Publicerat Maj 23, 200916 yr Hej. Har hittat en nätbutik som verkar ha billliga saker för jägare. http://www.jaktmarken.com/ Vore intressant att höra vad ni tycker om deras sortiment och priser. Funderar på ett kikarsikte för 995:-. Klart är att det INTE är kvalitets kikarsikten, helt klart är det billiga och enkla saker, men jag tänker för en första kikare för 1000:- så kanske det duger... Dessa 2 funderar jag på: BARSKA EURO-30 Pro, 3-12x50 belyst dot 995:- BARSKA HUNTMASTER PRO 3-12x50 Belyst centrumkors 895:- Jag är enbart intresserad om det är värt denna ynka summa på ca 1000:-, inget annat, är väl medveten om att andra märken rekommenderas, inget snack om det, men vill här enbart få era reflexioner om dessa sikten kan vara värda detta lilla pris överhuvudtaget. Sedan i övrigt vad ni säger om deras grejer på hemsidan. Vad tycker ni?
Publicerat Maj 23, 200916 yr Hej.Har hittat en nätbutik som verkar ha billliga saker för jägare. http://www.jaktmarken.com/ Vore intressant att höra vad ni tycker om deras sortiment och priser. Funderar på ett kikarsikte för 995:-. Klart är att det INTE är kvalitets kikarsikten, helt klart är det billiga och enkla saker, men jag tänker för en första kikare för 1000:- så kanske det duger... Dessa 2 funderar jag på: BARSKA EURO-30 Pro, 3-12x50 belyst dot 995:- BARSKA HUNTMASTER PRO 3-12x50 Belyst centrumkors 895:- Jag är enbart intresserad om det är värt denna ynka summa på ca 1000:-, inget annat, är väl medveten om att andra märken rekommenderas, inget snack om det, men vill här enbart få era reflexioner om dessa sikten kan vara värda detta lilla pris överhuvudtaget. Sedan i övrigt vad ni säger om deras grejer på hemsidan. Vad tycker ni? Om du ska ha den att jaga med så är svaret NEJ Den är inte värd 1000kr uttan möjligen dom 100-200kr som du kan få för den begangnad. Och även det är tveksamt om den är värd så mycket Mvh Anders Hj
Publicerat Maj 23, 200916 yr Första frågan är vad du har tänkt montera siktet på/vad och hur har du tänkt jaga med det? Båda sikten gick nu upp till 12x, och även om högförstorande sikten har sin plats så är de rätt onödiga på flertalet olika jaktformer. Noteras kan också att ju fler egenskaper (variabel förstoring, parallax, belysning, osv.) ett sikte har, desto fler saker kan krångla. Det gör också att grovt räknat blir prisskillnaden mellan ett kvalitets- och ett "kinasikte" blir högre. Är själv mycket skeptisk till om du hittar ett okej nybörjarsikte för det priset, men jag förstår dina funderingar. Jag har själv velat mycket fram och tillbaka, då man på KELA:s studiestöd inte precis har hundra euros sedlar till övers. Det jag personligen kom fram till var att det för min del antingen gällde att köpa ett fast begagnat sikte, eller hålla fast vid öppna riktmedel. Det är trots allt möjligt att skjuta riktigt bra med öppna riktmedel, också med relativt lite övning.
Publicerat Maj 23, 200916 yr För 1 000 kr kan du köpa bra öppna riktmedel eller en beg Pecar. Barska är kanske och i bästa fall värda en 2 hunka, men det tycker inte jag, jag är tokallergisk mot denna form av bondfångeri som det utgör att sälja dessa saker. /C
Publicerat Maj 23, 200916 yr Hej.Har hittat en nätbutik som verkar ha billliga saker för jägare. http://www.jaktmarken.com/ Vore intressant att höra vad ni tycker om deras sortiment och priser. Funderar på ett kikarsikte för 995:-. Klart är att det INTE är kvalitets kikarsikten, helt klart är det billiga och enkla saker, men jag tänker för en första kikare för 1000:- så kanske det duger... Dessa 2 funderar jag på: BARSKA EURO-30 Pro, 3-12x50 belyst dot 995:- BARSKA HUNTMASTER PRO 3-12x50 Belyst centrumkors 895:- Jag är enbart intresserad om det är värt denna ynka summa på ca 1000:-, inget annat, är väl medveten om att andra märken rekommenderas, inget snack om det, men vill här enbart få era reflexioner om dessa sikten kan vara värda detta lilla pris överhuvudtaget. Sedan i övrigt vad ni säger om deras grejer på hemsidan. Vad tycker ni? Bara för att man inte känner igen namnen på grejerna så behöver dom ju inte va skit,, men å andra sidan så får man oftast vad man betalar för och kvalitet brukar ligga lite högre i pris... och då pratar jag inte om siktena alls
Publicerat Maj 23, 200916 yr Jag tror man skall ta sig en funderare när det gäller pris och kvalitet på de vapen man tänker skaffa. Billigt behöver inte betyda kass, men oftast... Det är nog helt ok att köpa ett kikarsikte för 1000 spänn till en .22LR för plinkande, men inte för jakt! Hur kul är det efter några skott som har suttit perfekt för att när det är på riktigt stå där med ett vådaskott som heter duga med lidelse och jobbiga eftersök... Nej, man får ett mycket bra begagnat fast kikarsikte för några tusenlappar, och ett man kan lita på!
Publicerat Maj 23, 200916 yr Hej.Har hittat en nätbutik som verkar ha billliga saker för jägare. http://www.jaktmarken.com/ Vore intressant att höra vad ni tycker om deras sortiment och priser. Funderar på ett kikarsikte för 995:-. Klart är att det INTE är kvalitets kikarsikten, helt klart är det billiga och enkla saker, men jag tänker för en första kikare för 1000:- så kanske det duger... Dessa 2 funderar jag på: BARSKA EURO-30 Pro, 3-12x50 belyst dot 995:- BARSKA HUNTMASTER PRO 3-12x50 Belyst centrumkors 895:- Jag är enbart intresserad om det är värt denna ynka summa på ca 1000:-, inget annat, är väl medveten om att andra märken rekommenderas, inget snack om det, men vill här enbart få era reflexioner om dessa sikten kan vara värda detta lilla pris överhuvudtaget. Sedan i övrigt vad ni säger om deras grejer på hemsidan. Vad tycker ni? jag tycker inte du ska köpa ett barska alls inte ens till 22an, spar tusingen och gör blocket .se till din start sida på datorn så kan du hitta många gånger bättre optik för några hundringar mer.
Publicerat Maj 24, 200916 yr Författare Tack för ALLA svar här... Jag har precis köpt en Tikka T3 Lite, dvs utan riktmedel, 308Win. Jag ska ärligt säga att jag har inte pengarna för att köpa kvalitets sikten, jag vill givetvis köpa dessa för 15-20000:-, sett att man kan få begagnade för runt 7-9000:-, läs Swarovski eller Zeiss, jag älskade Swarovski när jag tittade in i optiken, helt underbar optik och stjärnklar. Men då ni skriver här om dessa "kinakopior" och att de KANSKE håller, men oftast inte, och jag fäste mig speciellt vid ett inlägg ovan att det håller för ett skott kanske men sedan har siktet ändrat sig så man får till vådaskott istället nästa gång. Det avgör saken för min del, jag får helt enkelt lugna mig lite och kika på blocket, tradera m.m Nu till min andra fråga: Har hittat ett gammalt kikarsikte i hyllorna här hemma, ett Reitz 3-9x40, och funderar lite högt här till er alla, kan jag använda det så länge på min Tikka och under tiden spara in lite mer pengar för ett ordentligt sikte? Skall skjuta lite vildsvin i augusti, det är mitt mål närmast och då kanske jag klarar mig med min Reitz? Vad jag verkligen vill ha är ett belyst sikte, med belyst kors eller cirkel med punkt, mil-dot gillar jag bla, således inte enbart en punkt i mitten, med 50 optik, sedan storlek vet jag inte riktigt vad jag ska ha, kanske 2,5-9, eller vad tycker ni?
Publicerat Maj 24, 200916 yr Har inte själv prövat Reitz, men en snabb sökning gav följande tråd på ett grannforum: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=1694 ...och de lyfter det inte precis till skyarna...
Publicerat Maj 24, 200916 yr Tack för ALLA svar här...Jag har precis köpt en Tikka T3 Lite, dvs utan riktmedel, 308Win. Jag ska ärligt säga att jag har inte pengarna för att köpa kvalitets sikten, jag vill givetvis köpa dessa för 15-20000:-, sett att man kan få begagnade för runt 7-9000:-, läs Swarovski eller Zeiss, jag älskade Swarovski när jag tittade in i optiken, helt underbar optik och stjärnklar. Men då ni skriver här om dessa "kinakopior" och att de KANSKE håller, men oftast inte, och jag fäste mig speciellt vid ett inlägg ovan att det håller för ett skott kanske men sedan har siktet ändrat sig så man får till vådaskott istället nästa gång. Det avgör saken för min del, jag får helt enkelt lugna mig lite och kika på blocket, tradera m.m Nu till min andra fråga: Har hittat ett gammalt kikarsikte i hyllorna här hemma, ett Reitz 3-9x40, och funderar lite högt här till er alla, kan jag använda det så länge på min Tikka och under tiden spara in lite mer pengar för ett ordentligt sikte? Skall skjuta lite vildsvin i augusti, det är mitt mål närmast och då kanske jag klarar mig med min Reitz? Vad jag verkligen vill ha är ett belyst sikte, med belyst kors eller cirkel med punkt, mil-dot gillar jag bla, således inte enbart en punkt i mitten, med 50 optik, sedan storlek vet jag inte riktigt vad jag ska ha, kanske 2,5-9, eller vad tycker ni? Om du ska ha belysning så blir det dyrt. Så är det bara Belysningen på dom biliga har inte sama träfliäge med och uttan belysningen på ( =SKRÄP!!!!! ). Och belysningen bländar oftast på kvälen och naten Sen ändras även träfliget oftast när man ändrar förstoring på dom biliga ( =SKRÄP!!!!!! ) Mörkeregenskaperna på dom biliga är väldigt dåliga Du ser bätre i en Pecar 3-7x35 för 1600kr än du gör i en Reitz, BARSKA eller anatt kina tillvärkat skräp med 50 eller 56 lins Lika med att du kan sita längre kvar på kvälen när du jagar Den dagen du ska byta den så får du 1400-1900kr för den medans slräpet ska du vara glad om du kan få 100-200kr för Så fråga dig varför du sla köpa biligt skräp med ofungerande belysning när du kan köpa bilig kvalite begannat ? ? ? ? Mvh Anders Hj
Publicerat Maj 24, 200916 yr Fabrikat Modellserie Modell Förstoring ObjDiam TubDiam Riktm Pris Helia......Super.....8x56........8............56.........26......4.....1900kr Deta är en kikare som klarar alltyp av vakjakt Mvh Anders HJ
Publicerat Maj 25, 200916 yr Hej Bengt! Ett belyst bra belyst kikarsikte är som du ju redan vet det bästa för jakt i dåliga ljusförhållanden. MEN i grund och botten är kvaliten på optiken det viktiga, satsa hellre på en obelyst kikare med bra optik än en dålig belyst, 1000-1500 kr är dyrt för en kikare som man vill byta ut efter ett par månader! Mitt tips är att satsa på ett begagnat sikte av god kvalitet, kolla in Torsbo Handels hemsida där finns massor med begagnade kikare från 2000 kr och uppåt. Där finns bland annat en hel del Leupold kikare samt givetvis beggade Zeiss, Swarovski som ju är ännu bättre. Lycka till med letandet! Mvh
Publicerat Maj 17, 201213 yr Hej Jakt och skytte kamrater jag tänkte att jag var tvungen att göra ett inlägg, jag har cirka 45års jakt och skytte erfarenhet och sedan har jag cirka 10 års erfarenhet med att göra affärer med "Kineserna" mycket av det som har sagts här kan stämma men det finns också väldigt bra saker i Kina det gäller bara att hitta rätt tillverkare. Många produkter görs på licens alltså OEM ofta hör man att Kina saker är skit men jag tycker att ni kan öppna tex, era mobiler och se vad de är gjorda någonstans man hör aldrig att man inte skall köpa Nokia eller Sony-Erisson eller NIke och andra välkända fabrikat. Kina är känt för att göra kopior men det man skall passa sig för är kopiorna på kopiorna eller kopiorna på kopiornas kopia. Även jag tycker att tex Zeiss eller Swarovski och liknande är riktigt bra men för många är dom för dyra så man är tvungen att leta på de lägre priserna och där kan man finna bra kikare som är gjorda på licens OEM i KIna. mvh Besthunting