Publicerat Maj 20, 200917 yr Har en liten fundering. Vi diskuterade på jobbet idag angående valpar. Har det någon större betydelse om valpen föds ute i hundgården och växer upp där? (Med normal kontakt med människor naturligtvis.) Eller om dom föds upp inne i huset tillsammans med folk?
Publicerat Maj 20, 200917 yr Betydelse tror jag nog det har, präglingsperioderna är viktiga. Men om det gör någon större skillnad i det stora hela för en individ beror väl på flera faktorer. Spontant känns det som om det är skillnad mellan valpen som växt upp i köket hos en familj, och en som levt mer isolerat i en hundgård. Mina tankar, finns säkert någon som kan svara kunnigare och bättre.
Publicerat Maj 21, 200917 yr Tror om inte annat att man får jobba betydligt mer med en valp som vuxit upp ute i hundgård.... De som vuxit upp inne får man mycket gratis, så som dammsugarn, diskmaskin och alla andra oväsen.... Men igenteligen har det nog mindre betydelse då valpar präglas och anpassar sig väldigt lätt speciellt mellan 8-12 veckor... Jag tar hellre en valp som varit inne då den är mer van med allt men det är inte den viktigaste faktorn i valpval, så är det för mig iaf.....