Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hunden äter gräs

Featured Replies

Publicerat

jag undrar en sak över min hund hon har alltid ätit gräs och även tidigare hundar har ätit gräs så jag vet att det är ett normalt beteende...

men just nu äter min tik som besatt...låter som en häst som smaskar i sig av gräs...när vi går ut på rastning så går hon och letar gräs och åter gräs...håller på å bli tookig snart...sen spyr hon upp eller i värre fall när hon skiter och långa grässtrån hänger ur ändan på henne,,,så är man glad av att ha en extra hundpåse eller dyl med sig så man får hjälpa å dra ur försiktigt....

vad beror detta plötsliga tvångsätande av?

Publicerat

Har samma erfarenhet vad gäller att vara tvungen att "hjälpa till" med en påse över handen. En gång hände det på ett centralt ställe, och man undrar ju hur knäppt det ser ut sittandes där på huk. :huh:

En teori jag har hört är att halsinfektion kan göra att de vill tugga gräs, det kliar/är obehagligt i halsen. Men ingen aning om det stämmer. Min hund betar också gärna, särskilt långa och saftiga strån...

Publicerat

Våran 5 månaders valp är stending när det gäller maskrosor... :huh:

Hon går och noppar av blommor hela tiden och käkar upp, och när hon ska in så kan hon ha fulla käften med såna.

Tror ju inte direkt att det är någon fara med det, men man funderar ju över besattheten hon har.

Att valpar käkar nått grässtrå här och där är man ju van vid, men detta ?

Jonas, jag har ingen teori om din tik, det är en vuxen hund som jag förstår det eller ?

kan ju vara nått typ det Vicks säger eller kanske nått med magen, men jag ska inte sitta här och leka veterinär, utan jag skulle nog råda dig att åka till en vet. och ta lite prover på henne, det kanske är någon brist på nått hon har.

Mvh Janne

Publicerat

Halsinfektion och magbesvär vet inte hur stora gissningar det är, många hndar gillar gräset just nu och det är nog för att det är sött och gott den här tiden på året.

Maskrosorna var lite annorlunda och kul hobby valpen har kommit på, hunden är inte liten heller.

Publicerat
Maskrosorna var lite annorlunda och kul hobby valpen har kommit på, hunden är inte liten heller.

Ja den varianten är liksom ny för oss, och som sagt, stooor valp, hon brukar spotta ut blommorna på sin dyna när hon kommer in, och en för henne lyckad plocksväng resulterar i 1 liter blommor typ... :huh:

Publicerat
Våran 5 månaders valp är stending när det gäller maskrosor... :huh:

Hon går och noppar av blommor hela tiden och käkar upp, och när hon ska in så kan hon ha fulla käften med såna.

Tror ju inte direkt att det är någon fara med det, men man funderar ju över besattheten hon har.

Att valpar käkar nått grässtrå här och där är man ju van vid, men detta ?

Mvh Janne

här har du en valp till som tycker maskrosor är sååå goda att tugga på en stund ;) sen har tulpanerna och pingsliljorna av någon märklig orsak bara lossnat och ligger utspridda på gräsmattan men valpen såg mycket oskyldig ut även när hon kom med en lång tulpan hängandes i munnen :lol:

Publicerat

Maskrosor duger ju också som människoföda (iaf bladen), så att en hund skulle tycka om dem är väl inte helt otroligt, även om jag måste medge att jag aldrig hört talas om nåt liknande :huh:

Publicerat

Kul att inte bara min jycke äter maskrosknoppar/blommor.

Ellen sätter i sig ganska många ibland och jag upplever att hon bli mer kissnödig de dagar hon har ätit maskrosor.

Har för mig att de är urindrivande...

Men, det är nog bättre att hon äter lite maskrosor än att hon fixar annan "mat"... jösses vilken aptit hon har!

Publicerat

Våra hundar äter likt boskap gräs för glatta livet nu.... Alla tre går med huvet i backen och bara slukar:) Vet inte vad det kan bero på antagligen tycker dom det är gott helt enkelt:)

Hörde nyss en som hade lite värre problem en nära bekant som har en hög med malamute. Han hade fått tagit bort ena idag för den hade ätit i sig sand så mycket att det inte hade gått att rädda i vintras hade den ätit i sig sten så han tog bort all sten men då at han upp sanden ist...... Vad kan de bero på tro? Funderar om den va understimmulerad men han tränar deras hundar väldigt mycket och när han åt sten va under tävlingssäsong.... Kan det va brist på något (mineral eller något)

Publicerat

Både Flex o Krut har käkat gräs o jag uppfattar det som om dom tycker att det är gott sen när dom ska spy så väljer dom ut dom trekantiga sträva gräsbladen.

Mvh.

Publicerat
Hörde nyss en som hade lite värre problem en nära bekant som har en hög med malamute. Han hade fått tagit bort ena idag för den hade ätit i sig sand så mycket att det inte hade gått att rädda i vintras hade den ätit i sig sten så han tog bort all sten men då at han upp sanden ist...... Vad kan de bero på tro? Funderar om den va understimmulerad men han tränar deras hundar väldigt mycket och när han åt sten va under tävlingssäsong.... Kan det va brist på något (mineral eller något)

ja har någon någon idé varför hunden plötsligt slickar i sig sand?? gamla jämten hemma har börjat göra det, såg det första gången i helgen. Hon grävde sig en grop som hon brukar när det är varmt ute för att lägga sig i men sen började hon slicka i sig jorden/sanden :rolleyes: har aldrig sett henne göra detta.

Kan det vara att hon har mineralbrist? Men hon bör ju inte ha det eftersom hon får ett fullfoder...

hon får gå promenader varje dag och spår någon gång i veckan och men annars så är det just nu för varmt att aktivera på dagen...

Publicerat
ja har någon någon idé varför hunden plötsligt slickar i sig sand?? gamla jämten hemma har börjat göra det, såg det första gången i helgen. Hon grävde sig en grop som hon brukar när det är varmt ute för att lägga sig i men sen började hon slicka i sig jorden/sanden :angry: har aldrig sett henne göra detta.

Kan det vara att hon har mineralbrist? Men hon bör ju inte ha det eftersom hon får ett fullfoder...

hon får gå promenader varje dag och spår någon gång i veckan och men annars så är det just nu för varmt att aktivera på dagen...

På tal om att de har konstiga saker för sig: Under pauser i t.ex. skogen tar Ville gärna en vedklabb och ligger och gnager på, och ibland är det någonting i den som tydligen är supergott. Han "gräver" först på den med klorna, och slickar sedan helt frenetiskt på träet. Blir så manisk att han börjar gnälla ibland, som om han inte kan få nog av träbiten. ^_^

(finns säkert någon enkel förklaring på vad det är som smakar :rolleyes: )

• 2 weeks later...
Publicerat
På tal om att de har konstiga saker för sig: Under pauser i t.ex. skogen tar Ville gärna en vedklabb och ligger och gnager på, och ibland är det någonting i den som tydligen är supergott. Han "gräver" först på den med klorna, och slickar sedan helt frenetiskt på träet. Blir så manisk att han börjar gnälla ibland, som om han inte kan få nog av träbiten. ;)

(finns säkert någon enkel förklaring på vad det är som smakar :) )

Kåda?

Publicerat
Kåda?

Kanske svaret är så enkelt, vad vet jag. :rolleyes:

Publicerat

Gräsätande= magproblem.

Min hund har samma problem.. Käkar gräs så inihelvete om man t.ex ger henne några hudben en dag. dagen efter är det allergiattack delux och gräskäkande o skitränna...

Gräs framkallar kräkningar. Det är en instinkt för djur. Dom vill spy helt enkelt för att få ordning i bukhålan.

Inget att bry sig om, det kan gå i perioder.

Mvh c-a