Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Extended chokes till Beretta 682 gold ?

Featured Replies

Publicerat

Tja!!

Jag har börjat att skjuta sporting, och man ser ju att "proffsen" har 81cm pipor och jag har bara 71cm pipor. Någon sa att det finns extra långa choker som man skulle kunna använda istället för att köpa pipor för ca 20000skr. Bössan är en 682 gold med optimabore choker. Jag skjuter både med bly och stål, blir det bättre på 50-60meters duvorna???

Publicerat
Tja!!

Jag har börjat att skjuta sporting, och man ser ju att "proffsen" har 81cm pipor och jag har bara 71cm pipor. Någon sa att det finns extra långa choker som man skulle kunna använda istället för att köpa pipor för ca 20000skr. Bössan är en 682 gold med optimabore choker. Jag skjuter både med bly och stål, blir det bättre på 50-60meters duvorna???

Om det blir bättre vet jag inte i ditt fall, men generellt blir det hysteriskt mycket bättre med bra choktuber och inte det junk de flesta tillverkare kastar med som standard. Så om det finns för det du söker vet jag inte, men det finns en uppsjö av tillverkare av lite vettigare choktuber. Prova att söka, det har varit uppe innan vill jag minnas....

/T

• 2 weeks later...
Publicerat
Tja!!

Man måste inte ha 32" eller 34" pipor för att skjuta sporting, det går ypperligt med 28" om man känner sin bössa riktigt väl!

Det handlar i princip bara om balans.

Men att förpassa originalchokerna till de sälla och införskaffa riktigta choker kan göra en enorm skillnad!

Mitt personliga val är Teague extended ported chokes med wadcutter, dock skjuter dessa något sämre med plastförladdning så jag försöker alltid att köpa ammo med filtförladdning. (de sprider mer än jag vill)

Dock tror jag de choker som Teague nu tillverkar skjuter lika bra med plast.

Skall man ersätta sina choker med nya så snåla inte, köp de bästa som finns - de kostar inte såååå mycket men det ger som regel bättre träffbilder. Mina portade choker ger dessutom mindre studs vilket ger mig direktchans på andraskott.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tja!!

Var köper jag sådana choker?? Jag testade en DT10:a med 81cm pipor och nog är det skillnad 40-50 meters duvorna, med längre pipor. Torsbo har sommarstängt så det går ej att ringa dom för att kolla pipor, är det nån annan som säljer Beretta pipor i detta land?????????

Publicerat
Tja!!

Var köper jag sådana choker?? Jag testade en DT10:a med 81cm pipor och nog är det skillnad 40-50 meters duvorna, med längre pipor. Torsbo har sommarstängt så det går ej att ringa dom för att kolla pipor, är det nån annan som säljer Beretta pipor i detta land?????????

Teagues choker kan du köpa här: http://www.teagueprecisionchokesltd.co.uk/

På 40-50 meter så tycker inte jag att det spelar så stor roll om man kör med 28" eller 32" pipor men det märks när man kommer ut betydligt längre. Dock tappar du lite i acceleration i svingen med långa pipor.

Publicerat
  • Författare

Tja!

Tack för det svaret, jag ska kolla och ev köpa.

Publicerat

Jag betalade 128€ för ett par Turkeyshot XF = PERFEKTA TILL TRAP! Det enda jag saknar med berettan är dom chokrarna..

dom byggde dessutom 5cm

Publicerat
  • Författare

Tja!!

Är dom godkända för stål (=skit) vilken choke är det på dom, passar dom till Optimabore?????

Publicerat
Tja!!

Är dom godkända för stål (=skit) vilken choke är det på dom, passar dom till Optimabore?????

Pratar vi Teague så är svaret Ja på bly, stål, wolfram och alla andra roliga laddningar som pressas :blink:

Dock skall du inte ha trängre än 1/2 om du skall skjuta stål.

Jag skjuter mest med 1/2 + 3/4 eller xfull + xfull som kombo.

Publicerat

Nja. skjuter du stål i XF= extrafull turkeyshots så kan du nog få problem. :blink: Var god, testa ej!

Publicerat
Nja. skjuter du stål i XF= extrafull turkeyshots så kan du nog få problem. :blink: Var god, testa ej!

Jag har av misstag ibland pangat stål i mina xfull men det funkar inte så bra med spridningen eftersom plastkoppen trycks ihop så mycket att det sprider som en värsta goose-gun :wub:

stålhagel/wolfram/wismut = max 1/2 choke.

Publicerat
Jag har av misstag ibland pangat stål i mina xfull men det funkar inte så bra med spridningen eftersom plastkoppen trycks ihop så mycket att det sprider som en värsta goose-gun :blink:

stålhagel/wolfram/wismut = max 1/2 choke.

använd bly för fan pojkar! så tar det bättre! :wub:

Nä men hållermed. ½choke som max med stålhagel här med om jag nu nån gång skulle i misstag köpa någon ask :wub:

Men Wizard hände det inget annat när du sköt med XF då? inte några buktningar osv i chokrarna osv`? För att skjuta stålhagel är väl lite som att skjuta en slugg?

Publicerat
använd bly för fan pojkar! så tar det bättre! :D

Nä men hållermed. ½choke som max med stålhagel här med om jag nu nån gång skulle i misstag köpa någon ask :D

Men Wizard hände det inget annat när du sköt med XF då? inte några buktningar osv i chokrarna osv`? För att skjuta stålhagel är väl lite som att skjuta en slugg?

En Browning tål lite vet du :blink::wub::wub:

Nej, det hände ingenting om jag skall vara ärlig.

Men det är inget jag gör igen med flit.

Publicerat
En Browning tål lite vet du :blink::wub::wub:

Nej, det hände ingenting om jag skall vara ärlig.

Men det är inget jag gör igen med flit.

;P jo det förstås.. och chokrarna är ju faktiskt GROVA GROVA i materialet när dom är sådär Trånga..

Nä man ska passa sig för att pilla i fel skott i bössan.

Svågern o hans kompis var o sköt fågel nån gång i tiden. hans kompis hade en 20kal pump..

Dom hade skotten bredvid varandra i en hög o fågelflogen kom tätt så det var "pangpang ladda om snabbt" osv..

Så han matade i plugg i pumpen o repterade o så klickade det. Repeterade igen o såg att .. inget skott i loppet.. konstigt.. nåja.. växlade i ny patron och jääävlar vilken smäll! Men bössan höll!

Ni kan räkna ut själva vad som hade hänt.

Publicerat
..........

För att skjuta stålhagel är väl lite som att skjuta en slugg?

Nej, alls icke.....

För det första kan en choke definitionsmässigt inte vara vare sig stålhagelgodkänd eller ej stålhagelgodkänd. Den kan vara mer eller mindre lämplig för stålhagel. Men man sprängtestar inte choketuber.....

CIP anger max 1/2 choke för stålhage större än 4mm för högeffektspatroner och magnumpatroner. Normalpatroner är i sammanhanget egentligen bara definerade upp till 3,25mm. Vill man ha större hagel än så är det per definition en högeffektspatron..... Med efterföljande höger krav på provtryckning och arbetstryck.

Detta eftersom stålet är hårdare och uppför sig annorlunda än bly när hagelkroppen far in i chokekonan i 400m/s. Då kan en stålhagelpatron vars mindre vilja att flexa (dennan vilja att flexa minskar med hagelstorlek därav 3,25 som max för en normalpatron) ge en kraftig retardation i chokekonan med tillhörande tryckrusning percis bakom vilket gör att den utsatta punkten faktiskt blir runt 1" bakom chokekonan. Så chokekonan påverkas alltså inte alls egentligen. Kraften hamnar i pipan.....

/T

Publicerat
  • Författare

Tja!!

Så ni menar att det inte är att rekomendera att skjuta 24-28gr stål i 3/4 choke, det känns som att 1/2 är för stort vid sporting. Jag har testat 3/4 men bara några skott, jag vill ha 3/4 vad ska jag göra?????????????

Publicerat
Tja!!

Så ni menar att det inte är att rekomendera att skjuta 24-28gr stål i 3/4 choke, det känns som att 1/2 är för stort vid sporting. Jag har testat 3/4 men bara några skott, jag vill ha 3/4 vad ska jag göra?????????????

1 Har du testat att din 3/4 verkligen är 3/4? Vad man skriver på en choke är en sak, vad den presterar är en helt annan sak.

2 Stål samlar som regel ett chokesteg mer än bly, dvs pilla i en 1/2 och den ger 3/4 till full i verkligheten när du skjuter stål. Men du kan behöva testa ett gäng märken för att hitta en som passar din bössa.

3 Du uppnår samma sak som choke med laddvikten om du hellre vill labba där. Öka laddvikten och du får samma densitet i träffbilden som om du går upp ett chokesteg.

För att veta vad man har för choke måste man nämligen testa, bara naiva barn tror på vad som står på choken. I synnerhet om du byter mellan olika hagelmaterial. Numera skriver tex Browning lead 1/2, steel 3/4 på sina choker.....

Sedan är det som sagt skillnad på US7 och US2 i egenskaper, och det är skillnad på jaktplugg och övningsplugg.

/T

Publicerat
  • Författare

Tja!!

Tack för det!! Jag kände inte till det om chokerna kontra stål och bly. ikväll åker jag ut och testar.