Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ta med bössa till England/UK -- West London Shooting School ?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla,

Under Juli mån kommer jag vara fast i Väst London m. jobbet för 3 veckor (usch o fy). Den enda saken jag försöker trösta mig med är att jag skulle villja ta bössan med mig o skjuta lite på den berömda "West London Shooting School" under dem två helger jag är fast där (WLSS ligger 10 mil där jag är stationerad)

Mina fråger:

1) Är det nån som vet vad är som krävs för att ta med bössan till England ? Intyg, licens, osv, osv -- och hur man går tillv. för att fixa detta / hur länge det tar & vad det kostar ?

2) Är det nån här som har varit där ? Tips på brä instruktörer / lärare där (för Sporting, såklart ;)) ? Nån som har testad deras banor, framförallt deras Sporting bana ?

Tackar på förhand för tips och information,

Florian

Publicerat

Oooh den här kan jag,

tror jag,

1. Vapenpass, utfärdat av polisen

2. TFP- Temporary firearms permitt, ordnas av polisen i den "county" man avser att besöka,

utfärdas för tävling, träning och jakt. Man måste ha en sponsor, i ditt fall WLSS samt en inbjudan eller motsvarande.

hälsointyg från din GP, egna läkare är nödvändigt

3.Hemlandspass

4. Försäkring

Bekymret är att handläggningstiden i Sthlm exempelvis på ett Vapenpass är runt 6-8 veckor och det måste med till ön under det att man utfärdar TFP:t.

Jag tror att du får svårt att rodda det hela tidsmässigt, utöver det är det mest en fråga om pappersarbete.

Just det flyga med vapen, kostar en 500 extra enkelresa, måste bokas in, Endast SAS flyger ARN till London och tillåter vapen, Ryanair är ett no go,

säkerhetskontrollen på Heathrow är minst sagt personlig och inkännande, har du inte känt dig besudlad tidigare så har du något att se fram emot.

/Christian

Publicerat

Som trogen resenär med hagelpang mellan svedala och englandet kan jag bara inflika detta.

Förutom de svenska reglerna; vapenpass mm så se till att vapnet inte är delat (olika cases) och absolut inga klickpatroner i!!! (VIKTIGT)

Annars är det inget problem med Heathrow. Du får VIP behandling genom tullen med vapen.

Glöm att ta med dig ammunition, det är bara såååååååååå mycket enklare då. (dessutom kan du ju nu köpa riktig Hull ammo!!!)

Vidare får du bara skjuta med filtförladdningar där, som alla andra ställen i england, och tråkigt nog kan de vara lite anala på London Shooting School.

Jag har pangat där och de har en "ok" layout på deras 100 bird sporting. Varken mer eller mindre.

Har du gott om tid kulle jag åka till Bisley i stället och skjuta sporting. (SW utmed A3) Betydligt bättre grounds och intressantare lerduvor med otroligt trevlig mottagande. Vidare har de en mycket trevlig vapenbutik bredvid klubbstugan, min gamle klubbstuga :rolleyes:

Engelsmännen är vana med hantering av hagelvapen, det inkluderar flygplatserna! Dock har jag aldrig betalat extra för vapen, men de sista åren körde jag via danmark och flög inte så jag skall inte säga vad som gäller längre. Dock skall du alltid boka vapen i förväg!

Jag brukar flyga BA och de är mycket vana med vapen. Sen om terrorism har begränsat det hela den sista tiden vet jag inte.

Skulle vara kul om jag var i landet under tiden för så kunde jag visa dig de riktigt trevliga banorna på landsbygden :D

Ha det så himla trevlig och se till att skjuta MASSOR!!! Du kommer inte att ångra dig!

Publicerat
  • Författare

Wizard, Christian,

Tack och bock för info.

Jag har börjat kolla runt lite. Precis som Christian säger, det verkar tajt med tiden -- bara för "Visitors Shotgun Permit" behöver dem 30 dagar. Det finns en "application form" på CPSAs websida, jag får se om jag kan använda mig av den. Om inte, jag får kontakta WLSS, boka ngra lektioner o be dem att "sponsra" min ansöka genom att skriva en inbjudan (kanske bekräftelsemailet räcker ?)

Jag får kolla idag om hur snabbt kan jag få EU vapenpasset -- jag kan tänka mig det är samma folk hos polisen som för vapenlicensen, och hos min polisstation (Varberg) det tog en bara vecka. Jag får kolla idag, håller tummarna m. pappersarbetet.

Wizard, tack för tipset om Bisley. Den enda problemet i UK är att jag kan fan i mig inte vana mig med j*a vänstertrafik -- jag nästa blev påkörd (flera gånger) som fotgängare :lol: :lol: -- mao jag vågar inte låna bil o köra runt o bli lika förbannad som den killen i radion att det är en jävel som kör åt fel håll på M4 :lol: . Å andra sidan, det kan vara värt det istället för att åka taxi 25 miles, enavägen :lol::)

Ngra fråger till:

Ang klickpatroner: Är det OK om jag har dem separat i min reseväska ? Är dem "allergiker" till klickpatroner allmänt, el . bara i pangarcaset ?

Ngra synpunkter om pangarcaset ? Jag har bara en tråkig plastcase utan lås :D:) ...

Skulle vara kul om jag var i landet under tiden för så kunde jag visa dig de riktigt trevliga banorna på landsbygden :D

Wow, det skulle vara skitkul !!! Som sagt, jag är i West London (Brentford) men bor på hotel lite centralt (i Kensington). Jag är där m. 29 Juni o 17 Juli. Vi får väl se hur det går för mig m. pappersarbetet o sync'a oss via PM/mail om du är i landet under den tiden.

Tack o bock för infon,

Florian

Publicerat

Han trollkarlen som har rest med hagelspett har bättre insikter än jag med hagelvapen,

att dessa skall vara kompletta är säkert korrekt,

för kulvapen gäller vital del i separat bagage dock ej handbagage.

När jag kom med kulvapen/grönkolv/ammo och lite till var det inte fullt så trevlig behandling på Heathrow, förmodligen är det lite olika dag från dag och så,

flygbolagen kan antingen VIP:a dig eller sänka dig, jag har 3 fall av det först och 1 av det sista nämnda.

Slutligen inga klickpatroner, har du inget införseltillstånd för ammo skall du se till att det inte finns något som kan misstas för ammo,

ett trevligt, avslappnat bemötande på alla "dumma" eller svåra frågor av personal och polis gör underverk för att snabba på processen,

att spela blond och snäll fungerar hyffsat för mig.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Fuck.

(som man säger där).

Kollade m. polisen idag. EU "vattenpasset" tar 2-3 veckor _minst_. Plus på CPSAs websida står att det tar 30 dagars.

Jag får aldrig ihop det i god tid...suck...

Vet nån om man kan hyra en bössa på plats ? På Bislyes webisda står det "gun for hire" men det står också "shotgun certificate required" (ingen anning vad detta är -- annan pappersarbete antar jag).

Livet är surt just nu...

:rolleyes:

Publicerat

När jag har varit och jagat i England så har vi endast behövt EU-vapenpasset som bevis på att vi har bössor i Sverige. Sen behöver man ju ett Firearm Certificate för den bössan man lånar ändå men det kanske är annorlunda på bana.

Publicerat
Fuck.

(som man säger där).

Kollade m. polisen idag. EU "vattenpasset" tar 2-3 veckor _minst_. Plus på CPSAs websida står att det tar 30 dagars.

Jag får aldrig ihop det i god tid...suck...

Vet nån om man kan hyra en bössa på plats ? På Bislyes webisda står det "gun for hire" men det står också "shotgun certificate required" (ingen anning vad detta är -- annan pappersarbete antar jag).

Livet är surt just nu...

:)

Shotgun Certificate är england motsvarighet till vapenlicens.

Vill du göra det enkelt för dig ringer du helt sonika upp klubbstugan i Bisley och förklarar att du skall "Äntligen" få komma till hagelskyttets mekka för att testa att skjuta på en av världens bästa banor men har det svårt att ta med egen bössa pga av förvaring på hotell etc... och du undrar om du kan få skjuta med lånebössa?

Ditt bevis på jägarexamen samt egna licenserna kommer de säkerligen att gilla utan problem.

Man behöver ingen vapenlicens för att skjuta lerduvor i england, bara för att få äga vapen.

I Bisley så går alltid en ur personalen med dig när du skjuter. De sköter alla fjärrkontroller och bygger en spännande layout till dig under rundan baserat på vad du vill skjuta och lite efter förmåga. De har riktigt elaka torn (ashöga lyftkranar) att skjuta där så lycka till!!! ;)

Som sagt, de är mycket vänliga och har detta som business så det skall inte vara något problem. De har även skytte för t ex företagsgrupper där ingen tidigare har skjutit så du lär nog inte få problem att skjuta där.

Publicerat

Kom på att du skall fråga efter "Club gun". Det är vad de kallar sina lånebössor!

Publicerat
  • Författare
Kom på att du skall fråga efter "Club gun". Det är vad de kallar sina lånebössor!

Tack igen, Wizard.

Jag får ringa Bisley på Mån.

Under tiden ansöker jag om vapenpass -- det kommer att behövas för el. senare, får se hur snabbt det går.

Publicerat

Kom ihåg att det är samma avgift oavsett hur många bössor du för in i vapenpasset. Ta alla med en gång.

Publicerat

Är sheriffen lite serviceminded här i svedala går det faktiskt på en vecka med EU passet

Publicerat
  • Författare

Wizard (och alla andra som har skjutit mkt på ön)

Hur är det m. Holland & Holland ? Är det värt ett besök, eller är den ännu snobbigare än WLSS (som jag mistänker) ? Ngra priser (för lektioner / SC course) har dem inte på webbsida iaf... Bara mkt fina bilder m "historia" "kläder" osv... Och med tanke på hur mkt H&H bössörna kostar jag kan väl tänka mig att den är en sånt "om du måste fråga vad det kostar då är det sjuk dyrt..." ställe -- men man vet ju aldrig, och därför frågan.

Som det ser ut just nu Bisley verkar vara v. bra -- bra sporting course, o [relativt] nära London

Jag har kollat runt lite och många säger att det är inte värt besväret att ta med egen bössa -- all bekymmer m. vart lämnar man den under veckan bara för att skjuta ngra timmar under helgen. Plus att alla "riktiga" klubbar har hyfsat bra bössör till låns.

Hälsningar,

Florian

Publicerat
Wizard (och alla andra som har skjutit mkt på ön)

Hur är det m. Holland & Holland ? Är det värt ett besök, eller är den ännu snobbigare än WLSS (som jag mistänker) ? Ngra priser (för lektioner / SC course) har dem inte på webbsida iaf... Bara mkt fina bilder m "historia" "kläder" osv... Och med tanke på hur mkt H&H bössörna kostar jag kan väl tänka mig att den är en sånt "om du måste fråga vad det kostar då är det sjuk dyrt..." ställe -- men man vet ju aldrig, och därför frågan.

Som det ser ut just nu Bisley verkar vara v. bra -- bra sporting course, o [relativt] nära London

Jag har kollat runt lite och många säger att det är inte värt besväret att ta med egen bössa -- all bekymmer m. vart lämnar man den under veckan bara för att skjuta ngra timmar under helgen. Plus att alla "riktiga" klubbar har hyfsat bra bössör till låns.

Hälsningar,

Florian

Personligen skulle jag hoppa över H&H, du skall i stället passa på att skjuta ordentligt när du ändå befinner dig i lerduvornas förlovade land.

På Bisley kan du t ex börja med 25 skeet, 25 DTL/ABT, 100 FITASC sporting, 50 flush osv...

Avsluta sedan dagen med att ta en titt hos vapenaffären där och dregla över riktigt trevliga bössor!

De lär nog inte ha kvar min gamla K80 där, men de har en hel del Purdeys, B25 och andra trevliga bössor i vapenställen!

Ha det så kul!