Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varmint kula till 308 win

Featured Replies

Publicerat

jag har börjat ladda lite och undrar om ni har tips på en bra Varmint kula till min 308win.

Publicerat

Prova att använda sierra varmintkula har erfarenhet av den kulan i både 6,5 och kaliber 30 och jag är verkligen nöjd med resultatet. samt så är det ett bra pris på kulan. Mikael

Publicerat

Hornady V-Max 110 gr.

Publicerat

Hornady V-max röstar även jag för, den använder jag till alla mina kalibrar om jag vill ha varminteffekt

Publicerat
Hornady V-max röstar även jag för, den använder jag till alla mina kalibrar om jag vill ha varminteffekt

Dito.

Händer grejor när man träffar en kråka med en 35 grs V-Max från 22 horneten.

Publicerat

Jag håller på sierra hp 110grain med den bössan har själv skjutit både v-max och sierra i 6,5 och sierran är snabbare att expandera om än båda är explosiva. Om det är viktigt med högre BC så är nog V-max däremot ett bättre val men söker Du maximala dammoln av det som träffas så är jag övertygad om att sierran ger mera åverkan på målet och mindre bakom. Här är en bild observera slitsningarna i manteln som gör att sierrakulan förstörs omedelbart . Jag vet inte riktigt om barnes är något riktigt bra val då den inte verkar skjuta så där väldigt bra plus att den blir lång på grund av att den är blyfri vilket kan bidra till stabiliseringsproblem i vissa kalibrar.

Från vänster: Cal.224: Blitz 50gr, Blitz King 50gr, 6mm: 58 grains V-max, 62grains Barnes Varmint grenade (observera längden) 6,5 mm: 95gr v-max 90gr speer tnt (som är lika mycket tnt som en blyspets i 9,3x57) och sista kulan en sierra cal .308 110 grain. Den färdiga patronen är en 6,5-06 med en 85 grains sierra som gör runt 1000m/s i den laddningen men som går att ladda tills kulan självförstörs av rotationskrafterna.

post-59-1243804029_thumb.jpg

Publicerat

Här ser man det enorma hålet på .308 kulan längst till höger. Effekten av att komprimera luften inuti den kulan blir omedelbar fragmentation.

post-59-1243804877_thumb.jpg

Publicerat

jag är använd speer tnt-hp och den fungerar bra.