Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Carl Zeiss Conquest 3 - 9x40

Featured Replies

Publicerat

Hej igen!

Som några av er vet så sonderar jag kikarsiktesterrängen för fullt. Ovansående Zeiss Conquest kan köpas för 5400kr via PNJakt. Vad är detta för Kikarsikte? är det något att satsa på? Själv känner jag inte till Conquest serien är det nån lågbudget kikare från Zeiss eller?

Tacksam för lite input!!

Vi hörs!

Publicerat

Budget eller USA-komersialiserad välj din egen benämning.

en sådan conquest som du tittar på är en mycket trevlig tub till ett rimligt pris,

en god vän till mig har en och ja som det heter, den gör god tjänst ovanpå hans 1600.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ok, hur står sig conquest i förhållande till leopold i samma prisklass (typ VX II) då det gäller optisk kvalitet, hållbarhet och garantier?

Fasen, vad val av sikte är svårt. Nyss hade jag bara två märken att välja på Leopold VX II och Nikon Monarch III......

Publicerat
Ok, hur står sig conquest i förhållande till leopold i samma prisklass (typ VX II) då det gäller optisk kvalitet, hållbarhet och garantier?

Fasen, vad val av sikte är svårt. Nyss hade jag bara två märken att välja på Leopold VX II och Nikon Monarch III......

Nikon Monarch III

conquest

Leopold VX II

Så skulle min lista se ut, oaktat att jag älskar Zeiss, Nikon har mera pang för pengarna enligt vad jag har läst, Conquest har sina egna kvaliteér bland annat att det är i rätt storlek och ganska "nätt",

Leupold trots at det är skottfast och tål stryk hamnar sist för att jag helt enkelt inte gillar dem, detta trots att jag har en Mark 4 till min 22:a.

Kontentan är att dessa tre sikten har lite olika för och nackdelar, vikt, storlek och andra egenskaper, välj ett eller prova dig runt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

ja, det känns som jag hela tiden kommer tillbaka till Nikon Monarch III. Verkar vara ett mycket prisvärt alternativ och optiskt så duger det absolut till den jakt jag kommer att bedriva. Det enda som känns lite osäkert är hållbarheten i dessa kikare, men jag antar att även den är bra. Är det någon som vet om Nikon ger livstidsgaranti(30år) på sina kikarsikten?

Publicerat
ja, det känns som jag hela tiden kommer tillbaka till Nikon Monarch III. Verkar vara ett mycket prisvärt alternativ och optiskt så duger det absolut till den jakt jag kommer att bedriva. Det enda som känns lite osäkert är hållbarheten i dessa kikare, men jag antar att även den är bra. Är det någon som vet om Nikon ger livstidsgaranti(30år) på sina kikarsikten?

Jepp, de har 30-års garanti. ;)

http://www.handladigitalt.se/nikon-3510x50...kte-p-3539.html

Publicerat

conquest är licens tilverka i mexiko.optik kommer ändo from carl zeiss och garanti är samma som alla zeiss har 30år.säkert pris värdan tub.

Publicerat

För att citera optikansvarig Cris Farris på SWFA;

"The SOS glass is the same glass as the conquest just cut different because of the tube dimensions and spacing in the rilfe scope. Conquest uses the same schott glass and MC coating as the Z/MZ series.

Saworvski and Kahles both get their glass from glass works in Germany ( same place ziess gets glass )."

Har ALDRIG hört talas om att Conquest serien skulle vara ihopsatt i något annat land än USA???

Publicerat
För att citera optikansvarig Cris Farris på SWFA;

"The SOS glass is the same glass as the conquest just cut different because of the tube dimensions and spacing in the rilfe scope. Conquest uses the same schott glass and MC coating as the Z/MZ series.

Saworvski and Kahles both get their glass from glass works in Germany ( same place ziess gets glass )."

Har ALDRIG hört talas om att Conquest serien skulle vara ihopsatt i något annat land än USA???

jag tror att de "sanna" uttrycket är assembled in the US, dvs slutmontering sker där, har läst skrönor om allt från att det är bara etiketten, som därtill ofta sitter på sned på dessa som går på till att det frågan om att man gör all montering där.

Svårt att veta, frågan är vilken betydelse det har?

Jag skiter i vilket, hade jag haft behovet hade det lätt kunnat löst med en conquest i rätt storlek.

/Christian

Publicerat

Vad jag hört ryktas sätts Conquest ihop i USA med gamla tyska maskiner från Wetzlar, glas och tub skulle vara från Tjeckien (Meopta?) och mekaniken från Tyskland..Att det sedan de facto är så vet jag dock inte..

Publicerat
  • Författare

Tack för alla inlägg/synpunkter. Jag har nu snävat ner mitt val till Conquest 3-9 x 40 eller Nikon Monarch III 2,5-10 x 42. Eftersom jag är nybliven jägare med mycket begränsade kunskaper inom optik etc så undrar jag helt enkelt hur mycket mer "allround" är Nikon än Zeissen (med tanke på objektivstorlek och förstoringsspann)?

Jag kommer framförallt att använda bössan till klövviltsjakt, kanske är viktigt info..

Eventuellt så kommer jag även att jaga toppfågel någon gång per år, är 9ggr förstoring ok då?

Tack för hjälpen!

Publicerat
Tack för alla inlägg/synpunkter. Jag har nu snävat ner mitt val till Conquest 3-9 x 40 eller Nikon Monarch III 2,5-10 x 42. Eftersom jag är nybliven jägare med mycket begränsade kunskaper inom optik etc så undrar jag helt enkelt hur mycket mer "allround" är Nikon än Zeissen (med tanke på objektivstorlek och förstoringsspann)?

Jag kommer framförallt att använda bössan till klövviltsjakt, kanske är viktigt info..

Eventuellt så kommer jag även att jaga toppfågel någon gång per år, är 9ggr förstoring ok då?

Tack för hjälpen!

Jag skulle välja Conquest av dessa två, 9x är väl inte optimalt för toppjakt men ska det bara jagas några gånger per vinter tycker jag det är helt OK.

Publicerat

Har haft en sån glugg du pratar om. Tyckte det var ett kanonsikte.

Publicerat

Har ägt 2 st Conquest i 3,5-10*50 och var grymt nöjd. Monterade på en CG3000 och bössan kändes kanonsmidig med denna monterad. Anledningen till att jag ägt 2 är att när jag köpte det första fanns inte RM4 tillgängligt så det blev RM20/Z-plex vilket kändes lite tunnt. Bytte sedan till RM4.

Optiken som sådan kändes perfekt !!

Publicerat
  • Författare

Tack för hjälpen!

Ok, ska fundera/vela lite till mellan nikon och Zeiss ^_^ Nästa fråga gäller kikarmontage. Jag tänker mig ett fast montage.(bössan är en sako 75 s/s) Har fått ett pris på Sako optilock fästen för 1900Kr (låter dyrt eller?) Måste man köpa originalfästen eller finns det alternativ. Ska man satsa på ringmontage eller behöver man köpa baser också?

Ja, som ni hör så är frågorna många! Och jag föredrar att fråga er framför handlare som naturligtvis vill sälja på nybörjarn det dyraste som finns!!

vi hörs!

Publicerat

Det sämsta stället att snåla är med fästen och till Sako är det nog ändå viktigare med bra fästen då deras lösning är lite udda. Tycker du skall satsa på optilock med baser och visst låter 1900 dyrt om det inte är QR kolla med http://www.torsbohandels.com/

Publicerat
Ok, ska fundera/vela lite till mellan nikon och Zeiss :huh: Nästa fråga gäller kikarmontage. Jag tänker mig ett fast montage.(bössan är en sako 75 s/s) Har fått ett pris på Sako optilock fästen för 1900Kr (låter dyrt eller?) Måste man köpa originalfästen eller finns det alternativ. Ska man satsa på ringmontage eller behöver man köpa baser också?

Ja, som ni hör så är frågorna många! Och jag föredrar att fråga er framför handlare som naturligtvis vill sälja på nybörjarn det dyraste som finns!!

vi hörs!

Det finns warnes stålfästen på vapen&skytte till bättre pris än 1900:- jag har själv ett par och mina har fungerat klockren, inte världens snyggast fäste kanske men väl fungerande.

Mvh jocke

Publicerat

Hej

Jag var in på vapen&skyttes hemsida och kollade priserna på warne fästet dom ville ha 480:- för dom. Vet dock inte om det är per par eller om det är styckepris per ring.

Mvh jocke

Publicerat

Tycker du ska satsa på optilock med baser, för byter du kikarsikte någongång behöver du i värsta fall bara byta ringarna. Priset på 1900 är nog normalt med baser och ringar, men du kan hitta absolut hitta billigare ställen än så..

Fördelen med ringmount är ju iofs att det blir enklare att montera(inte för att det är särskilt svårt med bas+ring heller).

Sakobössa=sakofästen tycker jag allt..