Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SAK-MIL Bipod (Kronjaktstödet)

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Undrar om någon äger eller har testat det sk Kronjaktstödet?

Såg en blänkare om bipoden i senaste numret av Vapentidningen och gick vidare på webben www.kronjakt.se.

Tycker det verkar riktigt nice och till samma pris (ungefär) som ett Harris.

Kan fabriken bara komma igång med leveranserna blir det nog en riktig hit.

Finns det månne någon här som kan avlägga rapport om bipodens funktion etc?

/Per

Publicerat

Någon som sett?

Någon som provat?

MVH

H

Publicerat
  • Författare

*bump*

Publicerat

Personligen tycker jag det verkar väldigt klumpigt

Publicerat

Jag har klämt o känt lite på det i butik men vart inte så värst imponerad. Monterade det även på en kolv.

Första intrycket var att det var lite smarta lösningar vad gäller montering osv.

Det negativa var att priset var detsamma som "Harris" men inte i närheten av samma kvalitetskänsla, plastig och allmänt ostadiga.

/Petter

Publicerat
Jag har klämt o känt lite på det i butik men vart inte så värst imponerad. Monterade det även på en kolv.

Första intrycket var att det var lite smarta lösningar vad gäller montering osv.

Det negativa var att priset var detsamma som "Harris" men inte i närheten av samma kvalitetskänsla, plastig och allmänt ostadiga.

/Petter

Menar du att kronjaktstödet är plastigare och ostadigare än harris...eller tvärtom??

Har själv sett stödet på ett policiärt vapen och ansåg att det var riktigt robust. Kanske något klumpigare som tidigare sagts!

Publicerat
Menar du att kronjaktstödet är plastigare och ostadigare än harris...eller tvärtom??

"Kronjaktstödet" känns plastigare, ostadigare. Det jag menade var att "Kronjaktstödet" känns som en budget variant men priset ligger inte på någon budget nivå i mina ögon.

Harris tycker jag är väldigt stadiga och välgjorda med hög kvalitetskänsla. Tycker även att harris montering på vapnet är smidigare.

/Petter

Publicerat
"Kronjaktstödet" känns plastigare, ostadigare. Det jag menade var att "Kronjaktstödet" känns som en budget variant men priset ligger inte på någon budget nivå i mina ögon.

Harris tycker jag är väldigt stadiga och välgjorda med hög kvalitetskänsla. Tycker även att harris montering på vapnet är smidigare.

/Petter

Hmm...OK.

Det kanske har blivit nån kvalitetsändring mot polisens variant då. Där fanns ingen tillstymmelse till plastdetaljer eller glapp...

Bra å veta då jag själv hade tänkt skaffa ett...då blir det kanske Harris ändå...

Publicerat
Hmm...OK.

Det kanske har blivit nån kvalitetsändring mot polisens variant då. Där fanns ingen tillstymmelse till plastdetaljer eller glapp...

Bra å veta då jag själv hade tänkt skaffa ett...då blir det kanske Harris ändå...

Vet inte om det är samma som polisen använder men det är väl inte ett helt ovanligt försäljningsknep att hänvisa till saker används av polis och militär mm.

/Petter

Publicerat
  • Författare

Inte blev jag mycket klokare... ;)

Typiskt med att se nått på nätet..... tacka vet jag hederliga butiker där man kan titta och klämma på prylarna.

Börjar jag kanske bli gammal? Låter som min far.

Publicerat

Ja ett sådant stöd har jag Tyvärr känt på och provat.

Jag var med när Starr testade det i butik och det var skrämmande att dom tar 1400kr för sådant "smäck" <_<

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Ja ett sådant stöd har jag Tyvärr känt på och provat.

Jag var med när Starr testade det i butik och det var skrämmande att dom tar 1400kr för sådant "smäck" :)

MVH/Jocke

Tack för svaret!

Antar att du instämmer i det Starr skriver om stödet lite tidigare i tråden?

Inte något alls som var positivt med stödet? <_<

/Per

Publicerat
Tack för svaret!

Antar att du instämmer i det Starr skriver om stödet lite tidigare i tråden?

Inte något alls som var positivt med stödet? :blush:

/Per

Instämmer till fullo med Starr. Vi hade en diskution i frågan när vi stod i butik och vi kände samma sak direkt man tog i det och började jonglera med det. Plastigt (men för den sakens skull ska ni inte tro att stödet är av plast utan plastigt för mig då menar jag "leksakskänsla"), en del helt värdelösa lösningar. Det som den får ett + för är att dom störande fjädrarna på Harris stöden inte finns på dessa kronjaktsstöd vilket är ett stort + men inget som kan försvara prissättningen på 1400kr!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Instämmer till fullo med Starr. Vi hade en diskution i frågan när vi stod i butik och vi kände samma sak direkt man tog i det och började jonglera med det. Plastigt (men för den sakens skull ska ni inte tro att stödet är av plast utan plastigt för mig då menar jag "leksakskänsla"), en del helt värdelösa lösningar. Det som den får ett + för är att dom störande fjädrarna på Harris stöden inte finns på dessa kronjaktsstöd vilket är ett stort + men inget som kan försvara prissättningen på 1400kr!

MVH/Jocke

Tack igen!

Ja, känns som läge att lägga ner tankarna på detta stöd då. Hoppas det kommer en uppdaterad version någon gång som ligger rätt gällande kvalitet/pris.

/P

Publicerat

Jag har själv ett Versa-Pod benstöd som jag köpte begagnat inklusive dubbla adaptrar för en femhundring. Enda nackdelen med detta stöd är den hiskeligt fula plastadaptern som dock medger föredömligt snabb på- och avmontering.

Publicerat
Hmm...OK.

Det finns bara en modell och att den skulle vara ostadig och "plastig" verkar inte testarna i jaktpressen hålla med om, om man Tex kollar Jakt Journalen 12/2008.

MVH: JANNE "Kronjakt Jakt&Fritid"

Publicerat
Det finns bara en modell och att den skulle vara ostadig och "plastig" verkar inte testarna i jaktpressen hålla med om, om man Tex kollar Jakt Journalen 12/2008.

MVH: JANNE "Kronjakt Jakt&Fritid"

Jaktjournalens artikel sa inte så väldigt mycket om funktionen mer än att den skulle vara bäst på vissa punkter vad dem nu menar med det?!

/Petter

Publicerat
Jaktjournalens artikel sa inte så väldigt mycket om funktionen mer än att den skulle vara bäst på vissa punkter vad dem nu menar med det?!

/Petter

Ja enligt vad testaren har sagt till oss så tycker han att den är bäst på marknaden men det är ju orelevant i sammanhanget, alla har rätt till sin åsikt och alla tycker inte lika, så personligen tar jag inte åt mig om nån inte gillar produkten <_<

Men jag ville bara informera om att det inte finns en egen modell framtagen för militären eller polisen utan det är denna modell som enligt tillverkaren har köpts och specats/tillverkats för militären och polisen i Finland.

Sen att alla inte tycker att den är bra är inget jag tänker försöka omvända folk för.

Mvh: Janne

Publicerat

Det köper jag fullt ut! Det är som det skall vara med smak o tycke.

//Petter

• 2 months later...
Publicerat

Jag har själv varit på hemsidan och kollat på annonsen flera gånger och bestämde mig för att köpa en. Dels för att jag fick känna på en på skjutbanan och dels efter att jag läste artikeln i jakt o jägare nr 7/8 http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=388678

Jag kan bara säga att jag har testat flera!! bipod men aldrig riktigt förstått poängen med det hela, de är vingliga, skramlande och så har jag fått härliga klämskador på en "viss" modell. Men kronjaktstödet var superbra, nästan som att skjuta från sandsäckar (lite överdrivet men ni förstår poängen).

Jag är personligen supernöjd med den. Hoppas bara de får in 60cm förlängningsbenen snart :)

Hälsn Nicke L