Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rita in(gränser/vägar) spår i prokartan

Featured Replies

Publicerat

satt vid datorn å skulle rita in jaktgränser och dylikt i prokartkan via mapsource... hittar bara "rita spår". dessa blir ganska stora..går de att rita tunnare streck i stället.. för dessa spår blir väl även sparade som just "spår"(tracks) i gpsen??

hade varit klockrent att få hjälp med detta.. vill ju ha in gränser å även en del skogsvägar..

Mvh/Johan

Publicerat
satt vid datorn å skulle rita in jaktgränser och dylikt i prokartkan via mapsource... hittar bara "rita spår". dessa blir ganska stora..går de att rita tunnare streck i stället.. för dessa spår blir väl även sparade som just "spår"(tracks) i gpsen??

hade varit klockrent att få hjälp med detta.. vill ju ha in gränser å även en del skogsvägar..

Mvh/Johan

Sambon har en Garmin Astro som han vill lägga in jaktmarksgränserna i (han har friluftskartan i den) och vi fick tipset att gå längs markgränsen och lägga in waypoints med jämna mellanrum. Väl hemma förbinder man alla waypionts med "rita spår"-funktionen (de tre prickarna med streck emellan). Enligt Garmins personal är det det enklaste sättet att lägga in gränser i gps:en. Jag vet dock inte om man kan göra strecket mindre, men det borde gå. Har tyvärr inte mapsource tillgängligt för tillfället så jag kan inte testa själv.

Publicerat
  • Författare
Sambon har en Garmin Astro som han vill lägga in jaktmarksgränserna i (han har friluftskartan i den) och vi fick tipset att gå längs markgränsen och lägga in waypoints med jämna mellanrum. Väl hemma förbinder man alla waypionts med "rita spår"-funktionen (de tre prickarna med streck emellan). Enligt Garmins personal är det det enklaste sättet att lägga in gränser i gps:en. Jag vet dock inte om man kan göra strecket mindre, men det borde gå. Har tyvärr inte mapsource tillgängligt för tillfället så jag kan inte testa själv.

iochförsig så skulle de ju kunna räcka med att bara ha waypoints med jämna mellanrum, eftersom spåren tar plats... ska testa lite ikväll å se

Publicerat

Jag har gjort som så att jag har knatat runt på jaktområdet och där linjen viker av åt något håll så gör jag en waypoint. När jag kommer hem så för jag över allt till pc'n. Då ser jag ju exakt var jag gått o.s.v. och kan då trimma bort onödiga punkter i spåret och sedan spara det. Jag gör mina områdesspår blåa så att jag alltid vet att det är gränsen mot grannmarken.

Till mitt nya jaktlag för året har jag fått en karta med gränserna inritade. Då tog jag helt sonika "Spårritningsverktyget" "den gula Pennan" och ritade in spåret på kartan.

Om man nu tycker att spåret blir för "fett" kan man välja "ingen färg" då blir det bara ett svart streck men då tycker jag att det är lätt att man missar och råkar gå in på grannens mark. Om man däremot väljer att göra spåret vitt så syns det lite bättre samt att man även ser det svarta strecket som en "mittlinje"...

För övrigt så ser spåret väldigt brett ut när man har zoomat ut men när man väl är på plats och zoomar in lite på kartan så skalas det ner och skymmer inte alls mycket. Man blir lite lurad av MapSource i det fallet.

post-2752-1243504494_thumb.jpg

Publicerat

Vill ni lägga ned lite tid så kan man följa länken i denna tråd.

\mats

tråd

Ps. Blir riktigt bra.