Publicerat Maj 30, 200917 yr Hallå! Har en 10 månaders gråhundshane och kan knappt bärga mig tills det blir höst nu. Mina förhoppningar är att han ska jaga både gris och älg då jaktsäsongen förlängs avsevärt om så är fallet. Har dock hört från lite olika håll (bla Torkel Norling i hans jaktfilm) att dom ogärna skjuter vildsvin för hunden innan man skjutit nån älg för den. Då det skulle ge dom bla hetsigare upptag och på så sätt blir det svårare att få älgarna att stå. I mina tankar har ju jag planerat att göra rätt så många släpp i aug-sept och om chansen skulle uppstå hade ju jag gärna klippt till en gris för han under den perioden. Vad är era erfarenheter om detta? Tack på förhand.
Publicerat Juni 2, 200917 yr Författare Otroligt oväntat att inte en enda person har någon åsikt om detta. Gör ett försök att lyfta detta.
Publicerat Juni 2, 200917 yr SVara kanjag men jag har inget vettigt att tilläga så jag ansåg att det är bättre jag håller tyst för en gång skull Men nu när du ändå tjatar så håll dig i. Mina mycket blygsamma jaktliga erfarenheter om grisjakt säger mig att jag hade valt att försöka skjuta älgen först, gris känns som att det är ett vildare villebråd och då anser jag att det är bättre att hunden har ställt ett par älgar och gärna fått någon skjuten för sig innan man lägger över trycket och fokus på grisen. Grisarna borde vara svårare att ställa i och med att de gärna grupperar sig på ett annat sett än vad älgarna gör. En åsikt, men inte från någon som har erfarenhet. /Lasse
Publicerat Juni 2, 200917 yr Otroligt oväntat att inte en enda person har någon åsikt om detta.Gör ett försök att lyfta detta. Har en Jämte på 9 månader och går i samma tankar som du. Men jag kommer nog att försöka skjuta någon gris innan jag skjuter älg för honom då han är tänkt att funka som grishund i första hand. Har fått för mig att hundar präglas en hel del av det man skjuter för dom i början. Sköt ju en stor galt för min Wachtel som första vilt och han föredrar sedan dess vildsvinen. Så det är väl lite vad du har tänkt jaga i första hand med din Gråhund som bestämmer hur du gör. \mats
Publicerat Juni 2, 200917 yr Författare Sådär ja nu börjar det ju hända grejor! Skulle man förresten va tvungen att vara helt säker på allt man skriver här hade det ju inte blivit mycket av jaktsnack, bara man låter tillräcklig övertygad kan man komma ganska långt i att övertyga andra att man har hyfsat bra koll på vad man snackar om
Publicerat Juni 2, 200917 yr Har en valpköpare som under fjolåret (första hösten) fick skjuta några grisar för sin unghane, och den hunden tar mig veterligen upp älg minst lika gärna och på annat vis än när den jobbar på gris. Likaså den hundens helbror funkar så att han läser av djurslaget och anpassar arbetssättet efter vad den jobbar med.
Publicerat Juni 3, 200917 yr Nu tror jag inte det skiljer så mycket på ett bra arbetssätt på gris respektive älg. Stora skillnaden är mer att grisarna aldrig står så öppet som älgar gör, så därför måste hunden arbeta närmare för att kunna ha koll på grisarna. Jag skulle vilja att min Jämte arbetar rätt långt i från till en början, tills jag kan komma fram på ståndet och att han sen går in och arbetar närmare. Min Wachtel arbetar nästan alltid riktigt nära allt för att få loss dom från ståndet förutom om det är riktigt stora galtar då kan han vara lite försiktigare. \mats
Publicerat Juni 3, 200917 yr Halvbrorsorna jobbar annorlunda på älg mot för på gris, så visst anpassar sig hunden efter bytet. Dvs om den jaktklok, så gör den det.
Publicerat Juni 3, 200917 yr Halvbrorsorna jobbar annorlunda på älg mot för på gris, så visst anpassar sig hunden efter bytet. Dvs om den jaktklok, så gör den det. Det ska bli spännande i höst att se hur min jobbar på gris och älg och hur det skiljer sig åt, för jobbar det kommer han säkert att göra för den överskottsenergin han har måste ju komma ut någonstans \mats
Publicerat Juni 3, 200917 yr Jo, nu är det ju iofs lita annan stam på din, än på halvbrorsorna men även på honom borde det märkas skillnad i arbetssättet får jag hoppas. Ser ju gärna att hundarna har ett bra jakthuvud påskruvat Tänkte mig komma igång med tiken direkt i augusti när vi får släppa och med tur så hittar vi något lämpligt djur efter några vändor i skogen och med ännu mer tur, så har jag kameran med också Tror de kan komma igång fint i höst, som ettåringar
Publicerat Juni 3, 200917 yr Mitt råd är att det som hunden förväntas jaga mest i framtiden skall vägleda injagning. Ganska få neråt i landet har älgjakt i 4 månader medans grisjakt kan man ha i 6 med en funkis "älgren"hund. Nu är det iofs svårt att få en gråhund älgren men jag känner flera som lyckats. Mitt stalltips är att börja med grävling i Augusti för att sedan ta steget till nästa vilt, vilket det än må bli.
Publicerat Juni 3, 200917 yr Jag tror att det kan vara klokt att få hunden på älg först av den anledningen att älgar är oftast beskedligare. En oerfaren och jaktsugen unghund kan, om den har otur, hitta "fel" grisar. Men det är ju inte så lätt att styra vilket djur hunden tar upp. Min jycke skulle jagas in på älg var de tänkt men gav helt enkelt fan i dom och letade gris istället redan som 10mån valp, så de blev som det blev, nu tar han fortfarande gris före älg men funkar hyfsat på älg oxå, är där grävling tar han det helst av allt, grymt rovdjurs intresserad till husses stora förtjusning
Publicerat Juni 3, 200917 yr Jag tror så här. Har hunden bara nog mycket jaktlust, kommer själva skjutandet inte att spela så stor roll.Jag har en laikatik som det aldrig är skjutet älg för och inte speciellt mycket gris för men ändå jagar hon. Jag tror det är viktigare att belöna vid rätt tillfälle. Din hund är ung och oerfaren, den måste få lära sig att jaga det tror jag är det viktigaste. Vad du sen väljer att skjuta för hunden är självklart upp till dig, men jag tror inte att hunden jagar bättre för att det skjuts för den. Skynda långsamt och låt hunden mogna. /Niklas
Publicerat Juni 4, 200917 yr Författare Tack för alla tips, som vanligt så finns det lika många åsikter som jägare. Är nog inne på linjen att det inte är så lätt att styra vad dom ska ta upp eller vad vill jaga. Det viktiga är nog att spendera så mycket tid i skogen som möjligt och hoppas att mycket löser sig av sig självt. Sen får man ju se om det är hjärna nog i honom för att kunna anpassa sitt ståndarbete till olika vilt. Tror aldrig jag vart så här jaktkåt trots många helt vansinningt långa sommrar...
Publicerat Juli 31, 200916 yr Jag jagar in mina jämtar på älg stenhårt på älg. När ena tiken var 3 år begav jag mig till marker med gris, då dom ej dykt upp hos oss ännu, Hon jagade gris som en dåre, skällde tills man sköt eller minst tills mitt på dagen, dagen efter. Men när jag skulle jaga älg igen blev det problem, hon precenterade sig hårt för älgarna och sprang enda in under magen på dom och drog igång med jordens skallserier, älgarna sprutade åt alla håll, ståndarbetet var helt värdelöst, hon fick inte fast en enda älg på plats den första månaden, 500-600meter var kortaste skenstreckan. Men sakta sakta kändes det som hon lungnade sig och insåg att det här var fel sett. Nästkommande sesong kunde hon skilja på älg och gris, försiktig som bomullstassar på älg, ser nästa lite rädd ut för dom, älgarna står nu mer oftast i upptaget igen. Grisarna däremot låter det som en handgranat i en kastrullfabrik när upptaget kommer, hon liksom spränger gruppen och plockar ut, den största grisen och skäller som en dåre på. Släpper jag henne på gris som jag ser går upp i såten, kan hon mycket väl ha ställt en älg när jag kommer in på ståndet. Min erfarenhet är att man kan tappa lite älg känsla i hunden, som att den blir för het, men att älgjaktsgenerna sitter hårt och att finns det älg så jagar dom älg i första hand. Min erfarenhet.
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Skjut det vilt han ställer spelar allt som oftast ingen rol om du skjuter älg eller gris för han som första vilt. Kan dock va en god ide o prova på nån grävling när han är så ung som han är men sen är det bara ut i skogen o jaga med han.