Publicerat Juni 2, 200916 yr Hej allihopa Tänkte starta en tråd, efter råd från medlemmar här på forumet, om Trijicon AccuPoint får alla oss som har detta underbara märke och dess belysta sikte och olika riktmedel Här kan vi diskutera allt om detta sikte, för och nackdelar, vad vi tycker om, vilka sikten vi använder till olika jakter m.m Ja i princip allt som går att diskutera om detta märke. Jag kan börja tråden med att skriva att jag i dagarna skall hämta mitt "paket". En Tikka T3 Lite med ett Trijicon AccuPoint 1,25-4x24 som sitter fast med Leupold QR fästen. Spanar även efter ett Trijicon AccuPoint 2,5-10x56 som komplement, sedan är jag nöjd. Letar febrilt på nätet och har nu hittat billigaste siten i USA på detta sikte: http://www.ambientsw.com/gs42083.html ( Frakt inom USA, men min kusin bor i USA så det fungerar) En fråga om frakt på sikten från USA: Kan min kusin frakta siktet till mig som privatperson och skriva "gåva" i tulldeklarationen samt sätta ut ett billigt värde ifall tullen öppnar paketet? Nu väntar jag massor av svar, funderingar inlägg om Trijicon kikarsikten.
Publicerat Juni 2, 200916 yr Priset verkar ju vara helt rätt Jag har ett 2,5-10x56 har bara nvänt det ett par ggr och har inget att klaga på. ska det vara något så är det att fiberoptiken ger ifrån sig ett svagt ljus när det är riktigt mörkt ute men det går att vrida om skyddet över fibern så att man knappt ser det. /Lasse
Publicerat Juni 2, 200916 yr Bra tråd! Jag är på G med min första klass 1 studsare ( polisen jobbar tydligen inte i 110 dom heller ), det blir en tikka 690 30-06. På denna ska det sitta ett trijicon 3-9x40 som ska beställas inom en månad . Det enda som jag är lite orolig för är om detta kommer duga till gryning och skymmnings jakt, hoppet upp till 56 tycker jag personligen blir lite klumpigt och på snudd för dyrt. Vad tror ni? // Nyllet
Publicerat Juni 2, 200916 yr Hej allihopa Tänkte starta en tråd, efter råd från medlemmar här på forumet, om Trijicon AccuPoint får alla oss som har detta underbara märke och dess belysta sikte och olika riktmedel Här kan vi diskutera allt om detta sikte, för och nackdelar, vad vi tycker om, vilka sikten vi använder till olika jakter m.m Ja i princip allt som går att diskutera om detta märke. Jag kan börja tråden med att skriva att jag i dagarna skall hämta mitt "paket". En Tikka T3 Lite med ett Trijicon AccuPoint 1,25-4x24 som sitter fast med Leupold QR fästen. Spanar även efter ett Trijicon AccuPoint 2,5-10x56 som komplement, sedan är jag nöjd. Letar febrilt på nätet och har nu hittat billigaste siten i USA på detta sikte: http://www.ambientsw.com/gs42083.html ( Frakt inom USA, men min kusin bor i USA så det fungerar) En fråga om frakt på sikten från USA: Kan min kusin frakta siktet till mig som privatperson och skriva "gåva" i tulldeklarationen samt sätta ut ett billigt värde ifall tullen öppnar paketet? Nu väntar jag massor av svar, funderingar inlägg om Trijicon kikarsikten. Bengt, svaret på din fråga om frakt är nej, svenska posten stoppar alla inkommande paket idag, allt kollas, värden under 500 kr kan gå som gåva och jag kan meddela dig att det är oftast så att man åker fast och får betala. Men det är bara att testa egentligen, att tänka på är att avsändaren kan ev lagföras för att han försöker att lura posten i USA, postal fraudulent behaviour men det känns avlägset som utfall. /Christian som inte gillar Trijicon, men som är villig att ompröva sin ståndpunkt
Publicerat Juni 2, 200916 yr Författare Bengt, svaret på din fråga om frakt är nej, svenska posten stoppar alla inkommande paket idag,allt kollas, värden under 500 kr kan gå som gåva och jag kan meddela dig att det är oftast så att man åker fast och får betala. Men det är bara att testa egentligen, att tänka på är att avsändaren kan ev lagföras för att han försöker att lura posten i USA, postal fraudulent behaviour men det känns avlägset som utfall. /Christian som inte gillar Trijicon, men som är villig att ompröva sin ståndpunkt Ok, bra att veta, men kan man inte göra så då att min kusin sätter ut ett värde på siktet på max 500:-, han tar ut siktet ur förpackningen med omslaget så det ser ut att vara begagnat, lägga in lite tidingspapper tex så det ser avnvänt ut. Då kan man ju inte säga att det är nytt och ingen kan bevisa något. Stämmer inte det? Hur ska man då kunna åka dit för deklaration av ev tullavgift o moms? Även om de öppnar paketet så är det ju en gåva från en släkting så att säga.? Man måste väl få skicka vilka presenter man vill runt om i världen, givetvis inga bomber m.m.. Funderar jag inte i rätt riktning?
Publicerat Juni 2, 200916 yr Författare Bra tråd!Jag är på G med min första klass 1 studsare ( polisen jobbar tydligen inte i 110 dom heller ), det blir en tikka 690 30-06. På denna ska det sitta ett trijicon 3-9x40 som ska beställas inom en månad . Det enda som jag är lite orolig för är om detta kommer duga till gryning och skymmnings jakt, hoppet upp till 56 tycker jag personligen blir lite klumpigt och på snudd för dyrt. Vad tror ni? // Nyllet Grattis, då är vi i samma sits med ny klass 1 studsare:) Och båda får vi Trijicon på, väldigt bra.. Du kommer klara dig med 3-9x40 till vakjakt så länge du inte sitter för känge i skymningen så att säga, til len början så är det ett bra allround sikte, men jag tycker du ska satsa på 56 optiken sedan när du känner dig redo. Det är vad jag ska skaffa framöver också, men för min del styr plånboken tyvärr och den säger att jag får avvakta till hösten. Tänk inte på storleken, ett tips är att skaffa Qr fästen, då går det snabbt och sitter bergfast. När du sitter vak så märker man ju inte av storleken och ev klumpigheten på siktet, på drevjakt o pyrsch då är ju ditt andra sikte bra. Tar du dessa 2 sikten så har du för all jakt. Beställer du siktet från Sverige eller utomlands? Nää, polisen jobbar i 30km.... har väntat nu i snart 2 v¨på min licens... Och bössan väntar på mig, vill ha den nu.......
Publicerat Juni 2, 200916 yr Bra tråd!Jag är på G med min första klass 1 studsare ( polisen jobbar tydligen inte i 110 dom heller ), det blir en tikka 690 30-06. På denna ska det sitta ett trijicon 3-9x40 som ska beställas inom en månad . Det enda som jag är lite orolig för är om detta kommer duga till gryning och skymmnings jakt, hoppet upp till 56 tycker jag personligen blir lite klumpigt och på snudd för dyrt. Vad tror ni? // Nyllet Har ett trijicon 3-9 x40 sikte som jag använt nu under skymning vid skyddsjakt på gris och det verkar skapligt. Lånade en kompis trijicon 2,5-10x56 en kväll och jämförde. Kan inte säga att det var någon större skillnad om ens någon alls..... / Ekebo
Publicerat Juni 2, 200916 yr Grattis, då är vi i samma sits med ny klass 1 studsare:) Och båda får vi Trijicon på, väldigt bra..Du kommer klara dig med 3-9x40 till vakjakt så länge du inte sitter för känge i skymningen så att säga, til len början så är det ett bra allround sikte, men jag tycker du ska satsa på 56 optiken sedan när du känner dig redo. Det är vad jag ska skaffa framöver också, men för min del styr plånboken tyvärr och den säger att jag får avvakta till hösten. Tänk inte på storleken, ett tips är att skaffa Qr fästen, då går det snabbt och sitter bergfast. När du sitter vak så märker man ju inte av storleken och ev klumpigheten på siktet, på drevjakt o pyrsch då är ju ditt andra sikte bra. Tar du dessa 2 sikten så har du för all jakt. Beställer du siktet från Sverige eller utomlands? Nää, polisen jobbar i 30km.... har väntat nu i snart 2 v¨på min licens... Och bössan väntar på mig, vill ha den nu....... Låter bra det, får se om behovet av större glugg växer fram efter ett tag. Men då måste spargrisen försöka hitta till foder platsen lite oftare. Jag beställer genom en kille i Sverige som beställer från ett större land i väst. Kanske inte det billigaste men smidigt och billigare än här. Ja bössan väntar på mig med, tiden går otroligt långsamt just nu och jag har bara väntat en vecka.
Publicerat Juni 2, 200916 yr Har ett trijicon 3-9 x40 sikte som jag använt nu under skymning vid skyddsjakt på gris och det verkar skapligt. Lånade en kompis trijicon 2,5-10x56 en kväll och jämförde. Kan inte säga att det var någon större skillnad om ens någon alls...../ Ekebo Ok, hur uppfattas belysningen i mörker då den styrs av ljuset i omgivningen? Om det är mörkt lyser det inte alls eller? //Nyllet
Publicerat Juni 3, 200916 yr Ok, hur uppfattas belysningen i mörker då den styrs av ljuset i omgivningen?Om det är mörkt lyser det inte alls eller? //Nyllet Jag har inte den traditionella tringeln utan ett kors med en liten belyst punkt mitt i. Denna lyser fullt tillräckligt i mörker. / ekebo
Publicerat Juni 3, 200916 yr Jag har inte den traditionella tringeln utan ett kors med en liten belyst punkt mitt i. Denna lyser fullt tillräckligt i mörker./ ekebo Oki, jag hade tänkt att satsa på originalet med triangel. Tycker det är väldigt trevligt, man missar väl BAC funktionen med korset eller? // Nyllet
Publicerat Juni 14, 200916 yr Priset verkar ju vara helt rätt Jag har ett 2,5-10x56 har bara nvänt det ett par ggr och har inget att klaga på. ska det vara något så är det att fiberoptiken ger ifrån sig ett svagt ljus när det är riktigt mörkt ute men det går att vrida om skyddet över fibern så att man knappt ser det. /Lasse Lasse, titta i specifikationen över Trijicons sikten (www.trijicon.com) - fiberoptiken ger belysning när det är ljust ute och kan justeras med hjälp av skyddet. När det blir riktigt mörkt är riktmedlet upplyst av en ampull med tritium och den kan inte regleras (efter ca 15 år måste ampullen bytas). Så om du inte tycker om att riktmedlet på ditt Trijicon lyser när det är riktigt mörkt ute så har du köpt fel sikte . Hela finessen med Trijicon är batterifrihet och det, enligt test i bla Vapentidningen, bästa belysta riktmedlet (självreglerande och bländfritt även när det är mörkt ute).
Publicerat Juni 14, 200916 yr Fick hem ett 5-20*50 milldot i fredags. Belysningen är väsentlig skillnad mellan triangeln och detta. Triangeln lyser som en fyr jämfört med en ficklampa. Dagtid en liten ljusprick i mitten med öppet fiberintag, fäller du för fiberintaget så ser du ej någon prick alls tack vare att ögat måste vara anpassat till mörker. Då kan du se en svagt glödande prick, absolut inte bländande. Du ser allt i bakgrunden. Hade ett kina sikte innan, när man slog på belysning så försvann bakgrunden :-( Gissa om jag är nöjd nu.... PK
Publicerat Juni 14, 200916 yr Lasse,titta i specifikationen över Trijicons sikten (www.trijicon.com) - fiberoptiken ger belysning när det är ljust ute och kan justeras med hjälp av skyddet. När det blir riktigt mörkt är riktmedlet upplyst av en ampull med tritium och den kan inte regleras (efter ca 15 år måste ampullen bytas). Så om du inte tycker om att riktmedlet på ditt Trijicon lyser när det är riktigt mörkt ute så har du köpt fel sikte . Hela finessen med Trijicon är batterifrihet och det, enligt test i bla Vapentidningen, bästa belysta riktmedlet (självreglerande och bländfritt även när det är mörkt ute). Klart jag vet att kärnkraftverket i siktet alltid gör så att det lyser i siktet. Vad jag menade var ju att på natten ger ampullen ifrån sig ljus som strömmar ut i fiberoptiken och DÄR ger det ifrån sig ett svagt ljus, inget som egentligen stör men jag stör mig lite på det. /Lasse
Publicerat Juni 16, 200916 yr Klart jag vet att kärnkraftverket i siktet alltid gör så att det lyser i siktet. Vad jag menade var ju att på natten ger ampullen ifrån sig ljus som strömmar ut i fiberoptiken och DÄR ger det ifrån sig ett svagt ljus, inget som egentligen stör men jag stör mig lite på det. /Lasse Sorry Lasse, misstolkade det du skrev. Men om du har så bra syn att du ser bakvägsljuset från tritiumampullen, så behöver du ju nästan inget sikte! Har själv ett 3-9*40 och 1.25-4*25 1" (hade hellre köpt 1-4*24 30 mm men handlarn sa inget ) Trijicon och har inte ens tänkt på detta. Mvh!
Publicerat Juni 16, 200916 yr Sorry Lasse, misstolkade det du skrev. Men om du har så bra syn att du ser bakvägsljuset från tritiumampullen, så behöver du ju nästan inget sikte! Har själv ett 3-9*40 och 1.25-4*25 1" (hade hellre köpt 1-4*24 30 mm men handlarn sa inget ) Trijicon och har inte ens tänkt på detta. Mvh! Ingen fara Kolla själv får du se, hela optik fältet lyser, inte starkt men det lyser i alla fall. Tänk om det vore så bra att man kunde lasra in ett riktmedel i ögat, gud vad smidigt Men skit bra sikten är det i alla fall /Lasse