Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

träna valpen med fågellukt!

Featured Replies

Publicerat

ja som titeln säger, när börjar ni låta valpen lukta på fågellukt, typ vingar osv??

beskriv gärna hur ni gör och hur långa pass samt ålder på valp mm

Publicerat

Fågelvingar presenterade vi tidigt, när valpen gjort sig hemmastadd och börjat landa i sin nya värld. Läckert att se hur starkt de nedärvda anlagen är!

T.ex. provade vi fästa en fågelvinge i tråden på ett fiskespö, låta den glida på marken - stanna - och "flyga upp" när valpen gick efter. Ögonen tåras när lillvalpen stramar upp och står! :lol::huh:

Annat vilt fick han bekanta sig med succesivt, minns att jag lade ut allt möjligt här och där när vi började traska i skogen, han fick själv "upptäcka" det. Svårt att minnas i vilken ålder, lite skrämmande vad man glömmer på två och ett halv år. :lol:

Publicerat
  • Författare
Fågelvingar presenterade vi tidigt, när valpen gjort sig hemmastadd och börjat landa i sin nya värld. Läckert att se hur starkt de nedärvda anlagen är!

T.ex. provade vi fästa en fågelvinge i tråden på ett fiskespö, låta den glida på marken - stanna - och "flyga upp" när valpen gick efter. Ögonen tåras när lillvalpen stramar upp och står! :D:D

Annat vilt fick han bekanta sig med succesivt, minns att jag lade ut allt möjligt här och där när vi började traska i skogen, han fick själv "upptäcka" det. Svårt att minnas i vilken ålder, lite skrämmande vad man glömmer på två och ett halv år. :D

Jag lät valpen nosa på en tjädertupp från toppjakten och det gillade hon,började riva i den direkt -_-

Ska göra som du gjort med fiske spöet tror d kan vara kul för valpen.

Publicerat

Jag tror att man ska låta valpen klimatisera sig i hemmet under ett tid. En del hundar behöver inte mer än några dagar & andra veckor. Men då man anser att hunden känner sig trygg & vet att den har kommit "hem" så har jag presenterat fågel/fågelvinge för den. Direkt hunden fått storleken för att orka vistas i skogen utan att snubbla benen av sig då den springer i lingonriset så har jag dragit spår med fågel, som jag ganska omgående insätter en apport på. Det är sjukt att se hur fort dom verkligen förstår vad dom är ämnade till...

Publicerat
  • Författare

ja då har hon apporterat sin första fågel ;) Valpen bökade runt i lång gräset vid husväggen och kommer fram med en rejäl sparv i munnen som hon stolt kommer fram å visar upp..Kul att se en 10veckors valp så ivrig :lol:

• 2 weeks later...
Publicerat

Kolla gärna in tråden som Ella startade: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=13491. En del bra tipps.

Jag rekommenderar Anders Landins bok "Från valp till färdig fågelhund" och även hans filmer.

Publicerat

Håller med om att Landins valp film är jätte bra! Ska köra mer så med nästa valp. Glöm aldrig att fågel ska vara kul!

• 1 month later...
Publicerat
Håller med om att Landins valp film är jätte bra! Ska köra mer så med nästa valp. Glöm aldrig att fågel ska vara kul!

Jag har Sten Christofferssons bok Dressyr & Jakt, någon som läst båda: är det någon skillnad?

Har oxå en 11v valp (Braque Francais) som vi presenterar lite nya miljöer/situationer för... Här en kyckling som får närkontakt, men har även testat med fasankyckling från frysen som han "apporterade" och fick smaka på. Tömde frysen i vintras så jag är lite tom på vingar

Har märkt hur svårt det är att lägga prestige åt sidan, låta honom leka och känna på fågel/vilt och upptäcka hur kul det är. Vill ju gärna testa att lägga på ngt kommando, men får bita mig i tungan varenda gång. Tänka kul, kul, kul.

Höja ribban kan man göra resten av hans liv... ;)

post-2419-1248265158_thumb.jpg

Publicerat

Vem behöver en vinge?

Svågern tog ett metspö med ett drag och vevade ut någon meter framför valpen, resultatet blev knallstånd :-D

post-2419-1248416456_thumb.jpg

Fler bilder här: ståndaktig bildsekvens