Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lånelicens funderingar

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag tog min examen i Feb, men har på grund av brist på tid inte kommit längre än så. Nu börjar tiden finnas och jag har en del funderingar som jag hoppas få besvarade.

Hur fungerar det med lånelicens? min sambos farfar har vapen men jagar inte så mycket pga ålder om jag skaffar lånelicens kan jag då själv åka ut till honom och låna bössor för träningsskytte för att sedan lämna tillbaka dem hos honom?

Jag har i dag inget vapenskåp hemma så förvaring hemma fungerar inte, vad jag förstått behövs inte det för lånelicens?

Mitt dilemma är att jag vill jaga innan jag bestämmer mig för att satsa fullt men då vill jag ha träna ordentligt innan jag ger mig ut för att jaga också.

Hoppas att någon kan hjälpa mig reda ut begreppen..

/Björn

Publicerat

Hej!

Du behöver vapenlånetillstånd från polisen samt ett vapenlåneintyg från den du lånar av för att kunna låna vapen självständigt. Dessutom behöver du ett säkerhetsskåp om du skall förvara det själv under lånetiden. Om du bara åker fram och tillbaka till skjutbanan och vapnet skall förvaras hemma hos ägaren så behöver du naturligtvis inget skåp.

Mvh

Publicerat
Hej

Jag tog min examen i Feb, men har på grund av brist på tid inte kommit längre än så. Nu börjar tiden finnas och jag har en del funderingar som jag hoppas få besvarade.

Hur fungerar det med lånelicens? min sambos farfar har vapen men jagar inte så mycket pga ålder om jag skaffar lånelicens kan jag då själv åka ut till honom och låna bössor för träningsskytte för att sedan lämna tillbaka dem hos honom?

Hoppas att någon kan hjälpa mig reda ut begreppen..

/Björn

Här har du en bra tråd även om det är knöligt att läsa lagtexten. Gå ned till inlägg 10.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...p;hl=lånelicens

Så du kan gå på det Mr Fiberclass knappat in ovan.

Möjligen bör det tilläggas att du får max låna i 2 veckor åt gången o med viss tid mellan lånetillfällena.

Så det kommer du nog snart att tröttna på ;)

Publicerat

Tänkte låna den här tråden då jag också har en fråga angående lån av vapen.

Jag äger inga egna vapen och jag har för tillfället ingen möjlighet att köpa några, dock har jag möjlighet att låna vapen av min "sambo". Han har två klass 1-studsare varav en är den jag använde på skjutträningen inför jägarexamens skjutprov. Om jag skulle bli medbjuden på jakt så skulle jag kunna låna den.

Låt oss för enkelhets skull säga att jag har lånetillstånd och andra intyg fixade. Om jag nu skulle bli medbjuden på jakt (som passkytt, och till hans jaktmark där han är med och jagar de gånger jag blir medbjuden) en gång i veckan hela hösten så innebär det att jag måste låna vapnet lika många gånger. Om jag har tolkat lånereglerna rätt så kan jag inte göra detta, i alla fall inte på laglig väg. Stämmer det?

Finns det något annat sätt att lagligt kunna låna vapnet, om man bortser från alternativet att bara vara med en eller ett par gånger under säsongen?

Publicerat
Tänkte låna den här tråden då jag också har en fråga angående lån av vapen.

Jag äger inga egna vapen och jag har för tillfället ingen möjlighet att köpa några, dock har jag möjlighet att låna vapen av min "sambo". Han har två klass 1-studsare varav en är den jag använde på skjutträningen inför jägarexamens skjutprov. Om jag skulle bli medbjuden på jakt så skulle jag kunna låna den.

Låt oss för enkelhets skull säga att jag har lånetillstånd och andra intyg fixade. Om jag nu skulle bli medbjuden på jakt (som passkytt, och till hans jaktmark där han är med och jagar de gånger jag blir medbjuden) en gång i veckan hela hösten så innebär det att jag måste låna vapnet lika många gånger. Om jag har tolkat lånereglerna rätt så kan jag inte göra detta, i alla fall inte på laglig väg. Stämmer det?

Finns det något annat sätt att lagligt kunna låna vapnet, om man bortser från alternativet att bara vara med en eller ett par gånger under säsongen?

Jag var precis i kontakt med Polisen för att reda upp lite lånefrågor för egen del. Kanske de svaren kan hjälpa dig något.

- Det finns inte längre någon "långtids"-lånelicens, det är två veckor som gäller.

- Har du lånetillstånd får du låna vapen av de inom ditt hushåll (skriven på samma adress) utan lånepapper, kopia på den riktiga licensen är dock bra att ha med sig. Det är inte (som jag trodde) ok att låna vapen av de inom sin familj som inte är skrivna på samma adress.

Hoppas det var till någon hjälp. Kolla gärna även med polisen i din egna kommun, ibland har de tolkat lite olika...

Publicerat

Hej alla,

det är ett uttalat önskemål från forumägaren att de frågor som ställs inom SJF-arean skall besvaras av oss som representerar SJF. Vill man utveckla frågan så är det OK, men vi svarar. Tanken är att man inte skall få långa trådar, utan snarare ett antal frågor som besvarats och som kan användas som kunskapsbank framöver. Se klistrad tråd om detta högst upp...

Vi har valt att inte tillämpa detta stenhårt, och låser oftast inte trådarna när vi anser att vi svarat på en fråga eftersom det ofta kommer följdfrågor. Det är dock inte meningen att andra skall utveckla våra svar, utan i så fall får man ställa följdfrågor.

Självfallet vet vi att man ofta missar vilken area en tråd skapats i, men så här är det tänkt att fungera. Mr Fiberclass har alltså svarat på den ursprungliga frågan.

Svaret på Kristins fråga är att nej, du kan inte regelmässigt låna din sambos vapen. I så fall får du söka licens på det. Vi anser inte att detta är rimligt och jobbar för en förändring, men så ser det ut idag.

Publicerat
Svaret på Kristins fråga är att nej, du kan inte regelmässigt låna din sambos vapen. I så fall får du söka licens på det. Vi anser inte att detta är rimligt och jobbar för en förändring, men så ser det ut idag.

Måste få ställa en följdfråga om detta... Om Kristin skulle söka licens på sin sambos vapen måste väl denne lämna in sin licens till polisen och blir därmed av med den?

Publicerat
Måste få ställa en följdfråga om detta... Om Kristin skulle söka licens på sin sambos vapen måste väl denne lämna in sin licens till polisen och blir därmed av med den?

Jo, så är det förstås tyvärr.

Publicerat
Hej alla,

det är ett uttalat önskemål från forumägaren att de frågor som ställs inom SJF-arean skall besvaras av oss som representerar SJF.

Ber om ursäkt för mitt inhopp, var 0uppmärksam om detta regelverk :lol:

Publicerat
Ber om ursäkt för mitt inhopp, var 0uppmärksam om detta regelverk ^_^

Du var långt ifrån den förste och är gissningsvis lika långt ifrån den siste :lol: !

• 2 months later...
Publicerat

Så här står det i den nya blanketten man får av polisen vid ansökan om lånelicens:

Utan medgivande av tillståndsmyndighet får den som har tillstånd att för visst ändamål inneha skjutvapen låna ut vapenför samma ändamål tillfälligt under högst två veckor tillannan person.

Utlåning av skjutvapen får inte ske utan polismyndighetens medgivande till den som har fått skjutvapen förklarat förverkat eller tillstånd till innehav av skjutvapen återkallat. Inte heller får utlåning ske till den som kan antagas komma att missbruka vapnet. Låneintyg skall medföras av den som bär lånat vapen. Medför någon vapen utan att kunna uppvisa handling som berättigar honom att inneha vapnet, får detta omhändertas av bl.a. polisman och förordnad jakttillsynsman (12 kap 5 och 6 §§ vapenförordningen).

Enhandsvapen, kulsprutepistol eller annat automatvapen. Självständig utlåning av sådant vapen får inte ske, såvida inte låntagaren själv har innehavstillstånd för vapen av samma typ. Låntagaren skall ha fyllt 18 år.

3 kap 5 § vapenlagen

Om innehavet av ett skjutvapen kräver att den enskilde skall ha avlagt skytteprov eller genomgått en viss utbildning eller på annat sätt visat sig vara lämplig att inneha vapnet, får ett sådant vapen lånas ut endast till den som uppfyller samma krav.

Detta gäller dock inte när vapnet skall användas enbart för provskjutning, övning eller tävling på skjutbana eller vid jakt under långivarens uppsikt.

Den som innehar skjutvapen eller ammunition är skyldig att ta hand om egendomen och hålla den under sådan uppsikt att

det inte är fara för att någon obehörig kommer åt den. När ett skjutvapen inte brukas skall det förvaras i säkerhetsskåp

eller i något annat lika säkert förvaringsutrymme. Ammunition skall förvaras under säkert lås eller på något

annat lika betryggande sätt. Vad som sagts nu gäller inte i fråga om start- eller

signalvapen och ammunition avsedd för sådant vapen.

Min fråga: Får t.ex. jag som innehar lånelicens förvara mitt vapen hos den som jag lånat vapnet hos?

Tack på förhand.

Publicerat

Då är det ju inget lån längre...

Publicerat
Då är det ju inget lån längre...

:lol:

Nog är det väl ett lån om jag lånar vapnet från t.ex. farbror för att sedan gå ut i skogen på älgjakt. Men eftersom jag inte har ett vapenskåp så åker jag tillbaka med vapnet till den jag lånat det av.

Eller?

Publicerat
:lol:

Nog är det väl ett lån om jag lånar vapnet från t.ex. farbror för att sedan gå ut i skogen på älgjakt. Men eftersom jag inte har ett vapenskåp så åker jag tillbaka med vapnet till den jag lånat det av.

Eller?

Nej, för då har du per defintion lämnat tillbaka det.

Ola har egentligen semester; om ingen har någpn naturlig följdfråga så kommer jag eller Ola låsa tråden i eftermiddag. Nya funderingar får då tas i en ny tråd, så att det blir lättare att hitta infon framöver.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.