Publicerat Maj 21, 200916 yr Hur länge bör man ge hunden valpfoder? Uppfödaren brukade börja med vuxenfoder när en 15kg´s säck tagit slut (2.5månad ca) Finns ju så många olika metoder. Har fortsatt med samma foder som valpen är van vid, Robur breeder.
Publicerat Maj 21, 200916 yr Helt rätt det finns nästan för mycket olika bud, en del säger ett år andra någon månad, för att få i sig näring och mineraler utan att öka på proteinhalten och fett så kör valpfoder tills valpen är 6-12 mån stirra dig inte helt blind på tillverkarens uppgifter utan titta på om hunden blir för fet då ger du för mycket mat, håll valpen utan valphull så växerr den i lagom takt och du slipper tragiska följder från övergödning.
Publicerat Maj 21, 200916 yr Författare Tack för tipset! Valpen är i bra hull nu. Man känner revbenen och ser dom när han står och luktar....
Publicerat Maj 21, 200916 yr Jag har inte på många år gett valpar valpfoder, utan de har fått växa upp på samma högenergifoder som de vuxna hundarna äter. Det har fungerat alldeles utmärkt. Anledningen till att jag gjorde det valet var pga att valparna växte åt hellskotta för fort och för ojämnt höjd vs kropp på valpfodret. Nu växer de i lagom takt och ffa jämnt och fint på höjd vs kropp.
Publicerat Maj 21, 200916 yr Jag har inte på många år gett valpar valpfoder, utan de har fått växa upp på samma högenergifoder som de vuxna hundarna äter. Det har fungerat alldeles utmärkt.Anledningen till att jag gjorde det valet var pga att valparna växte åt hellskotta för fort och för ojämnt höjd vs kropp på valpfodret. Nu växer de i lagom takt och ffa jämnt och fint på höjd vs kropp. Jämför man ett högenergi foder och ett valpfoder så får du inte för stora avvikelser, däremot om du jämför ett valpfoder mot ett normalfoder, sen beror det lite på tillverkare men det foder som Dan ger så har han hittat ett bra foder och att se på valpen är mer avgörande än stirra sig blind på nån % hit och dit, valphull hör hemma i det förgångna och var en trend som skapade problem på många sätt. Det finns inget ont i valpfoder däremot hur man ger det och så är det med alla fodersorter och varianter, ge valpfoder men håll koll på hullet.
Publicerat Maj 22, 200916 yr Nu är det väl i alla fall dryga 10 år sedan jag slutade ge valpfoder och jag tvivlar på att de olika fodrena är likadana nu som då faktiskt. Kanske skiljer det mindre nu, men jag gör det som jag upplever fungerar bäst för mig och mina hundar och har således inte lagt någon större energi på att hålla koll på hur valpfoder ändrat/inte ändrat sammansättning vs det foder som de vuxna hundarna äter. Efter lite googling, så ser jag att än är det fortfarande skillnad i både fett, protein & kolhydrater och således också på den omsättningsbara energin. Jag har dock på intet vis stirrat mig blind på siffror någonsin öht. Snarare tvärtom gått efter hur valparna/unghundarna växer på de olika fodersorterna. Därav att jag också slutade med valpfoder en gång i tiden
Publicerat Maj 22, 200916 yr Jag håller med Jämta fullt ut. De valpar jag haft har växt upp på ett "aktiv-foder", med fina resultat.
Publicerat Maj 23, 200916 yr hmm man blir ju bara mer fundersam nu ju .... jag ger Molly royal canin valpfoder är det bättre att ge henne deras högpresterande foder?? Hon har inte på något vis "valphull" utan jag tycker hon har goda propotioner men det kanske är fel?? Vad ska det vara för fett, protein mm i fodret för att det ska vara bra för en växande valp? Jag har gått på hur hundarna är i hullet men det kanske är missvisande oxå? suck,varför kan inget vara enkelt
Publicerat Maj 23, 200916 yr Jag har gått på hur hundarna är i hullet men det kanske är missvisande oxå? Man ska alltid kika på individen, hur den växer, hur den mår, hur den är i hull, päls etc. Är allt bra finns det ingen anledning att byta foder "bara för att"
Publicerat Maj 23, 200916 yr Tack för svaret, då fortsätter vi köra som vi gör för jag tycker hull, päls o välmående hos henne är helt ok finns säker dom som tycker hon ska ha högre hull eller mindre hull men enligt mig är hon helt ok i kroppen. det är detta som är det svåra med valpar som allt annat fråga 10 personer så får du 10 olika svar, lite sunt bondförnuft och plocka lite tips här o där brukar lösa det mesta
Publicerat Maj 23, 200916 yr hmm man blir ju bara mer fundersam nu ju ....jag ger Molly royal canin valpfoder är det bättre att ge henne deras högpresterande foder?? Hon har inte på något vis "valphull" utan jag tycker hon har goda propotioner men det kanske är fel?? Vad ska det vara för fett, protein mm i fodret för att det ska vara bra för en växande valp? Jag har gått på hur hundarna är i hullet men det kanske är missvisande oxå? suck,varför kan inget vara enkelt http://www.royalcanin.se/Hund/Produkter2/M.../En-analyssida/ http://www.royalcanin.se/Hund/Produkter2/M...ior/Analyssida/ Om man jämför dessa foder som är till en normalstor hund så får du förklara varför du vill ge en valp mer kalcium och fosfor även om halten var ganska låg mot vad det brukar vara och ett foder som innehåller 30% fett. Jämte fortsätt med valpfoder på din hund det har en bra balans i sitt foder för en växande hund, kör du highenergy fodret så får du 10% mer fett och en sämre balans i kalcium/fosfor och dessutom högre halt vilket du inte ska ha då det är det som påverkar skelettets utveckling, valpfodret ligger idealiskt i halt och balans.
Publicerat Maj 23, 200916 yr Jämte fortsätt med valpfoder på din hund det har en bra balans i sitt foder för en växande hund, kör du highenergy fodret så får du 10% mer fett och en sämre balans i kalcium/fosfor och dessutom högre halt vilket du inte ska ha då det är det som påverkar skelettets utveckling, valpfodret ligger idealiskt i halt och balans. Tack för svar! Jag kommer fortsätta med valpfoder på henne då jag innser att enligt mig är hon jätte fin i hull, päls mm. Vill inte ha en "tjockis" valp som inte orkar springa Tänkte gå över till det kraftigare fodret när det börjar bli jaktsäsong för henne, o då har hon blivit 9 månader, precis som jag gör till den gamla damen här hemma.