Publicerat Maj 20, 200916 yr Hej. Tänkte bara fråga nu när jag har lytt massor av råd här på forumet att jag skippar det kikarsiktet som säljaren i butiken ville jag skulle köpa. Har nu letat runt och hittat i en butik ett begagnat sikte som var helt underbar att titta i och belyst (en rund ring och prick i mitten, sk circle-Dot). En Swarovski 1,25-4x24 belyst för 9000:-, 4 år gammal. Vad anser ni om det köpet? Är det ett alternativ för mig som har köpt Tikka T3 Lite 308win för jakt på vilsvin och rådjur främst, men även älg vid enstaka tillfällen?? Funderar ju på detta med optiken, då jag har hört att man bör komma upp i 40 eller 50 i optik för bra sikt i skymning, denna Swarovski är ju "bara" 24, men helt otrolig skärpa, jag var helnöjd med den, fantastisk skärpa. vad tycker ni?
Publicerat Maj 20, 200916 yr Det är en kanon kikare till drevjakt mm. Men inte nått vidare till vakjakt pga det lilla objektivet, samt förstoringen. Ett rådjur på 100+m är inte så stort på 4ggr, men visst går det.
Publicerat Maj 20, 200916 yr Otroligt bra sikte men inget till vakjakt och som angivet ovan, ett rådjur blir allt bra litet fort med bara 4 x, jag skulle inte våga skjuta på längre håll än 100 meter, även om jag vet om dem som klarar 200 meter. Sist anser jag nog att priset är lite högt men det är ju inte jag som handlar. /Christian
Publicerat Maj 22, 200916 yr Som drevsikte outstanding men skall du ha ett verkligt allroundsikte som även fungerar till vak hade jag tittat på en högkvalitativ europé i 1,5-6X42..