Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ännu en fråga om vilken optik man skall välja...

Featured Replies

Publicerat

Jag har som hyfsat nybliven jägare äntligen kommit med i ett jaktlag. Jag har skaffat i princip allt jag behöver, det återstår endast att välja ett kikarsikte till min .308:a. Jag har hela tiden varit inne på att skaffa ett Leupold VX-II 3-9x40 för runt 5000:- (som är min budget). Efter att ha varit och kikat på marken och träffat laget har jag fått reda på att vi bl a kommer att jaga räv och vildsvin. Vi kommer även att ha kvällsvak på rådjur.

Detta gör att jag helt plötsligt blir lite osäker på om jag väljer rätt sikte. Vill gärna ha en smidigt sikte (har en lätt bössa) så jag är rätt tveksam till att sätta på en 50 eller 56 glugg. Men frågan är om jag behöver ett belyst sikte? Kan man få något vettigt för runt 5000:-? Jag har en bra deal hos min handlare så det är inte aktuellt med ett begagnat sikte.

Tacksam för all hjälp.

Publicerat

Ska du jaga under dåliga ljusförhållanden så behöver du bra skymmningsvärden i kikaren & då behöver du en bra glugg i fram & det minsta är nog 50 om inte 56.

Sen är det ju så att dom bra skymmningsegenskaperna har ju bara dom kikare som är lite dyrare tyvärr.

Skullre rekomendera dig att titta på kikare som ziess, svarre, S&B, nightforce.

Men då är man uppe i 10-15 000 kr.

Men jag tycker ett kikarsikte är det viktigaste redskapet för en jägare...för man kan få vilken jävla bössa som helst att skjuta bra :P

Publicerat
så det är inte aktuellt med ett begagnat sikte.

Skyll dig själv :P:D:lol:

Köp du ett Leupold 3-9x40, testa det nån säsong och känn efter om det räcker för dig eller om du insett att det är något annat som du känner skulle fylla dina behov bättre.

Publicerat
  • Författare
Skyll dig själv ;)B):P

Anledningen till att jag tänker köpa nytt är att jag har 20% rabatt hos min handlare. :P

Publicerat
Jag har som hyfsat nybliven jägare äntligen kommit med i ett jaktlag. Jag har skaffat i princip allt jag behöver, det återstår endast att välja ett kikarsikte till min .308:a. Jag har hela tiden varit inne på att skaffa ett Leupold VX-II 3-9x40 för runt 5000:- (som är min budget). Efter att ha varit och kikat på marken och träffat laget har jag fått reda på att vi bl a kommer att jaga räv och vildsvin. Vi kommer även att ha kvällsvak på rådjur.

Detta gör att jag helt plötsligt blir lite osäker på om jag väljer rätt sikte. Vill gärna ha en smidigt sikte (har en lätt bössa) så jag är rätt tveksam till att sätta på en 50 eller 56 glugg. Men frågan är om jag behöver ett belyst sikte? Kan man få något vettigt för runt 5000:-? Jag har en bra deal hos min handlare så det är inte aktuellt med ett begagnat sikte.

Tacksam för all hjälp.

Vad sägs om Burris Fullfield 2: 3,5-10x50 Säljs på jaktbutiken.se för 4800kr. Fick mycket bra recensioner då det testades i vapentidningen! Väger ca 480g.

Ha det gött!

Publicerat

Köp inte ett Sheirstone, Jag har ett sådant.

Förvånandsvärt dyrt pris på dålig optik.

Det duger i ochförsig åt mig men jag skulle aldrig köpa ettt sådant igen, så om någon vill köpa ett 3-12x56 utan belyst riktmedel så hör av er kostade typ 5800 när jag köpte det=lurad

Publicerat

Vojne nu tänker jag vara tråkig,

men köp en 3-9x50 leupold, sätt den i någon form av QR/snabbfäste som du litar på, du berättar inte vilken pang du har så valet av QR blir det svårt att råda om då. Det är ett bra sikte.

Jaga med din 3-9, finner du att den inte räcker till så köp en billig fast 8x56 tub med ett bra riktmedel i,

då kan du allt som oftast skifta mellan siktena utan ny inskjutning och du har hela tiden det bästa vapnet för jakten.

Personligen kan jag inte jaga så mycket eller ofta som jag vill, ergo jag har det "bästa" sikte jag har råd med och kan du jaga mer optimalt och längre än en del andra,

å andra sidan bor man nära eller på marken alternativt kan jaga efter hjärtats lust och inte alltid vill maximera jakttiden ja då kan man backa lite på nivån på optiken.

/Christian

Publicerat

Hej du.

Jag ska bidra med det ytterst lilla jag kan. Nybliven vapenägare liksom du och helt grön på optik. Läste i stort sett samtliga trådar som verkade vara relevanta för mig. Kommer med stor sannolikhet inte jaga annat än älg och rådjur som det verkar nu i alla fall. Jag gjorde i och för sig tvärtom mot vad alla säger och köpte en (för mig i alla fall) dyr bössa och en i sammanhanget billig kikare. När jag skulle hämta ut bössan ville de sälga biffiga kikare med belysning och ditten och datten plus lite till. Fabrikat för mig helt okända.

Det slutade med att jag gick därifrån med en begagnad Leupold Vari x II 3-9x40 med stålklackar och snabbfäste från Warne för under 3 kakor (kikaren fick jag för 1700). Har förvisso bara jagat en gång med kikaren och då bröt vi jakten vid 21.45 och det hade då inte varit några problem alls att ta ett säkert skott med tanke på ljuset.

Det är säkert 20 års garanti kvar på gluggen vilket för mig gör att det kvittar om det är begagnat eller nytt. Smårepig visst men efter ett par besök på sjkutbanan och ett i skogen verkar denna kikare duga bra åt mig.

Som sagt inte mycket mer jag kan bidra med men det verkar helt klart gå att göra okej affärer på beggad optik om man nu inte prompt måste köpa nytt. Och om man måste det har jag full förståelse för det också. Det är jävligt kul att köpa nya prylar ;)

Lycka till med allt!

Mvh. Fitzo

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips!

Jag har tänkt om lite. Tanken var att köpa en ny Browning X-Bolt med ett Leupold VX-II 3-9x40. Totalt skulle det gå loss på 17000:- med ringar, -10% (inte 20% som jag trodde). Fick en kupong när vi tog examen förra året.

Jag har kikat lite på Torsbos hemsida och för den pengen får jag t ex:

Mannlicher 1951 Schönauer Hels med helstock (.30-06)

Sako Finnbear (.30-06)

Sako Hunter (6,5x55)

Tikka M76 (.308W)

Tikka 55 (.308W)

Tikka 65 (6,5x55)

med ett Zeiss Classic 1,5-6x42 eller Swarovski PV 1,5-6x42.

Vilken bössa skall jag satsa på?

Publicerat

Välj den Sako / Tikka som passar dig bäst.

De kikare du nämner är toppkikare och de kommer du bli mer än nöjd med.

I mina ögon ett jävligt mycket vettigare sätt att bränna 17000:- :lol:;)

Publicerat

Mannlichern går bort p.g.a. det rappliga kikarmontaget,

6.5:orna går bort p.g.a. grisarna. välj den Sako/Tikka

som du trivs bäst med.