrande bågjägare än dig men jag tror inte de är så vanliga. :D

Så jag rekommenderar hellre mer beprövade metoder än ett båghaveri om man har gjort knutarna fel. :D

Jo, det är klart. Lite räddningsteknik i nya svenska bågjägarexamen kanske. "-Så räddar du både din jaktkompis och en jaktdag med dina skosnören !" Bäst är ju å inte ha fabriksgjort....

Igentligen är det nöden som fått cellerna att jobba. Jag drar med pappa till Kanada på fredag för björnjakt och har inte hunnit fixa en sån där fabriksgjord.

Publicerat

Funkar det är det bra, en fältpress är aldrig fel att ha, dock tror jag inte garantier mm

gäller om knuten släpper :(

en fält press kostar inte många kronor för den delen, och då kan man skälla på tillverkaren ! :lol:

Publicerat

Man behöver faktis ingen sådan annordning alls för att byta sträng på bears bågar.

Räcker att man skruvar ut lembultarna 6 varv på var sida, sedan ställer man bågen upp och trycker lite lätt på lemen så kan man ta av strängen utan problem.

Och sätta ditt den igen går lika lätt.

Så har jag gjort med min och några andras bear bågar iaf.

Mvh David

Publicerat
Funkar det är det bra, en fältpress är aldrig fel att ha, dock tror jag inte garantier mm

gäller om knuten släpper :(

en fält press kostar inte många kronor för den delen, och då kan man skälla på tillverkaren ! :lol:

Jag har tillverkat en poor mans bowpress. Tog helt enkelt en utjänt kabel och en sträng.

Använder looparna i ändarna att trä över lemändarna. Man sätter sig ner och sätter fötterna på bågen. Sen drar du upp bågen med en hand och trär över öglorna. Bra om man är två som hjälps åt. Men det går att fixa själv och vips har man en fungerande "bågpress" som gör att man kan byta sträng och kablar eller om man bara ska byta peepsight. Den funkar inte om du får sträng/kabel brott.

Då får jag använda den vanliga bågpressen.

Publicerat

Denna har jag och den funkar kanon och är billig!

bowmaster_s.jpg 539kr.

Publicerat

bowmaster_s.jpg 539kr.

+1

Jag har även samma, och har tagit min båge i delar med hjälp av den några gånger! Det som fattas på bilden är dom 2 stk "krokar" som är med i paketet så att man kan "dra" i delade lemmar, som tex. Hoyt har. Funkar hur bra som helst och kostar ca. 500 kr!

Publicerat

+2

Denna funkar alldeles utmärkt!!

Som Fincop skriver så kan man ju till och med plocka ner bågen helt i bitar om man vill/måste.

Dock funkar den inte på PSEs X-Force och typen av bågar som har "överparalella" lemmar..

De skriver på sin sida vilka pressar som är godkända för dem!

+1

Jag har även samma, och har tagit min båge i delar med hjälp av den några gånger! Det som fattas på bilden är dom 2 stk "krokar" som är med i paketet så att man kan "dra" i delade lemmar, som tex. Hoyt har. Funkar hur bra som helst och kostar ca. 500 kr!

Publicerat
+1

Hmm. Dom krokarna tror jag att fattades i mitt paket? Fixar du bild på dom så jag får hum om vad jag ska söka efter? fick däremot med något som påminde om 2 träbitar/såna man har under soffbenen..

Publicerat

Ja alltså också det positiva med den är, att man behöver ju ingen annan bågpress.. En komplett bra press i litet format. Perfekt om man bor i en liten lya som mig.

Publicerat

bowmaster_s.jpg 539kr.

Dena har jag!. tyvker den är toppen! lätt å liten att ha med på resande fot!..

Mvh