Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Instruktörer här i Svedala som kan lära Pull-away (CPSA) metoden ?

Featured Replies

Publicerat

Hej igen alla,

Nu försöker jag komma igång innan min resa till England ;)

Finns det nån instruktör här i Svedala (Väst Kusten) som kan lära mig "Pull-Away" skyttemetoden (den som man lär sig i England och därför också kallat "CPSA" metoden) ?

Alla gubbar jag pratade med här i Svedala säger samma sak "lägg an bakom duva, kom ikap den o skjut" (dvs. det gamla "swing-through" metoden / Churchill stilen). Det värsta är att dem blir sura när man frågar om dem kan lära skjuta på annat sätt / annan metod (Jag börjar bli litte trött på det -- man tycker att som instruktör man skulle kunna anpassa sitt instruktion till eleven också...:/)

Kanske nån engelsman från Susegården kan hjälpa m detta ? Nån som har erfarenhet av en lektion m dem ? Andra förslag ?

Tackar,

Florian

P.S. Jag pratar om Sportingskytte, såklart ;)

Publicerat
Hej igen alla,

Nu försöker jag komma igång innan min resa till England :)

Finns det nån instruktör här i Svedala (Väst Kusten) som kan lära mig "Pull-Away" skyttemetoden (den som man lär sig i England och därför också kallat "CPSA" metoden) ?

Alla gubbar jag pratade med här i Svedala säger samma sak "lägg an bakom duva, kom ikap den o skjut" (dvs. det gamla "swing-through" metoden / Churchill stilen). Det värsta är att dem blir sura när man frågar om dem kan lära skjuta på annat sätt / annan metod (Jag börjar bli litte trött på det -- man tycker att som instruktör man skulle kunna anpassa sitt instruktion till eleven också...:/)

Kanske nån engelsman från Susegården kan hjälpa m detta ? Nån som har erfarenhet av en lektion m dem ? Andra förslag ?

Tackar,

Florian

P.S. Jag pratar om Sportingskytte, såklart ^_^

I skåne finns det instruktör B)

Om du ändå skall till Bisley så varför inte boka tid med en instruktör?

Det kostar lite men jag tror du skulle få stor behållning med din inställning :D

...jag måste planera en resa till england snart men jag har på tok för mycket jobb just nu...

Publicerat

vad går denna pull away metoden utpå? :)

Publicerat
  • Författare
I skåne finns det instruktör ^_^

Låt mig gissa vem kan det vara... :)

Jag PMar dig -- se om vi kan hitta en tid + plats när vi kan träffas (om).

Ha det,

Florian

Publicerat
vad går denna pull away metoden utpå? ^_^

Jag vet inte säkert men jag tror det är samma sak som man även kallar för accellererande sving. Du börjar på duvan och drar ifrån den o skjuter som jag fattat det.

Fördelen är att man har en korrekt placering och riktning när man först börjar på duvan för att sedan skaffa sig framförhållningen genom att dra på farten och skjuta.

Sista tiden så har jag kommit på mig själv med att omedvetet göra detta emellanåt. Hur ofta vet jag inte men det händer.

Mikael

Publicerat
  • Författare
Jag vet inte säkert men jag tror det är samma sak som man även kallar för accellererande sving. Du börjar på duvan och drar ifrån den o skjuter som jag fattat det.

Fördelen är att man har en korrekt placering och riktning när man först börjar på duvan för att sedan skaffa sig framförhållningen genom att dra på farten och skjuta.

Sista tiden så har jag kommit på mig själv med att omedvetet göra detta emellanåt. Hur ofta vet jag inte men det händer.

Mikael

Hej Mikael,

Helt rätt -- i "teorin" iaf :blush:

Enligt det som jag har läst det är skrämmande många (>95%) som gör detta utan att märka: Lägger an på (el. en bit framför) duvan, rör m den i samma fart en stud o "bara dra" bössan framför duvan när man trycker av

Publicerat

Ni har gissat rätt boys!

Hela vitsen med CPSA (pull away) metoden är att man skall kunna skjuta på instinkt och inte behöva fundera så mycket som vid en del andra metoder.

Vid duvor på extremt avstånd och extremt snabba lerduvor är detta i mitt tycke den enda fungerande metoden, sen att den fungerar utmärkt vid jakt är inget dålig sak heller <_<

Man tränar med fördel på denna metod med xfull/xfull för att hitta positionen samt hastigheten på sin egen acceleration.

-Ut och testa nu!

Publicerat

Är nog lite skyldig här, de här höga trutarna riktar man på eller framför och åker med till skott.. Stod i söndags och kollade på en kaja som var på väg snett emot mej. När den kom inom håll så vinkade den så jag fick en högersving på den.. gjorde då en sån här skolboksswing, började långt bakom och gick ifatt samt smällde när jag passerat.. Kajan trillade men det var fan inget snyggt skott direkt, jyckarna fick kuta lite för att få fatt på den dvs dålig träff.

Metoden tycker jag är lättare bakom gå förbi skjut på änder tex som har en rak och halvsnabb bana. Kråkor som knappt har styrfart funkar bättre med rent pekskytte.

En studie i pekskytte <_<

Mvh!

Publicerat
En studie i pekskytte :D

Mvh!

Varför smäller det inte på trutarna (antar att dom är lovliga) ;)

För att inte spåra ur så några ord om mitt eget skytte gällandes sporting. Skjuter en salig blandning av några tekniker:

Fast förhåll

Genomgående swing

Pull-away

Beronde på duvan så väljer jag mig bäst lämpande metoden och skjuter. Bra eller dåligt, vet jag ej, massor av förbättring finns det att göra iaf.. :D

Publicerat
  • Författare
För att inte spåra ur så några ord om mitt eget skytte gällandes sporting. Skjuter en salig blandning av några tekniker:

Fast förhåll

Genomgående swing

Pull-away

Beronde på duvan så väljer jag mig bäst lämpande metoden och skjuter. Bra eller dåligt, vet jag ej, massor av förbättring finns det att göra iaf.. :rolleyes:

"Tzamma er".... "Problemet" är att jag försöker lära mig alla samtidigt :lol::o.

Jag fuskar lite genom att försöka skjuta olika discipliner på olika sätt:

Nordisk Trapp -- Swing-through (tja, inte så många alternativ, direkt...)

Sporting -- olika duvor, olika sätt.

Skeet -- Fast framförhållning. Alt göra som "gubbarna" o skjuta genomgående swing (tråååkigt...). Enklast att göra "testa" på -- fast flygbana, etc.

(Jag skulle dock inte nämna att på Tor hade jag en 20 på skeeten men idag, med min splajdans nya "move-mount-shoot" tekniken görde jag idag en glöriös.... 6a (!!!). Det var _nästan_ roligt :):wub:)

Publicerat
Vid duvor på extremt avstånd och extremt snabba lerduvor är detta i mitt tycke den enda fungerande metoden, sen att den fungerar utmärkt vid jakt är inget dålig sak heller ^_^

Man tränar med fördel på denna metod med xfull/xfull för att hitta positionen samt hastigheten på sin egen acceleration.

Fråga här till dig Wizard..

Vad är det du avgör skottläget på vid pull away om avståndet är långt och hastigheten hög på duvan ??

Kör du duvans hastighet/linje och drar iväg från den = träff oberoende, eller ???

Publicerat
Fråga här till dig Wizard..

Vad är det du avgör skottläget på vid pull away om avståndet är långt och hastigheten hög på duvan ??

Kör du duvans hastighet/linje och drar iväg från den = träff oberoende, eller ???

På mig sitter det nog inövat i ryggraden tror jag...

Jag tror faktiskt att jag inte gör någon skillnad på 10 meter och 80 meter om jag skall vara ärlig.

Vidare plockar jag endast upp duvan med ögonen, inte bössan.

Den lyfter jag bara precis när det skall smälla, annars kan man börja vela och då ökar risken för bom :rolleyes:

Omedvetet så anpassar man nog accellerationen i sin pull-away baserat på hastigheten på duvan.

Dock så är denna metoden ruggigt bra för lerduvor men inte allt vilt t ex!!!

En lerduva kan man krossa med tre hagel medans en gås eller ett rådjur får bara mycket otrevliga skador.

Man skall alltid vara otroligt säker på sitt hagelskytte innan man börjar testa nya metoder på levande vilt!