Publicerat Maj 25, 200916 yr Nu har jag bestämt mig, det ska bli en Tax. Men jag behöver hjälp. Lite bakgrundsinfo först: Jag och min gubbe har nu två st stövare men harjakten är mest gubbens intresse. Jag är mer för älg och rådjursjakten. Så nu ska jag skaffa mig min första rådjurshund :-) Har stått i valet och kvalet mellan en Basset Artesien eller Korthårig Tax. Men nu har jag bestämt mig för att det blir en tax så nu kommer vi till det svåra och det är att hitta rätt valp såklart. Skulle bli jätteglad för lite tips på uppfödare som har valpar leveransklara nu eller på gång i sommar. Det som är viktigt för mig är: *Skallet. Jag vill ha ett bra skall helt enkelt, har jagat med flera "bjäfsar" som inte hörs någonting och då förlorar jakten mycket av sin tjusning tycker jag. *Självklart jakten i sig, men det behöver jag väl inte säga... *Jag vill att det ska vara en trevlig individ då vi har våra hundar inne och de är en del av familjen. *Det kommer troligen bli jaktprov osv framöver så det vore roligt om man kunde ha en god kontakt med uppfödaren och att de är intresserade av att följa sina valpar. * En annan viktig sak och det är såklart det här med hälsan... Kan man så mycket som möjligt gardera sig från diskbråck genom vilken avelslinje man väljer så gör jag såklart det. Hur är det med det egentligen? *Vi bor i Småland, mitt emellan Värnamo och Alvesta, självklart är det en fördel om det inte är så långt härifrån men det är inte viktigast. Vår ena stövare köpte vi långt upp i norrland. Har ni några tips och råd så fram med dem! Tackar på förhand. /Charlotte
Publicerat Maj 25, 200916 yr Nu har jag bestämt mig, det ska bli en Tax. Men jag behöver hjälp. Lite bakgrundsinfo först:Jag och min gubbe har nu två st stövare men harjakten är mest gubbens intresse. Jag är mer för älg och rådjursjakten. Så nu ska jag skaffa mig min första rådjurshund :-) Har stått i valet och kvalet mellan en Basset Artesien eller Korthårig Tax. Men nu har jag bestämt mig för att det blir en tax så nu kommer vi till det svåra och det är att hitta rätt valp såklart. Skulle bli jätteglad för lite tips på uppfödare som har valpar leveransklara nu eller på gång i sommar. Det som är viktigt för mig är: *Skallet. Jag vill ha ett bra skall helt enkelt, har jagat med flera "bjäfsar" som inte hörs någonting och då förlorar jakten mycket av sin tjusning tycker jag. *Självklart jakten i sig, men det behöver jag väl inte säga... *Jag vill att det ska vara en trevlig individ då vi har våra hundar inne och de är en del av familjen. *Det kommer troligen bli jaktprov osv framöver så det vore roligt om man kunde ha en god kontakt med uppfödaren och att de är intresserade av att följa sina valpar. * En annan viktig sak och det är såklart det här med hälsan... Kan man så mycket som möjligt gardera sig från diskbråck genom vilken avelslinje man väljer så gör jag såklart det. Hur är det med det egentligen? *Vi bor i Småland, mitt emellan Värnamo och Alvesta, självklart är det en fördel om det inte är så långt härifrån men det är inte viktigast. Vår ena stövare köpte vi långt upp i norrland. Har ni några tips och råd så fram med dem! Tackar på förhand. /Charlotte Kennel Bargos ligger väll i dina krokar . http://bargoskennel.just.nu/ Mvh....
Publicerat Maj 26, 200916 yr Kennel Bargos ligger väll i dina krokar . http://bargoskennel.just.nu/ Mvh.... Bargos har väl bara strävhår??? /P
Publicerat Maj 26, 200916 yr Nu har jag bestämt mig, det ska bli en Tax. Men jag behöver hjälp. Lite bakgrundsinfo först:Jag och min gubbe har nu två st stövare men harjakten är mest gubbens intresse. Jag är mer för älg och rådjursjakten. Så nu ska jag skaffa mig min första rådjurshund :-) Har stått i valet och kvalet mellan en Basset Artesien eller Korthårig Tax. Men nu har jag bestämt mig för att det blir en tax så nu kommer vi till det svåra och det är att hitta rätt valp såklart. Skulle bli jätteglad för lite tips på uppfödare som har valpar leveransklara nu eller på gång i sommar. Det som är viktigt för mig är: *Skallet. Jag vill ha ett bra skall helt enkelt, har jagat med flera "bjäfsar" som inte hörs någonting och då förlorar jakten mycket av sin tjusning tycker jag. *Självklart jakten i sig, men det behöver jag väl inte säga... *Jag vill att det ska vara en trevlig individ då vi har våra hundar inne och de är en del av familjen. *Det kommer troligen bli jaktprov osv framöver så det vore roligt om man kunde ha en god kontakt med uppfödaren och att de är intresserade av att följa sina valpar. * En annan viktig sak och det är såklart det här med hälsan... Kan man så mycket som möjligt gardera sig från diskbråck genom vilken avelslinje man väljer så gör jag såklart det. Hur är det med det egentligen? *Vi bor i Småland, mitt emellan Värnamo och Alvesta, självklart är det en fördel om det inte är så långt härifrån men det är inte viktigast. Vår ena stövare köpte vi långt upp i norrland. Har ni några tips och råd så fram med dem! Tackar på förhand. /Charlotte Du har kommit fram till ett bra val när du väljer en korthårstax (skämt å sido, är själv uppväxt med strävhår men har nu korthår). Kolla på Taxklubbens hemsida under valpannonser och sök efter de som har titeln SJ(D) (svensk drevchampion) i många led bakåt så har du nog en stor chans att få en duktigt jakthund. Sen är nog resten upp till hundföraren om hunden blir till något, har sett många hundar med fina stamtavlor men som tyvärr har en hunförare som inte KAN hantera hundens egenskaper. Läs igenom detta så har du lite hjälp på traven http://www.taxklubben.org/Injagnigsrad_olle%20lundberg.htm Lycka till och låt oss få läsa om era bravader senare! /P
Publicerat Juni 5, 200916 yr Hej igen. Tack för all er hjälp. Nu är det bestämt och jag hämtar hem min nya valp imorgon. SPÄNNANDE!! /Charlotte
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Men då vill vi se bilder på valpen! : ) Vart kommer valpen i från för kennel? Mvh Jonas