Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ser det ut i era vak kojor

Featured Replies

Publicerat

Var ute i min vak koja idag och funderade på hur jag ska inreda den.

Jag funderar på att lyxa till det med en utvändig hylla som jag kan ställa stödbenen på och sedan en inre skjutbänk men jag har lite svårt att bestämma mig för hur jag ska bygga.

Kanske är allt bara onödigt men tanken är att slippa flytta runt på vapnet när det kommer gris utan kunna ha den stående i färdigställning hela tiden, bara att krypa ner till kolven och rikta in sig.

En liten hörna för kaffe vore kanske inte så dumt heller.

/Lasse

Publicerat

Varma mustiga färger är att föredra för trevnaden -_-

Publicerat
  • Författare
Varma mustiga färger är att föredra för trevnaden ;)

Jo det är klart -_- , har själv tänkt mig att madrasera i stort sett hela kojan invändigt med heltäckningsmatta, allt för dämpningen av mina misstag med allt som låter.

/Lasse

Publicerat

Skoj tråd faktiskt då jag är en fantast av små smarta lösningar och bra-ha-grejor såsom förvaringshyllor, hissar till fönsterluckor, bäddbara britsar etc. ser fram emot bilder från dom som faktiskt har vakkojor, vilket jag ännu inte har -_-

Publicerat

Lite hemtrevligt som tavlor skadar inte! -_-

post-1969-1243452766_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Lite hemtrevligt som tavlor skadar inte! ;)

Oj oj oj vad denna tråd kommer att spåra ut när matbohman hittar hit :D

Snygg tavla, ser du den bra på natten med -_- såg ingen tavelbelysning B)

/Lasse

Publicerat
Lite hemtrevligt som tavlor skadar inte! :D

Fin konst och dyr grogg! (T-sprit -_- )

Klart en vak koja skall vara inredd!

Heltäckningsmattor eller nnat ljuddämpande material är ingen dum idé faktiskt!

Likaså skjutbänk.

Mitt krav på en dylik koja är megaskön stol att sitta i. Bilsäte är klockrent samt massor av mat då jag tenderar att bli hungrig stup i kvarten, och jag vill kunna sitta länge. En säng av något slag är också perfekt.

Vidare måste det vara plats för minst två personer så man har någon att ljuga med tidigt på morgontimmarna när man nästan har koma av trötthet och inte har sett något på hela natten!

Fast någon tavla har jag inte... Måste på loppis nu ;)

Publicerat

Nu gör du ju som du vill men,

Angående hylla och benstöd.

Jag själv tänkte så i min vakkoja men kom fram till att ha regeln i gluggen som stöd för framstocken och sen satt jag en regel till 40cm bakom tvärs över kojan som "lådan" vilar på.

Jag själv tycker att man blir snabbare , tystare och flexiblare så.

Benstöd kan göra ljud ifrån sig om man vrider bössan eller lutar sig på för mkt.

En sak som är skönt och bra är att ha armbågsstöd för avtryckar handen.

Lycka till med bygget.

Publicerat

Det blir inte mycket bättre!! :P

Garanterad sömn efter 10 minuter i fåtöljen. Och skulle det bli obekvämt finns det en bäddplats med läslampa nedanför... <_<

post-1969-1243488567_thumb.jpg

Publicerat

Det finns ju flera kunniga här,

själv läste jag nyss en bok författad på 1960 talet om konsten att vaka räv,

grunderna torde vara de samma,

minimal signatur utanför luckan, att ha halva bössan utanför verkar knepigt och svårt,

ljuddämpning till tusen, filtbekläd allt var rådet, vi idag kanske kan hålla oss till andra material men samma tanke,

ljusdämpning, dvs ingen bakgrundljus

luckan skall vara ljudlös vid öppning, månens reflex i ljuset skall vara skuggad så att det inte "syns" när luckan öppnas,

svart filt var optimalt enligt författaren.

Tittar man på vad Frontier har skapat är det enda som jag skulle kunna tycka saknas är lite trevliga skjutstöd, iofs är det kanske så korta håll vi talar om att det inte behövs men ett sådant tänk strider mot regel nr 1 i skytte.

Jag har ingen vakkoja och gillar verkligen tråden då den ger mersmak.

Apropå aparta vakkojor har jag under jakt i skåne suttit och tittat ut genom luckor från en lekstuga vid ett tillfälle samt vid ett annan ur ett av militärens utrangerade signaltorn med tillhörande hytt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Härligt nu börjar det att utvecklas.

Som Frontier har i sin glugg vill jag klart ha en duk eller något som går att fällas ner över skjutgluggen när man inte behöver se ut.

Skjut stöd ska finnas men jag är iof övertygad om att det räcker med Frontiers stöd, jag har bara hälfen av det i ett torn tex.

/Lasse

Publicerat

Jag kan ha bägge armbågarna uppe på bänken, så ett skjutstöd behövs inte. Speciellt inte på så korta avstånd som åteljakten kräver.

Det är bra att kunna avlasta armbågarna, för det händer ibland att jag sitter förberedd i många minuter innan det blir en skottchans. Det är också lättare och snabbare att korrigera bössan till målet än om jag har ett skjutstöd.

Det svarta som syns ovanför luckan är från en svart rullgardin och släpper varken in eller ut ljus.

• 2 months later...
Publicerat

Vilka lyxlirare, rena rama Hilton hotel.

Kör själva den bohemiska stilen, ingen risk man somnar när man sitter på en fällestol från Ikea och det är 10 minus utanför.

Men jag skall fixa någon filt vid sidorna som jag kan hissa upp vid behov B)

post-4059-1249202022_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Vilka lyxlirare, rena rama Hilton hotel.

Kör själva den bohemiska stilen, ingen risk man somnar när man sitter på en fällestol från Ikea och det är 10 minus utanför.

Men jag skall fixa någon filt vid sidorna som jag kan hissa upp vid behov :lol:

Att sitta i ett öppet torn ger mer naturkänsla på något vis, men när det är kallt och blåsigt är det inte så roligt längre B)

/Lasse

Publicerat
Att sitta i ett öppet torn ger mer naturkänsla på något vis, men när det är kallt och blåsigt är det inte så roligt längre :D

/Lasse

Jo så sant, man hör alla ljud betydligt bättre än en isolerad vak koja, Känner dofter bättre precis som grisarna gör om vinden ligger på fel :P Och kallt visst, men betydligt varmare sen jag klädde in tornen med takpapp iaf.

Håller också min doft lite stabilare än när man körde helt cabbat. Dom har inte fått sin långa nos som prydnad :(