Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenlicens under 18 ?

Featured Replies

Publicerat

Tjena! jag är en kille på 17 år som har jägarexamen men som gärna vill ha ett eget vapen som jag kan använda under uppsiktsjakt , fram tills jag blir 18 . Men går det att få licens på ett jaktvapen under 18 ? :D

Publicerat

Jo det går, om du fyller 18 snart... Sedan kan de som tex läser naturbruksgymnasium med jaktinriktning få licens innan 18. Kontakta polisen och pejla läget och lägg på ditt största smilband.

Publicerat

Jag fick för målskytte när jag var 17 men då fick man söka tillstånd hos kungen om jag inte minns fel eftersom han har högsta hönset inom skytterörelsen.

Publicerat

jag går naturbruksgymnasie med jakt och fiskeinriktning.

Jag fick på en klass1 och ett hagel när jag var 17

Publicerat

Hej du!

Sportskytte licens: Jag fick sportskyttelicens på en hagelbössa när jag var 15 år. Du ska vara aktiv skytt i en förening i minst 6månder. Förmodligen krävs det något längre i och med din ålder. Du ber styrelsen i din skytteklubb skriva en skytteborgen för ditt vapen. Där motiverar de varför du behöver licens! Tex. utveckla ditt skytte eller för att förenkla din tävlingsverksamhet.

Jaktlicens: Din enda chans är nog naturbruksgymnasium med jakt och viltvård inriktning. Detta brukar du få 2a året då skolan vill se hur du beter dig under ett år.

Du ska kunna motivera för polisens handläggare varför du behöver vapnet. Angående skytteborgen så ska hela styrelsen i din klubb skriva på. Angående licens för skola så ska rektorn motivera ditt behov.

Själv har jag fått dispans från båda alternativen..

Publicerat

Tack för alla extra svar men ursprungsfrågan är besvarad av mig och endast SJF svarar i denna area. Nu låser jag så detta inte drar iväg.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.