Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Merkel 8

Featured Replies

Publicerat

Har fått napp på en,,och jag gillar verkligen utseendet ;) frågan är om det är nåt att ha???

Publicerat

Östtyskt grovsmide och ojämn kvalité brukar vara de vanligaste omdömmena kring denna modell.. Dock måste jag tillstå att jag personligen gillar dem då stockningen tenderar passa mig. Min kusin har en dylik, främsta kruxet med hans är att säkringen är extremt högljud..Mao inget för rävjakten..

Publicerat
  • Författare
Östtyskt grovsmide och ojämn kvalité brukar vara de vanligaste omdömmena kring denna modell.. Dock måste jag tillstå att jag personligen gillar dem då stockningen tenderar passa mig. Min kusin har en dylik, främsta kruxet med hans är att säkringen är extremt högljud..Mao inget för rävjakten..

Det lilla jag hört är just att dom antingen är as bra...eller raka motsatsen :huh:

Publicerat
Det lilla jag hört är just att dom antingen är as bra...eller raka motsatsen :huh:

ja det är det som kallas ojämn kvalitet. ;)

du kan lugnt köpa en sådan tycker jag, dom brukar vara så billiga att det är ju inte mycket pengar att förlora om den skulle börja glappa i förtid.

om du ska nöta på banan eller ha bössan för resten av livet kanske du ska titta på något annat.

Publicerat
  • Författare
ja det är det som kallas ojämn kvalitet. :huh:

du kan lugnt köpa en sådan tycker jag, dom brukar vara så billiga att det är ju inte mycket pengar att förlora om den skulle börja glappa i förtid.

om du ska nöta på banan eller ha bössan för resten av livet kanske du ska titta på något annat.

Du är så klok. klart jag köper den, går det helt åt helvete köper jag nåt annat ;)

Publicerat

De är helt ok bössor i sin prisklass oftast.

Se upp med en grej, kolla träet mellan kolven och lådan. Sett två bössor tror jag med sprickbildning i träet precis där kolven börjar vid lådan.

Skjutit en hel del med en Merkel 8 med rak engelsk kolv, gillade den faktiskt!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
De är helt ok bössor i sin prisklass oftast.

Se upp med en grej, kolla träet mellan kolven och lådan. Sett två bössor tror jag med sprickbildning i träet precis där kolven börjar vid lådan.

Skjutit en hel del med en Merkel 8 med rak engelsk kolv, gillade den faktiskt!

Mvh!

Tack för tipset, den tilltänkta tituleras "nyskick" tydligen inte använd så mycket,,men jag ska kolla ordentligt

Publicerat

Ja tyvärr så är det ett ganska taskigt lotteri med just 8:orna. Förlagan är förträfflig, Sauer&Sohns m8, men ThälemansWerkes variant är allt som oftast rent ut sagt uselt ihopkommen. Så räkna med att du betydligt fler nitlotter än vinster......

Den förekommer även under modellnamnet 47, de lite roligare modellerna 147/247/347 är betydligt bättre ihopkomna.

Jag skulle spontant avråda från köp, om du inte har snorkoll på hur du ska kolla upp ett vapen av den synnerligen risiga kvaliteten. Och allt över 1000 kr är rent ocker för en komunistmerkel av den klassen.

/T

Publicerat
  • Författare
Ja tyvärr så är det ett ganska taskigt lotteri med just 8:orna. Förlagan är förträfflig, Sauer&Sohns m8, men ThälemansWerkes variant är allt som oftast rent ut sagt uselt ihopkommen. Så räkna med att du betydligt fler nitlotter än vinster......

Den förekommer även under modellnamnet 47, de lite roligare modellerna 147/247/347 är betydligt bättre ihopkomna.

Jag skulle spontant avråda från köp, om du inte har snorkoll på hur du ska kolla upp ett vapen av den synnerligen risiga kvaliteten. Och allt över 1000 kr är rent ocker för en komunistmerkel av den klassen.

/T

Hå Hå, intressant upplysning,, tycker det är skitsvårt att hitta rätt, tittat på en merkel 147E också....som jag tycker är finare, men kostar lite mer..

Publicerat

Du har varit i Enköping ser jag ;) Har också kikat på den 8:an och blev väldigt förtjust. Dock känns 6500 alldeles för dyrt!

Publicerat
  • Författare
Du har varit i Enköping ser jag :rolleyes: Har också kikat på den 8:an och blev väldigt förtjust. Dock känns 6500 alldeles för dyrt!

Faktiskt inte,, hittat en i sundsvall... men är allt annat än säker,,, letar fortfarande,,

Publicerat
Faktiskt inte,, hittat en i sundsvall... men är allt annat än säker,,, letar fortfarande,,

om du är seriös på att köpa den i sundsvall kan jag titta på den åt dig.

Publicerat
Du har varit i Enköping ser jag :rolleyes: Har också kikat på den 8:an och blev väldigt förtjust. Dock känns 6500 alldeles för dyrt!

Simpli simplicitas! 6500:- för en m/8!!!!

För en 147:a eller 247:a hade det varit på gränsen till dyrt i kaliber 12, acceptabelt i kaliber 20. Men för en 8:a, no way! Det är inte ett seriöst prisförslag - det är ett förtäckt rån!

Och för övrigt är de som är mer slitna i 99 fall av 100 säkrare köp, har bössan risig passning märks det om den är skjuten en del. Är den skjuten en hel del och inte glappar eller har glipor så brukar de vara hyffsat inpassade.

/T

Publicerat
  • Författare
om du är seriös på att köpa den i sundsvall kan jag titta på den åt dig.

Kan du :rolleyes:

Publicerat
Kan du :rolleyes:

japp kommer hem på torsdag, är det privat eller butik.

Publicerat
  • Författare
japp kommer hem på torsdag, är det privat eller butik.

Privat, han verkar inte kunna så mycket om vapen,,visste inte om det var engelsk kolv,,,och kan inte pressa fram en bild??

Men hävdar att den praktiskt taget aldrig är använd?? :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Privat, han verkar inte kunna så mycket om vapen,,visste inte om det var engelsk kolv,,,och kan inte pressa fram en bild??

Men hävdar att den praktiskt taget aldrig är använd?? :rolleyes:

Vilket då gör mig osäker :)

Publicerat
Vilket då gör mig osäker :rolleyes:

jag tycker det låter som bra förutsättningar för ett bra köp, det finns många som har tex ärvda bössor som dom inte vet något om i garderoben.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
jag tycker det låter som bra förutsättningar för ett bra köp, det finns många som har tex ärvda bössor som dom inte vet något om i garderoben.

Har snubblat på en "nyskicks" Merkel hos handlare nu, som ser jätte fin ut, ska kasta in ansökan i morgon, vill bara ha en att smula sönder duvor med medans jag bestämmer mig för vad jag verkligen vill ha..... Måste passa på en gång till att tacka Mad dog för det trevliga samtalet!!!! min tro på mänskligheten är återupprättad!!!!!!!!!

Publicerat
  • Författare
Har snubblat på en "nyskicks" Merkel hos handlare nu, som ser jätte fin ut, ska kasta in ansökan i morgon, vill bara ha en att smula sönder duvor med medans jag bestämmer mig för vad jag verkligen vill ha..... Måste passa på en gång till att tacka Mad dog för det trevliga samtalet!!!! min tro på mänskligheten är återupprättad!!!!!!!!!

Och det gick ju inge bra,,dom skulle frakta för nästan lika mycket som bössan kostade,,tog bort det billiga i planen :)