Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako A1 222:a + ziess 6-24x56*T = sant

Featured Replies

Publicerat

Har satt på en ziess 6-24x56*T med mildot riktmedel på min Sako A1 222:a, tänkte ha den till rådjurspyrsh & räv & toppfågel.

Sen även trevliga stunder på långvallen :huh:

Vad har ni för erfarenheter av 222 på långa håll?

Tänkte mig att det skulle vara kul att träna lite på 200-400 m?

Publicerat

Antar att det är en standard pipa med 14" twist då fungerar den skapligt ut mot 400 men problemet är att det inte fungerar att skjuta tyngre kulor än 55gr. Det innebär att man tvingas skjuta kulor med lågt BC vilket gör långhållskyttet extra svårt.

Publicerat
Vad har ni för erfarenheter av 222 på långa håll?

Med min 222:or sköt jag aldrig på längre håll än 200m och med min 223 sköt jag inte på längre håll än 300,med den stigningen jag hade kunde jag som lars skriver inte skjuta tyngre än 55 grain.

Upplevde bägge kalibrarna som väldigt vindkänsliga/lynniga på lite längre håll.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Jag får prova mig fram lite o se vad den går för, man kan ju alltid byta till en annan bössa/kaliber :huh:

förslag på riktigt bra långhållskalibrar?

Publicerat
förslag på riktigt bra långhållskalibrar?

Hederliga 6,5x55 är riktigt svårslagen ballistiskt och räknar man driftkostnaden är den helt oslagbar.

Publicerat
Hederliga 6,5x55 är riktigt svårslagen ballistiskt och räknar man driftkostnaden är den helt oslagbar.

Det enda egentliga alternativet är 308w, sätter man praktisk/teknisk precision före energiavlämning står dessa två i en klass för sig själva.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Vad skulle ett bra val av bössa vara för detta endamål isf?

Remington 700 är väl bra att utgå ifrån o det finns ett stort urval av tillbehör till dom såsom andra & bättre trycken, kolvar & pipor?

Andra förslag ?

Lite sugen på kaliber 22-250

Publicerat

Remington är aldrig fel :huh: Annars är väl en begagnad Tikka continental 6,5x55 ett väldigt prisvärt val. Vet inte vad du tänkt jaga med bössan men kaliber .224 är inget bra val för långhållsskytte. Vad gäller 22-250 visst verkar den rätt häftig på papperet men har i praktiken massor av nackdelar tycker jag.

Publicerat
  • Författare
Remington är aldrig fel :o Annars är väl en begagnad Tikka continental 6,5x55 ett väldigt prisvärt val. Vet inte vad du tänkt jaga med bössan men kaliber .224 är inget bra val för långhållsskytte. Vad gäller 22-250 visst verkar den rätt häftig på papperet men har i praktiken massor av nackdelar tycker jag.

Tänkte att en 223a va ett bra val så jag redan har den kalibern :huh:

Den vet jag polare som skjuter med på 3-400 m men mycket bra resultat.

Vad är nackdelarna med 22-250 ?

Publicerat
Tänkte att en 223a va ett bra val så jag redan har den kalibern :huh:

Den vet jag polare som skjuter med på 3-400 m men mycket bra resultat.

Vad är nackdelarna med 22-250 ?

Visst fungerar en 223a med 8" twist bra ut till 400 om den skjuter bra med någon av dem få kulor som finns med skapligt BC. Problemet med 22-250 är att den är rätt karftigt "over-bore" (storhylsvolym och liten kaliber) detta gör den ofta är känslig för små förändringar och pipan håller knappast 1000 skott vilket gör övningsskyttet riktigt dyrt.

Publicerat
  • Författare

Ok, tack för svaren, blir till att handla en bössa till nya siktet tror jag...

Kan bli en Remington 700 VTR, trivs med dom & en i klass 2 är aldrig fel & den finns i både 223 & 22-250 & med ett nytt trycke & ombyggnad till löstagbart mag så blir det nog bra :P

Publicerat

Jag har ju en likadan tub som din och den duger rätt gott till mycket,

med en 222 Rem ligger man illa till i vinden, i lördags var det ju lite byigt och när jag låg på vallen med 308 Win och 110 grains varmint kulor slog jag/dessa trots allt en kille med en 222 Rem och SMK 52 eller om det var 55 grainarna,

han hade liten chans i vinden som växlade hårt.

För långa håll är 6,5x55, 260 Rem, 308 Win bra förslag.

/Christian

Publicerat

mitt tråkiga råd är att skita i allt som levererar 22 kulor om du ska skaffa en bössa för dom avstånden.

lek lite med normas program och kolla vad som är intressant.

Publicerat

Hej,

som vanligt är det en del att fundera på innan man kan besvara frågan om vad som är "bäst för dig".

Det är två rätt centrala frågor som måste besvaras, för det första undrar jag om du handladdar?

Sedan gäller det frågan om du vill ett standard fabriksvapen, eller vilka ´"ombyggnationer" du kan tänka dig?

Om det är köpeammunition och fabriksvapen som gäller så är svaret enkelt, nämligen 6.5x55. Det enda vettiga alternativet är då 308win men då tappar du lite grann i långhållsegenskaper samtidigt som rekylen och i viss mån prislappen går upp lite grann.

För att andra alternativ skall vara intressanta krävs det att du handladdar, eftersom tillgången till lämplig köpeammunition i dessa kalibrar för långhållskytte är tämligen sparsmakat.

Om vi tittar lite på de olika alternativen så skulle en lista kunna se ut så här:

Kaliber .22

Här är det kulor på 75 grain eller mer som är intressanta. Dessa kräver en ganska tvär räffelstigning gärna 1/8.5" eller i vart fall 1/9", du hittar i o f s dessa räffelstigningar på en del nyare vapen men problemen ligger i att hitta "köpeskott". Om man tittar på 223 rem som kan vara en lämplig kandidat så kräver den dels en brant räffelstigning men det är också en storfördel om magasinet tillåter att man laddar dessa patroner med en längre patronlängd än vad som är standard. Skall du ha en större hylsvolym än vad 223 rem har så är mitt tips att hoppa över de lite snabbare .224 konstruktionerna och gå direkt på 6mm patronerna.

6mm

Här finns det några vassa alternativ men de har alla några gemensamma nackdelar, dels är det svårt att få tag i färdigladdad ammunition eller också är det svårt att få tag i bössor som kamras i de aktuella alternativen. Gångbara alternativ är annars 6mmBR, 6XC och liknande vildkatter. 243win är i o f s en helt OK jaktpatron men för långhållskytte är den inte riktigt lämpad.

6.5mm

Här hittar du som sagt den allra bästa allroundkandidaten nämligen 6.5x55 även om en sådan patron som 260 rem är ballistiskt lika vass. Problemet med den senare är dels den klena tillgången på lämpliga fabriksplugg men också på att den är en ganska ovanlig syn hos svenska vapenhandlare. Även 6.5x47 är ett utmärkt alternativ där Lapua säljer flera riktigt bra långhållsladdningar men att hitta en bössa i 6.5x47 är lättare sagt än gjort.

7mm

I dag finns det riktigt bra långhållskulor i 7mm men dessa väger som regel i vart fall 160 grains och laddas inte av någon ammunitionsfabrikant på den här sidan Atlanten (om det ens finns några Amerikanska fabrikanter som fabriksladdar dessa kulor?).

308

Här finns det ingen anledning att titta på någon annan patron än 308 win om du skall ha bössan som långhållsbössa. Visst skjuter de lite kraftigare patronerna i .308 betydligt "rakare" men de är samtidigt klart olämpliga med tanke på rekyl och prislapp.

Om det nu är så att vi skall diskutera custombössor som skall matas med handladdat så förändras en hel del och det kan mycket väl vara andra patroner som blir "bäst".

Henrik

Publicerat
Vad skulle ett bra val av bössa vara för detta endamål isf?

Remington 700 är väl bra att utgå ifrån o det finns ett stort urval av tillbehör till dom såsom andra & bättre trycken, kolvar & pipor?

Andra förslag ?

Lite sugen på kaliber 22-250

lätt svar! tikka t3 varmint s/s.Har en sådan själv i 6,5x55. den är oslagbar i precision

post-347-1243888720_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Tack för tips o så :ph34r:

Men har bestämmt mig för att det blir en 223:a iaf & ntagligen en remington.

Anledningen är att jag redan har ett vapen i den kalibern & även en dämpare.

Vidare så är det billig ammo så jag har tillgång till sådan :blush:

Den duger bra att skjuta med på 0-500 m då bössan nog skjuter bättre än vad jag kan prestera :wub:

Kommer även ladda en del egen ammo då jag har verktyg för 223.

Frågan är bara vilken remington jag ska välja ?

Sneglat lite på police LTR...erfarenheter ?

Vad kan man mer välja för remington?

Publicerat
  • Författare

Hmmm...gluttat runt lite på nätet o mina blickar drogs även till MANNLICHER SCOUT.

Någon som har erfarenheter av den ?

Publicerat
  • Författare

Kollat klart på den nu, för vad jag förstår så kan man inte få på en 56 tub utan att få ett väldigt högt montage på den så det går bort...

Så nu lutar det åt en remington 700 sps varmint istället, har laggt undan en idag.

http://www.remington.com/products/firearms...SPS_varmint.asp

Räffelstigningen är 12, någon som vet hur den kommer att funka med kronammo ?

Alternativt så kanske man skulle ta en 700 XCR Compact Tactical med en räffelstingen på 9 som kanske fungerar bättre med kronammon...men då är den pipan mycket kortare vilket åxå påverkar träffbilden?

http://www.remington.com/products/firearms...ct_tactical.asp

Publicerat
Kollat klart på den nu, för vad jag förstår så kan man inte få på en 56 tub utan att få ett väldigt högt montage på den så det går bort...

Så nu lutar det åt en remington 700 sps varmint istället, har laggt undan en idag.

http://www.remington.com/products/firearms...SPS_varmint.asp

Räffelstigningen är 12, någon som vet hur den kommer att funka med kronammo ?

Alternativt så kanske man skulle ta en 700 XCR Compact Tactical med en räffelstingen på 9 som kanske fungerar bättre med kronammon...men då är den pipan mycket kortare vilket åxå påverkar träffbilden?

http://www.remington.com/products/firearms...ct_tactical.asp

jag personligen skulle aldrig köpa en 223 med 1:12, 1:9 verkar vettigare om dom göttiga kulorna ska komma till sin rätt.

piplängden påverkar inte träffbilden bara farten både långa och korta pipor kan skjuta bra/dåligt.

Publicerat

Min ltr i 223rem skjuter som en dröm :huh: Dessutom rätt så lätt och smidig. Men OBS!!! den kräver handladdat!

lapua fmj 55gr, enda fabriksladdningen som skjutit hyffsat som jag provat....

Publicerat

1:12 funkar inte för kronammo. Den kulan är för lång för att stabilisera med den twisten.

Publicerat
  • Författare

Blir tokig!!!

Då får det bli en 700 XCR Compact Tactical :lol:

Finns det några invändningar eller tankar om detta ?

Vill som sagt ha den som räv/fågelbössa & kunna ligga på banan o skjuta lite på 3-400 m.

Publicerat

Köp :lol:

Publicerat
  • Författare

Synd bara att den e mer än dubbelt så dyr :lol:

Som alternativ så kan man ju köpa en VTR men då kan jag inte använda min dämpare, har hört att man kan kapa rekylbromsen o gänga men kanske bara e snack...

Kan VTR:en vara ett alternativ...är den bra i 223 & till mina behov?

Publicerat
  • Författare

Då va allt klart ;)

Va in på Svante nilssons vapen i uppsala o längst in i ett hörn hittade han en LTR i 223...som han dessutom sålde för gamla priset 9500 kr :huh:

Så nu är kikaren monterad så det blir skjutbanan i morgon bitti -_-

Lägger ut ett par bilder på skönheten sen :(