Publicerat Maj 24, 200917 yr Nu behöver jag lite tips och råd hur jag ska göra... Började klippa klorna på valpen redan första veckan vi fick hem henne då jag inte vill ha en hund som hatar klippningsmomentet har gått hur bra som helst tills i dag, hon är 13 v nu... Hon ville absolut inte vara med nu ser jag ut som jag varit i slagsmål med katter hon gjorde allt för att krångla sig ur "greppet". Jag gav inte med mig förren jag fått klippa en klo iallafall för jag tänkte släpper jag henne utan att klippt någon har hon vunnit... jag har inte klippt fel så det kan inte vara att hon kommer ihåg att det kan göra ont. jag försökte ställa henne på alla sätt som jag kom på men inget fungerade. så min fråga är hur går jag vidare nu med detta? Snälla lite tips o råd till mig.
Publicerat Maj 24, 200917 yr "Tvångsmys" är bra att köra, då brukar kloklippningen lösa sig automatiskt, när valpen/hunden är van att bli fasthållen och koppla av.
Publicerat Maj 24, 200917 yr Bestämt och utan ömkande! Är det jättebesvärligt skulle jag ta det pö om pö, kanske en tass om dagen. Bara gör det, iskallt utan prat.
Publicerat Maj 25, 200917 yr Lägg valpen endera i korgen på rygg eller så sätter du dig och lägger hunden på rygg mellan benen på dig. Och som Vicks sa, utan svammel.. Ta ett rejält tag i valpen så den verkligen ger sig. Det är ingen ide att klippa medans den spjärnar emot.. Du måste först "vinna" och sen klippa. Jag har aldrig provat att klippa en hund stående, det blir så lätt för hunden att göra motstånd då..? Viktigast av allt, Extremt berömm och godis då hon varit lugn och du fått klippa.
Publicerat Maj 25, 200917 yr Författare tack för era tips! "Tvångsmys" blir till att testas ! hmm har aldrig provat att klippa en hund som ligger på rygg...?? kanske värt att prova... har alltid klippt hundarna ståendes om man tänker sig som en hovslagare fast jag har hunden ståendes mellan mina ben. En tass om dagen har vi kört sen hon kom hem allt för att vänja henne så mycket som möjligt... Får väll helt enkelt testa lite olika metoder men hon slipper inte hundan om jag så har rivmärken över allt
Publicerat Maj 25, 200917 yr Jag skulle börjat om från början med vovven. Börjat med att sätta sej på golvet med nått gott som hunden verkligen gillar. Börjat med att locka in hunden och berömma sen få hunden att lägga sej med dej på golvet och berömma det. När du fått hunden att ligga lugnt med dej börja ta i tassen och beröm, allteftersom hunden blir mindre berörd av att du tar i tassen börjar du hålla i den längre och längre och inte glömma bort beröm och lite gott. Poängen är att bryta ner kloklippningen i små delmoment för att slutgiltligen nå målet med att klippa klor utan tvång lr obehag. Jag har gjort så med mina hundar och när jag sätter mej på golvet med kloklippen så har jag 3 hundar i knät som tävlar om att vara först
Publicerat Maj 25, 200917 yr ... har alltid klippt hundarna ståendes om man tänker sig som en hovslagare fast jag har hunden ståendes mellan mina ben. Kloklippningen på min grandis skedde på hovslagarens vis, han var stor som en kalv så det funkade bäst. Vorstern lägger jag på rygg och klipper sittandes, han är van det sedan valptiden och blir väldigt avslappnad av det. Har klippt i pulpan en gång så det pumpade blod, han brydde sig inte ens.
Publicerat Maj 25, 200917 yr Författare Kloklippningen på min grandis skedde på hovslagarens vis, han var stor som en kalv så det funkade bäst. Vorstern lägger jag på rygg och klipper sittandes, han är van det sedan valptiden och blir väldigt avslappnad av det. Har klippt i pulpan en gång så det pumpade blod, han brydde sig inte ens. då ska jag ta o prova det! alltså klippa när hunden ligger på rygg inte att klippa i pulpan ska ta o träna det lite mer i dag då jag är hemma med sonen som är sjuk nu sover han gott i sin säng men en annan känner sig helt färdig då natten inte har gett mycket sömn och nu kan man inte sova heller för då är det en fyrbent som kallar på uppmärksamhet hon ska få en stunds bus nu men sen får hon allt koppla av med flocken...
Publicerat Maj 25, 200917 yr Kloklippningen på min grandis skedde på hovslagarens vis, han var stor som en kalv så det funkade bäst. Vorstern lägger jag på rygg och klipper sittandes, han är van det sedan valptiden och blir väldigt avslappnad av det. Har klippt i pulpan en gång så det pumpade blod, han brydde sig inte ens. Det säger mer om ras/hund mer än något annat, jag prenumerar på lösningen med tvångsmys och att man får hunden att underkasta sig innan man klipper. Att avdramatisera det hela är viktigt säger jag som inte äger hund men levt med den hela livet. /Christian
Publicerat Maj 25, 200917 yr då ska jag ta o prova det! alltså klippa när hunden ligger på rygg inte att klippa i pulpan ska ta o träna det lite mer i dag då jag är hemma med sonen som är sjuk nu sover han gott i sin säng men en annan känner sig helt färdig då natten inte har gett mycket sömn och nu kan man inte sova heller för då är det en fyrbent som kallar på uppmärksamhet hon ska få en stunds bus nu men sen får hon allt koppla av med flocken... Jag har kört detta med att ligga avslappnad på rygg sedan valptiden, som en kombination av avkoppling- och ledarskapsövning. Har den sortens hund som krävt det, han är hård och högtempad och hade lätt blivit svårhanterlig annars. (dressyrmässigt är vi långt ifrån perfekta tycker säkert många, jag gör så gott jag kan och vill ha en levande hund - inte kuvad) Är inte så mycket för att diskutera "ledarskapshandlingar" på nätet, då det lätt kan missförstås, och vill klämma in att jag inte dänger omkull hunden våldsamt och får undergivna signaler (inte i det här läget i all fall, om det hänt någon gång är en annan femma ) utan det sker snabbt och bestämt, utan kamp. Har haft otroligt stor nytta av detta. Min hund kan idag - i alla lägen - läggas på rygg mellan mina knän och bli slapp i kroppen, helt okomplicerat och utan att bli låg. Suverän grej för oss, sedan kanske det inte fungerar lika bra för alla. Tjorvigt inlägg *trött* men du kanske förstår ungefär vad jag menar i alla fall.
Publicerat Maj 25, 200917 yr Har alltid lagt valpen på rygg i mitt knä och klippt. Spjärnar den emot så bara håll den kvar i ryggläge . Den ger sig. Skrik o skäll inte utan bara håll den kvar. När den lugnat ner sig så klipper man. Detta gör jag med de valpar jag föder upp från 3 veckors ålder. Har aldrig hört att mina valpköpare har problem med att klippa klor.
Publicerat Maj 25, 200917 yr Det säger mer om ras/hund mer än något annat,jag prenumerar på lösningen med tvångsmys och att man får hunden att underkasta sig innan man klipper. Att avdramatisera det hela är viktigt säger jag som inte äger hund men levt med den hela livet. /Christian Absolut rasadekvat!