Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stickspår från SJF vs Lotin tråden..

Featured Replies

Publicerat

Sign Silas "Finns fällor redan som är godkända för rådjur, borde du om någon veta!

(Se konstuktör)

http://www.jaktguiden.eu/fallor/radjursfallamoster-malma.pdf

Dock behövs det inget godkännade på användaren,, vilket hade varit att föredra i fallet nedan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/grym-radj...maland-1.493069"

Ovan inlägg från SJF arean sign Silas tror jag det var..

Ditt sätt att skriva antyder att du vet vem jag är. Inga problem med det men det vore ju kul om du presenterade dej så jag får samma kunskap :Dhttp://www.jaktsnack.se/index.php?showforum=16

Jag hade inte en susning om att det fanns fällor för rådjur och även om jag hade haft det så finns inte en chans i helvetet att jag ens snuddat vid tanken att tipsa alla de mordiska sommargäster som ringer om rådjur i trädgårdar om fällfångst!

Tycker nog att om man öht ska pyssla med fällfångst oavsett art så ska man ha någonslags grundläggande respekt för det vilda. Att sätta en fälla i nävarna på någon slags hardcore pelagon odlare kan nog bara gå illa och jag tror att det är ungefär samma sak med jordbrukare och vildsvin. I de fall där man faktikst kommer fram till att det finns skäl att beskatta rådjursstammen så göres det lämpligen med skjutvapen då man kan vara mer selektiv.

Att ge sig på att utrota rådjur via fälla pga uppkäkade tulpaner är helt igenom puckat, så länge käket finns där så kommer rådjuren att finnas där med, fälla eller ej.

Länken du hissat in om rådjurskadavren, var det en godkänd rådjursfälla? Oavsett så är det helt igenom svinigt, undrar hur många rådjur som skulle gå samma öde till mötes ute i tomtområdena efter att sommargästerna åkt in till stan för att jobba lite?

Mvh!

Publicerat

Jag finner det besynnerligt att 3 rådjur och en hare var inne i fällan samtidigt när den löstes ut.

Publicerat

Det känns som om det var det räv fälla och ett rådjur irrat sig in i den av misstag.

/Lasse

Publicerat

Om vi halkar in på området rådjursfällor så hade mitt i naturen ett reportage (finns nog på svt play) om rådjursforkning. Där förevisades fällor och man fångade en massa rådjur och vägde, mätte etc. JAG tyckte det såg ut som djuren var lätt panikslagna men enligt forkaren hade inga skador skett på X antal år och samma rådjur kunde gå i en fälla redan samma kväll vilket rimligen innebär att de inte förknippar fällan med något jätteobehagligt.

Lite OT men ändå.

Publicerat

Rådjursfälla? Två ruttna rådjur och en rutten hare och ändå ett levande "rådjur" som rusar iväg? Försök nu litet bruka de grå!!

Vadan detta motstånd mot svinfällor, rådjursfällor? Mordiska villaägare?

Är rådjur och svin viktigare än villaägare och jordbrukare? Förordar isåfall att ansluta sig till organisationer som stöder djurens rätt.

Publicerat
Rådjursfälla? Två ruttna rådjur och en rutten hare och ändå ett levande "rådjur" som rusar iväg? Försök nu litet bruka de grå!!

Är rådjur och svin viktigare än villaägare och jordbrukare? Förordar isåfall att ansluta sig till organisationer som stöder djurens rätt.

Pekka, det är med full respekt som jag frågar stilla vad är det för fel på dig,

du kan väl trots allt inte tala för djurplågeri? Att svälta djur till döds i fällor, eller hur?

Svinfällor är ett eget kapitel, de är vidare inte heller tillåtna i Sverige enligt en sentida avgörande, således är det jaktbrott att använda dem att svin, tamsvin eller vildsvin sedan är lätta att stressa till döds är känt,

vad som avser rådjursfällor är det lagligt och tillåtet men frågan är om de är behövliga, tulpaner är inte ett tungt vägande skäl enligt min mening i den frågan.

Nåja alla har sitt eget opium, men Pekka du kan väl anta en väsentligt mer moderad attityd, eller bara lämna forumet?

Viltet har rättigheter men nej jag har inte medlemskap i Djurens rätt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

;);):o

FDR here I come!

Måtte kunna få hedersmedlemsskap då jag årligen räddar fler fyrfotavilt än vad jag skjuter i just dessa specifika sammanhang ;)

Vi har nämligen synnerligen elaka SOMMARstugeägare här i landet som skall hållas korta så då får det bli FDR.

Mvh!

Publicerat

Lilla Sverige fortsätter att kuckilura över sina egna grissanningar. <_<

Räcker det inte med jordbrukets klagan måste vi koppla på skogsbruket

Var och lyssnade på ett semilokalt LRF möte förra veckan där detta var på tal bl.a. Retoriken i samatalen är på högre nivå på mina söners dagis, skrämmande dåligt insatta människor som formligen trumpetar ut egna sanningar. Det finns förtroendevalda som på fullaste allvar pratar om total utrotning. Fällbeslutet var f.ö. slutet för jordbruket på sikt, bara så ni vet. :wub:

Förbundet tillhörde inte de mest populära för att utrycka mig milt, nån tappade jag räkningen på hur många gånger han sa storgubbefasoner.

Tog det med ro även om det var lätt omtumlande att se hatet mot ett vilt djur i folks ögon, kändes inte som någon var speciellt intresserad av konsensus heller. Griseriet håller på att köra i diket på allvar.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5357...fter%20vildsvin

Publicerat
Pekka, det är med full respekt som jag frågar stilla vad är det för fel på dig,

du kan väl trots allt inte tala för djurplågeri? Att svälta djur till döds i fällor, eller hur?

Den stilla frågan Du ställer rimmar illa med påståendet om full respekt :D , så jag kan väl då säga att det är med lika full respekt jag glömmer din fråga :D

Däremot har du nog helt rätt i att jag inte talar för djurplågeri och att svälta djur till döds i fällor.

Svinfällor är ett eget kapitel, de är vidare inte heller tillåtna i Sverige enligt en sentida avgörande, således är det jaktbrott att använda dem att svin, tamsvin eller vildsvin sedan är lätta att stressa till döds är känt,

vad som avser rådjursfällor är det lagligt och tillåtet men frågan är om de är behövliga, tulpaner är inte ett tungt vägande skäl enligt min mening i den frågan.

Mitt hastigt nerplitade tidigare inlägg var om trovärdigheten beträffande artikeln i DN http://www.dn.se/nyheter/sverige/grym-radj...maland-1.493069

Skurebo och Humlegaard har visat prov på sund kritik av ifrågavarande artikel och har min respekt för det. Denna artikel har sågats redan då den var färsk på veganforumet vegan.nu. Att den sedan hoppar fram igen här på ett jaktforum för jägare, och används som argument mot en grupp jägare och deras jaktform tycker jag är ledsamt.

Grym rådjursfälla hittad i Småland

Publicerat 2003-10-08 23:27

Två döda ruttnande rådjur och ett mindre djur låg i den djävulska fällan i skogen utanför Gamleby i Småland. När Emelie Moberg och Patrik Nilsson öppnade burdörren sprang ett förskräckt rådjur ut ur buren och en fasansfull stank slog emot dem.

Emelie Moberg som började på webblinjen på Gamleby folkhögskola i spetember var sent på onsdagseftermiddagen ute på fotopromenad med en kamrat, Patrik Nilsson.

- Vi gick i en hage och fotograferade kor när Patrik ropade på mig.

Rådjursfälla? Visserligen påminner den om en rävfälla men kanske de två ko-fotograferna kan detta med fällor bättre än vi jägare. Hur som helst, om det verkligen var en rådjursfälla så var den helt klart genialiskt konstruerad eller så kan fällans skötare något om rådjur som jag inte kan.

Hade de döda ruttnande rådjuren och haren kommit in i fällan samtidigt som det levande "rådjuret" som slank iväg utan att halta? Hur hade isåfall detta ena "rådjur" överlevt om de andra svultit ihjäl? Hade rådjuret ätit av sina ruttnande artfränder ^_^

Var fällan konstruerad så att den fångade kontinuerligt, dvs de ruttnande djuren och det levande djuret hade kommit in i fällan olika tidpunkter? En sådan konstruktion borde patentsökas!

Hade fällans skötare gillrat om fällan och lämnat de tidigare fångade rådjuren som "lockbete" för att fånga flera rådjur?

Att fällan till och med förmår locka in nya rådjur och en hare trots eller tack vare att det redan ligger döda rådjur i fällan är rent av fantastiskt! Håller de Svenska rådjuren på att övergå till en köttdiet så bleknar nog vargarna och även vargproblemet :D

Inne i fällan låg två döda ruttnande rådjur och ett mindre djur, sannolikt en hare.

- En grym fälla. Tänk att de stackars djuren har fått stå därinne och svälta ihjäl.

Ja tänk! :)

Tänk om det ändå var en rävfälla dit dessa ruttnande rådjur och haren lagts som bete B)

När Emelie Moberg och Patrik Nilsson lugnat sig fotograferade de fällan och gjorde den obrukbar för att inte något djur skulle skada sig under natten.

I dag, torsdag kommer de att lämna in en polisanmälan till Västervikspolisen.

Här i österled är det straffbart att göra lagliga fällor obrukbara. Hoppas ändå att Västervikspolisen hade överseende med Emelie och Patrik, de hade ju ändå handlat i god tro då de släppte ut djuret ur fällan. Om det utsläppta djuret var en räv, lo eller ett svin får ingen någonsin veta. Jag är dock rätt säker på att det inte var ett rådjur, och nästan säker på att det inte var en ko. Den hade de ju i så fall fotograferat :D

Nåja alla har sitt eget opium, men Pekka du kan väl anta en väsentligt mer moderad attityd, eller bara lämna forumet?

Viltet har rättigheter men nej jag har inte medlemskap i Djurens rätt.

/Christian

Viltet har inga rättigheter. Det är vi människor som kommer överens om och har rättigheter. Bl a har vi människor rättighet att inte behöva utsättas för de emotioner som vi känner då vi ser ett djur plågas mer än nödvändigt. Därav har följt att vi kommit överens människor emellan (utan att informera viltet!) att viltet har vissa skenbara "rättigheter".

Nej, Christian, jag tänker inte anta någon knapsu attityd, ej heller lämna forumet. Ett forum där jag är ovälkommen är ett forum jag respekterar :D

mvh/

Publicerat
^_^:):D

FDR here I come!

Måtte kunna få hedersmedlemsskap då jag årligen räddar fler fyrfotavilt än vad jag skjuter i just dessa specifika sammanhang :D

Vi har nämligen synnerligen elaka SOMMARstugeägare här i landet som skall hållas korta så då får det bli FDR.

Mvh!

Fyrfotavilträddare i vilka specifika sammanhang? Hur? Nu är jag intresserad!

Ps...vad kostar en sommarstuga med rum för tulpaner och rådjurfälla/grisfälla i Dina trakter? Vore majs eller morötter mera skyddsvärda än tulpaner? Kan fångsten bedrivas helt lagligt, dvs som skyddsjakt och så att fällan kontrolleras så som lagen kräver? Kan Du isåfall rekommendera något sommarstugeområde med god tillgång på gris och rådjur? :D

Mvh!

Publicerat

Folk behöver tänka lite. Jag hade en diskussion med lite veganer om en rådjursfälla som någon hade hittat, det fanns döda förmultnade rådjur i den. Min teori som jag tror rätt bra på är att det är vägkadaver ihopsamlade till en rävfälla ;)

Publicerat

Jag är av övertygelsen om att vissa behöver fundera på sin attityd,

jag vet att jag fick en moderering så sent som igår men för tydligheten skull i Sverige har viltet rättigheter,

dessa framgår av Jaktlagen med tillhörande förordningar samt regleringar avseende hållande av tamdjur osv.

Det är uppenbart att det i den här tråden finns två eller tre olika moment,

ett är den om en rävfälla fångat rådjur osv som uppenbarligen är någon gammal tidningsankan,

det är inte ett intressant spår,

två att det finns godkända fällor/a för rådjursfångst,

något som förefaller vara rejält olämpligt att låta göra känt då det är ytterst troligt att gemene man inte kan klara av ansvaret med fällfångst,

tre värdegrunder och motiveringar för fällgfångst,

ett intressant spår där vissa verkar förespråka att det är motiverat med skyddsjakt genom fällfångst på rådjur på grund av lite betningskador på tulpaner med mera.

Min sista reflektion är att vi skall upphöra med att döma varandra, det kan sluta med oanande resultat.

En mindre konfrontativ metod är alltid att föredra särskilt som det i text finns utrymme för oklarheter och dubbeltydligheter.

/Christian

Publicerat
Folk behöver tänka lite. Jag hade en diskussion med lite veganer om en rådjursfälla som någon hade hittat, det fanns döda förmultnade rådjur i den. Min teori som jag tror rätt bra på är att det är vägkadaver ihopsamlade till en rävfälla ;)

Även HerrBerg deltog i vår diskussion på vegan.nu då just denna artikel om den grymma "rådjursfällan" var aktuell dvs år 2003.

Att samma godtrogna artikel fortfarande spökar här visar om inte annat på tidningspressens opinionsbildande betydelse även då kritisk granskning av "fakta" lyser med sin frånvaro.

mvh!

Publicerat

Jag halkar in på ett bananskal.

Att det är en rävfälla råder det ingen tvivel om.

Att veganer inte har någon aning om jakt är det ingen tvivel om.

Att vissa skriver inlägg innan de hunnit tänka vad det läst råder det ingen tvivel om.

Att både Pecka och Christian har rätt fast ur olika synvinklar råder de ingen tvivel om.

Så nu sätter vi oss på en filt och röker vattenpipa och snackar jakthistorier. ;)

Publicerat
Det är uppenbart att det i den här tråden finns två eller tre olika moment,

ett är den om en rävfälla fångat rådjur osv som uppenbarligen är någon gammal tidningsankan,

det är inte ett intressant spår,

Denna gamla tidningsanka användes som argument till stöd för den hypotes Du lägger fram i punkt två, (det understrukna) och är därför av ett visst intresse
två att det finns godkända fällor/a för rådjursfångst,

något som förefaller vara rejält olämpligt att låta göra känt då det är ytterst troligt att gemene man inte kan klara av ansvaret med fällfångst,

Gemene man kan inte klara av ansvaret med någonting överhuvudtaget. Därför är rättsväsendet konstant överbelastat.

Det borde självklart krävas någon grad av kunskap beträffande lagar och förordningar även för skyddsjakt vid egen sommarstuga, dvs så att det finns förutsättningar för att dessa genomelaka sommargäster skall kunna klara ansvaret med fällfångst.

----------------

Min sista reflektion är att vi skall upphöra med att döma varandra, det kan sluta med oanande resultat.

En mindre konfrontativ metod är alltid att föredra särskilt som det i text finns utrymme för oklarheter och dubbeltydligheter.

/Christian

Håller helt med om att vi skall upphöra med att döma varandra. I "varandra" innefattar jag då även jordbrukare och sommargäster liksom jägare som jagar annorlunda än vi/jag. Kanske inte ens djurrättare förtjänar att dömas, de är ju egentligen bara offer för tidens hjärntvätt.

mvh!

Publicerat

Pekka,

det är lite oklart här med ditt sätt att C/P i inläggen men är det som så att du egentligen håller med om att i nuläget är det olämpligt med att sommarstugeägare ägnar sig åt fällfångst av rådjur

samtidigt som du försvarar rätten för en allmän fällfångst/jakt?

Nåja om det är en korrekt utläsning av vad du menar så har jag inget att säga om det.

Frågan om att varje lite stugägare skulle sätta ut rådjursfällor i akt och mening att det är skyddsjakt för att skydda sin lilla trädgård känns lite konstruerad men för det fall att den skulle vara reell är det uppenbart olämpligt inte bara av skäl grundande i hur jakten skall genomföras utan för att det brister i behovsrekvisitet som medför att skyddsjakten skulle vara tillåten.

/Christian

Publicerat

Christian

Om det brister i behovsrekvisitet är det olämpligt med skyddsjakt oberoende om skyddsjakten utförs av jägare, jordbrukare eller sommargäster.

Om det finns behovsrekvisitet för skyddsjakt så kan sommarstugägaren sätta ut fällor för kanin, hare, räv likaväl som för rådjur,gris etc. i sin trädgård, liksom markägaren/jordbrukaren för att skydda sina grödor.

Användandet av fällor i allmänhet har jag inget emot.

mvh

Publicerat

*radium lutar sig tillbaka med en skön prilla och ett kallt glas limonad och följer debatten :) *

;)^_^

Publicerat

Pekka,

du en liten pingla klingade till,

det är inte tillåtet att utöva skyddsjakt på rådjur på enskilds initiativ,

vi kan nog släppa den det, jag skäms för att jag borde ha förstått bättre/kommit ihåg att det var så.

jag ber om ursäkt att jag har förlett dig.

Fällfångst/jakt kan givetvis utövas under ordinarie jakttid av jakträttsinnehavaren med godkända fällor, frågan om det är lämpligt har vi redan klarat av.

/Christian