Publicerat Maj 26, 200917 yr En av fyra 60-70 kilos grisar påskjutna. De spårade med en bayrare ca 300 m men det verkade som alla grisarna höll ihop. Mörkt blod, de hade hittat en leverbit oxå. De släppte bayraren som for iväg men bara 100talet meter men det hände inget. Föraren misstänker att jycken fegade, grisen va tydligen i närheten enl laikan Raija som senare löste uppgiften. De ringde runt o försökte få tag på annan hund. Jag va o är på jobbet o kunde inte hjälpa till förren efter 8 idag. Fick tag på Rajas husse som va ute o sköt grisen på stånd efter 30 min för Raja o en unghund, kännder inte igen namnet på den andra jycken så jag undrar om han shoppat ny... Än kan legenden Raija visa vart skåpet ska stå Fick SMS 01.51 "Grymt bra jakt... sköt den e trettio min ståndskall för sonny och raija." Möjligt att Bayraren heter Sonny, är en hane iallafall. Får väl reda på det under dagen. Va visst mer magskott, men levern va träffad oxå. Skönt att grisen slapp lida onödigt länge, även om jag tycker att jag o svarten kunde fått va med..snyft...
Publicerat Maj 26, 200917 yr Ska komma ihåg det här inlägget när det är november och regnet öser ner i lagom varm temperatur Legenden låter som en gammal hund men hon gör verkligen ett bra jobb och är säker, svarten är lyckligt ovetande om nattens bravader och det är väl bara åka på fest eller bjuda hem några så har du ett eget eftersök
Publicerat Maj 26, 200917 yr Författare Ska komma ihåg det här inlägget när det är november och regnet öser ner i lagom varm temperatur Legenden låter som en gammal hund men hon gör verkligen ett bra jobb och är säker, svarten är lyckligt ovetande om nattens bravader och det är väl bara åka på fest eller bjuda hem några så har du ett eget eftersök Sant! Legenden är väl på sitt 10-11:te år nu, bortåt 150 grisar på Raijas skottlista. Säker som få när kontakten med grisen väl är etablerad. Lite kul kuriosa... husse tyckte att Raija kunde få lite fritt liv nu när hon va så gammal o gå få lös på gården lite jämt. Bör ju inte ställa till nått med den åldern... Efter 4,5 timmes nattligt ståndskall på gris bakom ladugården så insåg husse att hon nog bör va under kontroll ännu...
Publicerat Maj 26, 200917 yr Sant!Legenden är väl på sitt 10-11:te år nu, bortåt 150 grisar på Raijas hennes lista. Säker som få när kontakten med grisen väl är etablerad. Lite kul kuriosa... husse tyckte att Raija kunde få lite fritt liv nu när hon va så gammal o gå få lös på gården lite jämt. Bör ju inte ställa till nått med den åldern... Efter 4,5 timmes nattligt ståndskall på gris bakom ladugården så insåg husse att hon nog bör va under kontroll ännu... 8+ brukar jag släppa lite på reglerna för jyckarna, men att låta de gå runt och göra som de vill kanske var lite väl mycket frihet för en sån hund, men hon trivdes.
Publicerat Maj 26, 200917 yr Skönt att det gick bra för dom, även om du inte fick vara med Rajja verkar helt klart vara en hund utöver det vanliga, kul. Trimma in svarten nu så ska du se att han är nästa generations legend. /Lasse
Publicerat Maj 26, 200917 yr Förbannade arbete. Kan de inte lära sig att jaga när du är ledig. Man blir ju förtvivlad när man missar ett sånt läge. Lät som ett fint läge att få släppa unghunden. Hade garanterat släppt Funny om det varit jag.
Publicerat Maj 26, 200917 yr Författare Förbannade arbete. Kan de inte lära sig att jaga när du är ledig. Man blir ju förtvivlad när man missar ett sånt läge. Lät som ett fint läge att få släppa unghunden. Hade garanterat släppt Funny om det varit jag. Exakt..
Publicerat Maj 26, 200917 yr Författare Ok har fått svar på vem Sonny är... Efter förra säsongens slutfiasko så va han tvungen o ha en namnbytningscermoni... Hans ena unghundsjämte Karhu heter numera Sonny... vilket jycken själv ska gilla enl uppgift. Killen är inte lite knasig
Publicerat Maj 26, 200917 yr Ok har fått svar på vem Sonny är...Efter förra säsongens slutfiasko så va han tvungen o ha en namnbytningscermoni... Hans ena unghundsjämte Karhu heter numera Sonny... vilket jycken själv ska gilla enl uppgift. Killen är inte lite knasig Kärt barn har många namn /Lasse
Publicerat Maj 26, 200917 yr Kärt barn har många namn /Lasse Brukar vara så... fast till sist brukar det oftast bli hundjävel...
Publicerat Maj 26, 200917 yr Författare Haft ett snack med Kalle nu. Grisen va lågt och snett buksjuten, kulan ut mitt i grisen. Raija letade upp den lös efter att gått bakspåret till åteln o sen tillbaka. Lät först som om grisen va död men sen ökade intensititen på skallen. Då släppte han Sonny före detta Karhu jämthane på 2 år som anslöt direkt. Grisen va rejält förbannad och gjorde utfall på utfall första 20 minuterna. Sen var den rätt upptagen med hundarna så han kunde gå in o avsluta rätt enkelt på kort håll. Som han sa, med 2 hundar på så är det skott rakt ner i marken som gäller. Typ nästan skjuta sig i foten... Kräver en hel del rutin med 2 hundar, inte gärna mer än ett skott i taget osv. Blir lätt riskfyllt om man ska kasta på fler skott i snabb följd. En av anledningarna att han döpte om Kharu va att hundj-vlen inte lyssnade på det namnet... Småläningar o R ni vet... blev väl mer kahu... Va fan vill du heta då? frågade han. -SONNY! provade han med o då viftade jämten på svansen o så va det avgort..
Publicerat Maj 26, 200917 yr Va fan vill du heta då? frågade han.-SONNY! provade han med o då viftade jämten på svansen o så va det avgort.. Kul som faen .
Publicerat Maj 26, 200917 yr Haft ett snack med Kalle nu.Grisen va lågt och snett buksjuten, kulan ut mitt i grisen. Raija letade upp den lös efter att gått bakspåret till åteln o sen tillbaka. Lät först som om grisen va död men sen ökade intensititen på skallen. Då släppte han Sonny före detta Karhu jämthane på 2 år som anslöt direkt. Grisen va rejält förbannad och gjorde utfall på utfall första 20 minuterna. Sen var den rätt upptagen med hundarna så han kunde gå in o avsluta rätt enkelt på kort håll. Som han sa, med 2 hundar på så är det skott rakt ner i marken som gäller. Typ nästan skjuta sig i foten... Kräver en hel del rutin med 2 hundar, inte gärna mer än ett skott i taget osv. Blir lätt riskfyllt om man ska kasta på fler skott i snabb följd. En av anledningarna att han döpte om Kharu va att hundj-vlen inte lyssnade på det namnet... Småläningar o R ni vet... blev väl mer kahu... Va fan vill du heta då? frågade han. -SONNY! provade han med o då viftade jämten på svansen o så va det avgort.. Den mannen skulle jag vilja träffa. Han verkar ha en skön inställning. Kan riktigt se honom framför mig, när han dök upp direkt från festen med Raija i koppel.
Publicerat Maj 26, 200917 yr Författare Den mannen skulle jag vilja träffa. Han verkar ha en skön inställning. Kan riktigt se honom framför mig, när han dök upp direkt från festen med Raija i koppel. HE, he.. om vi tänker på samma gång så va det bror hans som kom i taxi i finkostym o lågskor med ciggen i mungipan. Möjligt att du redan träffat Kalle. Han va på hundutställning, SÄK antar jag med nån av jämthanarna för nån vecka sen. De måste varit j-vligt underhållande... Killen har alldrig varit på dylig tillställning. Moraliskt stöd i form av far, bror och flickvänner o så åkte han nog i bilen med Stanli, älghundsdommare för att få veta ALLT om tips o råd ang utställning. Enl. annan polare så gick det inte prata med kalle, antagligen våldsamt nervös.. Fräste åt allt o alla så fort nån försökte snacka med honom Är Kalle tyst mer än 1,5 sekunder så är det nått allvarligt...maken till munläder finns inte i landet... Brukar va omtyckt av passare för killen talar om över radion ,varenda steg han tar o var hunden pysslar med vilka träd han ser, om han bytt kallingar o va de nu är.. Bröderna har nu 6 spetsar o 2 korthårsvorstrar... Sista köpet är en laikahane från Goliat. Kalles bror som köpt o döpt laikan till "ställarn" vilket deras far tycker är så fult namn så han kallar jycken för "stefan" Vilket givet generarar att alla kommer kalla jycken för stefan utom husse.
Publicerat Maj 27, 200917 yr HE, he.. om vi tänker på samma gång så va det bror hans som kom i taxi i finkostym o lågskor med ciggen i mungipan.Möjligt att du redan träffat Kalle. Han va på hundutställning, SÄK antar jag med nån av jämthanarna för nån vecka sen. De måste varit j-vligt underhållande... Killen har alldrig varit på dylig tillställning. Moraliskt stöd i form av far, bror och flickvänner o så åkte han nog i bilen med Stanli, älghundsdommare för att få veta ALLT om tips o råd ang utställning. Enl. annan polare så gick det inte prata med kalle, antagligen våldsamt nervös.. Fräste åt allt o alla så fort nån försökte snacka med honom Är Kalle tyst mer än 1,5 sekunder så är det nått allvarligt...maken till munläder finns inte i landet... Brukar va omtyckt av passare för killen talar om över radion ,varenda steg han tar o var hunden pysslar med vilka träd han ser, om han bytt kallingar o va de nu är.. Bröderna har nu 6 spetsar o 2 korthårsvorstrar... Sista köpet är en laikahane från Goliat. Kalles bror som köpt o döpt laikan till "ställarn" vilket deras far tycker är så fult namn så han kallar jycken för "stefan" Vilket givet generarar att alla kommer kalla jycken för stefan utom husse. Jaså var det brodern som gjorde det, då hade jag missförstått det. Lika kul i vilket fall. Jag var ju i Torne, men den cirkusen måste jag missat. Hade varit kul att se. Måste låta kul om de släpper Stefan och Sonny ihop. Kan nog bli en del roliga kommentarer då.