Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

utgångshastighet

Featured Replies

Publicerat

Har en fundering var med om något märkligt idag. Sköt i kronograf idag med en tikka 308 win med två laddningar som var identiska förutom att längden skillde 2 millimeter det som förvånar mig är att utgångshastigheten skillde på 20 m/s den kortare patronen hade högre utgångshastighet. Jag trodde att det skulle bli tvärtom eftersom trycket borde bli högre om patronen är längre.

Skulle vara intressant att få höra hur det kan bli så!

Mikael

Publicerat

Hej,

det är rätt många olika faktorer som påverkar trycket och det jag antar att du menar när du trodde att trycket skulle bli högre med den längre patronen är att friflykten då blir kortare?

Det som gör att kulan får högre hastighet är helt enkelt att den får accelerera "fritt" en längre sträcka innan den tar i bommarna varvid motståndet bli betydligt större. Det är i grund och botten samma "trick" som weatherby i alla år använt sig av, en lång friflykt ger nämligen möjlighet till högre utgångshastighet. Att ge kulan en högre hastighet innan den tar i bommarna på det här sättet kan nog sägas vara en av få "gratisluncher" när det gäller förhållandet mellan tryck och hastighet.

Baksidan är att det rent allmänt anses positivt ur precisionssynpunkt att sätta kulan förhållandevis nära bommarna, i mitt eget projekt med 6.5x55 verkar det dock som att den specifika pipan föredrar en lite längre friflykt.

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare
Hej,

det är rätt många olika faktorer som påverkar trycket och det jag antar att du menar när du trodde att trycket skulle bli högre med den längre patronen är att friflykten då blir kortare?

Det som gör att kulan får högre hastighet är helt enkelt att den får accelerera "fritt" en längre sträcka innan den tar i bommarna varvid motståndet bli betydligt större. Det är i grund och botten samma "trick" som weatherby i alla år använt sig av, en lång friflykt ger nämligen möjlighet till högre utgångshastighet. Att ge kulan en högre hastighet innan den tar i bommarna på det här sättet kan nog sägas vara en av få "gratisluncher" när det gäller förhållandet mellan tryck och hastighet.

Baksidan är att det rent allmänt anses positivt ur precisionssynpunkt att sätta kulan förhållandevis nära bommarna, i mitt eget projekt med 6.5x55 verkar det dock som att den specifika pipan föredrar en lite längre friflykt.

Vänligen,

Henrik

Tack för ditt svar! Du har helt rätt det var så jag tänkte om den korta friflykten.

Mikael