Publicerat Maj 26, 200916 yr Svärföräldrarna är inne på sin andra cairnterrier för tillfället, och även om den nuvarande är mer knähund så lär den första ha varit något av en fighter med ett viltintresse bara överträffat av dess envishet. Nyfiken som jag är började jag kolla upp rasen lite, och vad som är klart är att den har sin bakgrund som rena grythundar, medan de på senare år blivit familjejyckar. Rasföreningen så påstår att de hör till de terriers som har mest av det ursprungliga terrier lynnet kvar (men det påstår väl de flesta rasklubbar ), och jag vet att det regelbundet ordnas prov i konstgryt. Nu undrar jag då om det finns jagande cairns kvar? Inte bara familjevovvar som springer i trätunnlar, utan riktiga jakthundar. Någon som vet/själv har erfarenhet av en?
Publicerat Maj 26, 200916 yr Titter man på koiranet så är det en som gjort lådprov i Finland 2008 och en 2009, 2005-2007 inga prov så det är nog väldigt få. Inga jaktprov finns registrerade, MEN det kan ju finnas någon som jagar med dem ändå. /Micke, ursprungligen Pampasbo
Publicerat Juni 4, 200916 yr En f.d. flickvän hade en Cairnterrier, ful som stryk men drev rådjur som en fullblodsdrever...
Publicerat Juli 10, 200916 yr Jag har erfarenhet av ett flertal genom att en anhörig har uppfödning. Har haft hand om en tik själv i ett år. Det är nog inte helt ovanligt att de driver rådjur så smått, och skallar vid synkontakt. Det gör den som vi hade. Dock har de inget sök och är knappast brukbara som jakthundar annat än där vilttätheten är mycket hög. Ursprungligen var de inte renodlade grythundar, utan ett helt koppel släpptes vid jakt på utter och dylikt. Cairn betyder stenröse på gaeliska. Tiken vi hade letade mycket riktigt upp mink i gryt någon gång.