Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det här kallar jag utveckling!

Featured Replies

Publicerat

ehh..jag hänger inte med riktigt.. <_<

Publicerat

Inte för att jag påstår att jag förstår heller men en del ironi ligger det i allt i bildtexten, "back to the future",

vidare är det kanske ett slags utveckling att man kan göra en SvS igen, men det vet inte jag tilräckligt mycket om för att kommentera.

/Christian

Publicerat
Inte för att jag påstår att jag förstår heller men en del ironi ligger det i allt i bildtexten, "back to the future",

vidare är det kanske ett slags utveckling att man kan göra en SvS igen, men det vet inte jag tilräckligt mycket om för att kommentera.

/Christian

Nämn något nytt under solen som tillkommit efter 1945 i den här branchen...... Ska man vara seriös så kan man dra linjen vid 1925: Browning B25. Som i sig inte var en nyhet, men som startade ett helt nytt koncept.

/T

Publicerat

Men vad föreställer bilden till höger? Det ser ut som om bössan hade tre slagstift på var pipa ^_^

Publicerat

Avblödningshål för gastryck vid tändhattsgenomslag samt att systemet har så kallade lösa slagstift som du kan tar ur/justeras utan att man tar bort kolven.

Nu har väl så vitt jag förstår alla svs/bock hagel system lösa/löstagbara slagstift men det handlar ju om enkelhet.

Genom att kunna ta ut dem framåt blir det enklare att byta dem i fält, vilket förmodligen var det som var behovet i början.

/Christian

Publicerat
Avblödningshål för gastryck vid tändhattsgenomslag samt att systemet har så kallade lösa slagstift som du kan tar ur/justeras utan att man tar bort kolven.

Du VILL INTE ha in gaserna i baskylen om du får genomslag, ska man ha avledning gör man det utåt sidorna enligt et brittiskt patent av Webley på 1880-talet.

Hålen är till för tappnyckeln.

Nu har väl så vitt jag förstår alla svs/bock hagel system lösa/löstagbara slagstift men det handlar ju om enkelhet.

Nej det har de inte. Alla klassiska Anson-Deeley har fasta spetsar på hanarna. En del bättre sidolås har lösa stift men det beror mest på att där sitter låsarna inte lika fixt mot baskylen som ett boxlås.

I dag ha nästan alla vapen lösa spetsar men det beror mest på att då slipper den slöe tillverkaren passa in delarna så bra, nackdelen blri att stiften inte passas in alls på nya lågprisbössor vilket gör att stiften är en ren förbrukningsvara på dessa som regel.

Genom att kunna ta ut dem framåt blir det enklare att byta dem i fält, vilket förmodligen var det som var behovet i början.

/Christian

Njae, man får välja lite här.... Å ena sidan är det knöligare att byta om de sitter låsta från insidan, å andra sidan blir stötbotten starkare om man sätter dem från insidan.....

/T

Publicerat

Tack PMT.

Nu vet jag rätt.

/Christian

Publicerat

Alla exempel av "utveckling" av hagelbössor som jag har sett har varit tämligen krystade och har inte bidragit med något. (Browning Cynergy t ex... )

Tja, med undantag av AA-12 för en helt annan applikation, men det är heller inte nytänkande direkt.

Nej, i min värld finns det tre modeller. SBS, O/U och enkelpipiga med pump eller semi-auto.

SBS och O/U är redan färdigutvecklade i min mening... (fördomsfull, javisst! :rolleyes: Browning B25 finns ju redan :D)

Jag tror inte riktigt på att bygga nya veteranbilar i dag med samma kvalitet och känsla som de hade när det begav sig, samma känner jag för hagelvapen. Dock tror jag att det skulle kunna gå att titta på nya material, men vem skulle vara kunden?

Publicerat

ursäkta att jag lånar tråden. när ni säger browning b25. Menar ni FN A1? samma sak?

Publicerat
Alla exempel av "utveckling" av hagelbössor som jag har sett har varit tämligen krystade och har inte bidragit med något. (Browning Cynergy t ex... )

Tja, med undantag av AA-12 för en helt annan applikation, men det är heller inte nytänkande direkt.

Nej, i min värld finns det tre modeller. SBS, O/U och enkelpipiga med pump eller semi-auto.

SBS och O/U är redan färdigutvecklade i min mening... (fördomsfull, javisst! <_< Browning B25 finns ju redan :()

Jag tror inte riktigt på att bygga nya veteranbilar i dag med samma kvalitet och känsla som de hade när det begav sig, samma känner jag för hagelvapen. Dock tror jag att det skulle kunna gå att titta på nya material, men vem skulle vara kunden?

Hmmmmmm, låt se nu.....

Baker patenterade väl sitt ett av sina lås efter 1926..... Sedan har vi Flodman i sverige på 80-talet..... Och sedan har vi Skimin&Wood med 12/50 1928. Sedan var det....

Sedan var det.....

Sedan var det......

Sedan var det stopp!

Fö är hagelautomaten redan fulländad: Browning A5 från 1902. Samma med pumpen något år tidigare. Att man än i dag knappast kan göra en lika genial och drifsäker hagelautomat som då är i det närmaste pinsamt uselt av tillverkarna.

Snackar vi vapen i ett vidare perspektiv var det väl Gustav Genschow med sin 7,92x33 1939, polacken var namn jag inte minns just nu med rullåset 1939, och Mauser med MP44 och MP45. Kanske man kan räkna in FG42 som nyskapande med.

Men betydande "uppfinningar" efter 1914 är det jävligt tunnt med. Fruktansvärt jävla tunnt!

Så alla ni som vill köpa nytt för att tekniken går framåt - känn er blåsta!

/T